Diskuze

Oracle získal většinový podíl v PeopleSoftu

Společnost Oracle dosáhla v pátek, 19. listopadu, klíčového vítězství ve svém boji o převzetí společnosti PeopleSoft. Akcionáři PeopleSoftu totiž přistoupili na nabídku odkupu akcií PeopleSoftu do vlastnictví Oracle, a to za cenu 24 dolarů za kus. Oracle tak získal 60,8% podíl ve společnosti PeopleSoft, v celkové hodnotě 9,2 mld. dolarů. Toto důležité vítězství však ještě neznamená, že by Oracle úspěšně převzal PeopleSoft a dosáhl hlavního cíle, kvůli němuž má být přepsána mapa trhu s podnikovými aplikacemi.

Oracle má trumfy v rukou

Začněme samotným převzetím PeopleSoftu, které ani po získání většinového podílu společností Oracle není ještě u konce. Stanovy PeopleSoftu totiž umožňují představenstvu emitovat další akcie a tím snížit vlastnický podíl investora, který by hromadně skupoval akcie s cílem nepřátelského převzetí. Zamýšlená transakce by se tak v případě vydání dalších akcií PeopleSoftu výrazně prodražila.

V tomto ohledu se ale situace pro Oracle vyvíjí poměrně příznivě. Na valné hromadě PeopleSoftu, která je naplánována na příští rok, totiž může Oracle prosadit své vlastní manažery do představenstva PeopleSoftu a tím dosáhnout zrušení uvedené klauzule ve stanovách společnosti.

"Vlastníci PeopleSoftu se již vyjádřili a převážná většina z nich se rozhodla prodat své akcie v námi navržené výši," prohlásil podle CNET Networks Larry Ellison, generální ředitel společnosti Oracle. "Jsme připraveni kdykoliv i během tohoto týdne přistoupit na rozhodující dohodu o fúzi".

Předseda představenstva společnosti Oracle, Jeff Henley dodal: "Věříme, že nadešel čas, abychom záležitost s PeopleSoftem uzavřeli. Bude to ku prospěchu nejen akcionářům PeopleSoftu, ale i jeho zákazníkům a zaměstnancům. Jsme připraveni uzavřít dohodu a zaplatit akvizici také všech zbývajících akcií PeopleSoftu, které ještě zůstávají pod kontrolou představenstva PeopleSoftu."

Podle názoru zahraničních komentátorů v současné době již představenstvo PeopleSoftu nebojuje proti převzetí své společnosti, ale spíše uplatňuje "zdržující taktiku" a snaží se tak dosáhnout vyšší ceny za akcie. To však vedení Oracle odmítá, přičemž platnost své současné nabídky 24 dolarů za ks prodloužilo až do konce roku 2004.

Jak se bude hrát dál?

V dopise z pátku minulého týdne se představitelé Oracle snažili přesvědčit představenstvo PeopleSoftu o výhodách plánované fúze, citujeme: "Věříme, že spojení obou společností přinese hlavní výhody především v rozšíření zákaznického portfolia, ve zvýšeném dosahu působení značky, v získání jasné převahy v mnoha průmyslových oborech. Předpokládáme také, že budeme schopni poskytnout lepší globální podporu našim produktům. Nejdůležitější ale je, že by fúze znamenala vyšší konkurenceschopnost v boji proti SAP, Microsoftu a celé řadě nově vzniklých konkurentů, především v oblasti outsourcingu, v níž vidíme velkou budoucnost."

Představenstvo PeopleSoftu předpokládalo, že boj o přízeň akcionářů se vyvine do současné podoby. Počítalo však s tím, že většina akcionářů, kteří předběžně přistoupili na podmínky Oracle, stále doufá ve vylepšení cenové nabídky 24 dolarů za akcii. George "Skip" Battle, člen představenstva PeopleSoftu k tomu uvedl: "Domníváme se, společně s mnoha našimi akcionáři, že nabídka 24 dolarů za akcii neodpovídá skutečné hodnotě společnosti. Jsme si jistí, že než se uskuteční valná hromada v roce 2005, prokážeme jejich skutečnou hodnotu."

Vývoj světového ERP trhu od roku 2001 s předpokladem fúze Oracle a PeopleSoftu
(Klikněte na obrázek pro zvětšení)



Dokáže Oracle udržet zákazníky?

Proč jde společnosti Oracle právě o získání PeopleSoftu? Hlavní důvod spočívá v tom, že zákazníci PeopleSoftu představují klíčový zdroj pravidelných příjmů ze servisních poplatků (maintenance fee). Pokud by však Oracle PeopleSoft skutečně získal, nikde není zaručeno, že by stávající zákazníci PeopleSoftu nepřešli ke konkurenci (zejména k SAP, který se na trhu dlouhodobě stabilně profiluje a představuje pro ně jistější záruku budoucího vývoje). Zástupci společnosti Oracle proto dnes již podporují myšlenku zachování existující produktové řady PeopleSoftu, ačkoliv ještě nedávno hovořili o opaku. Doposud však není zaručena pokračující podpora produktového portfolia J.D.Edwards, které PeopleSoft získal během loňského roku.

Renomovaná agentura AMR Research provedla minulý týden průzkum mezi 150 zákazníky Peoplesoftu. Plných 63% respondentů uvedlo, že by v případě převzetí PeopleSoftu společností Oracle přestalo platit servisní poplatek, a to buď okamžitě, a nebo ve chvíli, kdy by Oracle přestal investovat do vývoje současných produktů Peoplesoftu. AMR Research navíc zdůraznil, že většina dotazovaných zákazníků jsou právě uživatelé původních produktů J.D.Edwards. Analytici AMR Research dále uvedli, že výsledky jejich průzkumu potvrzují nedůvěru ve schopnosti Oracle nadále zabezpečit kvalitní a bezproblémovou podporu získaných softwarových aplikací.

Na druhé straně však bývá hodnocena jako špičková kvalita služeb společnosti Oracle, a to zejména těch služeb, které se vztahují k zákazníkům a produktům segmentu typu PeopleSoft a J.D.Edwards. Např. studie Forrester Research z roku 2003 hodnotí služby Oracle pro tento segment zákazníků jako nejlepší ve srovnání se všemi hlavními hráči světového trhu (2. místo Oracle, jedničkou je Mapics).


23.11.2004 - Petr Sodomka, Andras Chernel - četlo 25776 čtenářů.

[ Zpět ]


Tento článek ješte není ohodnocen.Hodnocení článku:
nejlepší [ 1 | 2 | 3 | 4 | 5 ] nejhorší
Verze pro tisk

Jméno
E-mail
Opište kód :    
Text
*)
   
Odkazy - pravý sloupec


  • Odběr novinek
  • Partneři webu:




  •  
  • Aktuální akce CVIS:


  •  
    Informační systémy
    v podnikové praxi
    (2. aktualizované a rozšířené vydání)
     

  • Nejčtenější články:
    1. SystemOnLine.cz:

    2. Přehledy informačních systémů 

      ERP systémy
       

      Plánování a řízení výroby
       

    3. ČSSI
    4. SSSI
    5. VUT v Brně
    6. Systemonline.cz
    7. Výzkum a vývoj v ČR
    8. ICT unie
    9. Cacio
    10. Živě
    11. Lupa
    12. AKA-MONITOR
    13. Jiko Blog
    14. Databázový svět
    15. destinationCRM.com
    16. MyCustomer.com
    17. ZDNet
    18. Nucleus Research
    19. ComputerWeekly.com
    20. IDC
    21. Gartner
    22. Deloitte
    23. Accenture
    24. Capgemini
    25. CIO
    26. Forrester Research
    27. Aberdeen Group
    28. Archiv: