Diskuze

Cloudové služby v regionu střední a východní Evropy

Podle nové studie trhu datových služeb, kterou publikovala společnost Gartner, vydávají velké podniky a organizace v regionu střední a východní Evropy (CEE) desetinu svých IT rozpočtů na služby datových center.

Například na Slovensku je ale tento podíl výrazně vyšší - bezmála třetinový. Ze zjištění analytiků Gartneru dále vyplývá, že v regionu CEE používá služby datových center 46 % dotazovaných společností. V Česku, Polsku, Rumunsku a na Slovensku je ale tento podíl výrazně vyšší (60 %) než například v Rusku (34 %).

Studie "Emerging Market Analysis: Data Center Services Market in Eastern Europe: Your Road to Success" kromě tohoto také mapuje vývoj trhu služeb datových center - podle analytiků by měl meziročně ke konci letošního roku poklesnout v celém regionu až o pětinu, tedy výrazně rychleji než v roce 2014 (tehdy se snížil o 6,1 % v dolarovém vyjádření). Očekávaný pokles je „hnán“ zejména vývojem na ruském trhu, v poslední době nicméně klesaly i trhy v dalších zemích - například v Česku se zmenšil trh služeb datových center v minulém roce o 13 % (v korunovém vyjádření).

Tab. 1 – Výdaje na služby datových center (zdroj: Gartner)
(Klikněte na obrázek pro zvětšení)

Využívání služeb datových center v Česku

V Česku jsou ze služeb datových center nejpoužívanější dedikované servery a hosting - užívá je shodně více než polovina respondentů (hosting je obdobně populární napříč celým regionem). Cloud využívá v rámci služeb datových center v Česku jen necelá pětina a kolokaci čtvrtina respondentů - to je v obou případech méně než průměr regionu, u cloudových služeb dokonce nejméně.

Analytici také konstatují, že v celém regionu chybí v oblasti poskytovatelů služeb datových center jasní lídři. Mezi poskytovateli jsou nejčastěji zmiňováni globální hráči (Microsoft, IBM), v Česku pak specificky hlavní telekomunikační operátoři (O2, T-Mobile). CIO jsou navíc skeptičtí ohledně schopnosti současných komerčních datových center úspěšně poskytnout kvalitní cloudové služby pro korporátní ICT a dostatečně je zabezpečit. Naopak mezi hlavními argumenty pro využívání služeb datových center je snaha vyhnout se dalším investicím do hardware a podpory IT infrastruktury. Jako nejdůležitější kritérium při výběru poskytovatele služeb datového centra uvedli respondenti v regionu kvalitu služeb, cenové hledisko je až čtvrté a nejméně důležitý je pro ně na jedenáctém místě ekologický aspekt (tzv. "zelená" datová centra).

Další informace o trhu služeb datových center v zemích střední a východní Evropy naleznete ve studii Emerging Market Analysis: Data Center Services Market in Eastern Europe: Your Road to Success.

Na sběru dat a odpovědí z Česka, Slovenska a Rumunska se podílela také společnost KPC Group, výhradní zastoupení Gartner na těchto trzích. "Ochota respondentů zapojit se do průzkumu využívání služeb datových center ukazuje, že je u nás o toto téma mezi CIO a řediteli IT velký zájem. Nižší míra adopce - například u cloudových služeb v Česku - znamená, že v této oblasti existuje značný potenciál ke stabilizaci a růstu. Zejména objeví-li se relevantní a důvěryhodné služby zaštítěné silnými poskytovateli," komentuje výsledky publikované studie Oldřich Příklenk, CEO společnosti KPC Group.


08.09.2015 - Hana Štamberková - četlo 37808 čtenářů.

[ Zpět ]


Tento článek ješte není ohodnocen.Hodnocení článku:
nejlepší [ 1 | 2 | 3 | 4 | 5 ] nejhorší
Verze pro tisk

Jméno
E-mail
Opište kód :    
Text
*)
   
Odkazy - pravý sloupec


  • Odběr novinek
  • Partneři webu:




  •  
  • Aktuální akce CVIS:


  •  
    Informační systémy
    v podnikové praxi
    (2. aktualizované a rozšířené vydání)
     

  • Nejčtenější články:
    1. SystemOnLine.cz:

    2. Přehledy informačních systémů 

      ERP systémy
       

      Plánování a řízení výroby
       

    3. ČSSI
    4. SSSI
    5. VUT v Brně
    6. Systemonline.cz
    7. Výzkum a vývoj v ČR
    8. ICT unie
    9. Cacio
    10. Živě
    11. Lupa
    12. AKA-MONITOR
    13. Jiko Blog
    14. Databázový svět
    15. destinationCRM.com
    16. MyCustomer.com
    17. ZDNet
    18. Nucleus Research
    19. ComputerWeekly.com
    20. IDC
    21. Gartner
    22. Deloitte
    23. Accenture
    24. Capgemini
    25. CIO
    26. Forrester Research
    27. Aberdeen Group
    28. Archiv: