Současné problémy ve světové ekonomice zapříčinily, že se snižování nákladů stalo pro vrcholové manažery nejvyšší prioritou, která dnes stojí za většinou iniciativ IT dodavatelů. ERP systémy přitom nejsou žádnou výjimkou. V roce 2008 publikovala prestižní analytická agentura Aberdeen Group studii nazvanou "ERP systémy v komplexní výrobě", která mj. odhalila, že tlak na snižování nákladů posouvá do popředí oblast zlepšování servisních služeb jako hlavní strategii výrobních organizací při využití ERP systémů. Komplexní výroba a její typické problémy
Komplexnost narůstá směrem od opakující se hromadné výroby (nízkohodnotné) k výrobě zakázkové (vysokohodnotné). Rostoucí komplexnost výroby rovněž umožňuje lépe podchytit tlaky působící na růst nákladů. Jak na tento fakt reagují špičkové firmy s komplexní výrobou? Pořizují ERP systémy, které jsou schopny pracovat v kolaborativním prostředí. Uživatelé pracující s takovými aplikacemi pak mají lepší přehled o průběhu celého procesu toku zakázky, mohou vstupovat do klíčových fází její realizace, dohlížet na kvalitu zpracování, plnění termínů a zajistit tak zákazníkovi splnění jeho požadavků definovaných v rámci objednávky. To samozřejmě vede k vyšší ziskovosti a udržení loajality zákazníka.
Komplexní výroba čelí charakteristickým problémům, k nimž bezesporu patří:
- komplexnost ve výrobcích a výrobním procesu,
- speciální zákaznické požadavky odpovídající výrobě na bázi inženýrských prací na zakázku (Engineering-to-Order), montáže na zakázku (Assembly-to-Order) či produkci na zakázku (Production-to-Order),
- dlouhý životní cyklus výrobků a požadavky na kvalitní poprodejní servis,
- definování skutečných nákladů, původ jejich vzniku a jejich správné přiřazení.
Komplexní výroba předpokládá užší spolupráci napříč celou organizací
Tyto typické problémy vytváří nutnost spolupráce mezi všemi odděleními výrobních společností. Charakter zakázkové výroby vyžaduje takovou spolupráci prodeje a vývoje výrobku, aby bylo možné splnit očekávání zákazníků. Konstruktéři musí spolupracovat s výrobou tak, aby bylo možné výrobek pro zákazníka vůbec připravit, servisní pracovníci zase musí kooperovat s konstrukcí a výrobou na tom, aby byl výsledný produkt provozuschopný v příslušných podmínkách. Řízení kvality se tak nutně stává součástí každé firemní činnosti a snižování nákladů je nejen účetní záležitostí, ale týká se každého podnikového oddělení, každého jednotlivého pracovníka.
Producenti s komplexní výrobou se musí vypořádat i s dalšími problémy. Často například vyrábějí produkty, které jsou jak složité, tak i třeba velké a těžké - tedy náročné na dopravu, energie atd. Není proto překvapením, že výzkum agentury Aberdeen Group odhalil meziroční nárůst nákladů na dopravu a energie, a to o 23 %. Kombinace těchto rostoucích nákladů s narůstající dravostí rozvíjejících se ekonomik zapříčinila, že řada špičkových firem s komplexní výrobou zcela přehodnotila své celopodnikové strategie, začala od sebe více odlišovat centrální a regionální řízení firmy a pečlivěji posuzovat možnosti sdílených služeb a outsourcingu. Pro výrobce v odvětvích jako jsou strojírenství, letectví nebo zbrojní průmysl to znamenalo další komplikace v již tak složitém období.
Hypotézy a cíle výzkumu
Agentura Aberdeen Group si před realizací výzkumu stanovila následující hypotézy a cíle.
ERP hrají hlavní roli při standardizaci, zefektivnění a automatizaci všech podnikových procesů, jsou prostředkem pro vnitřní spolupráci a součinnost s dodavateli, odběrateli a ostatními obchodními partnery.
Cílem výzkumu bude prokázat, že pro dosažení vysokého stupně flexibility a schopnosti reagovat na zákaznické požadavky musí společnosti zkombinovat strategický přístup, vnitřní schopnosti a nové technologie k:
- vytvoření kolaborativního prostředí a generování přínosů ze všech podnikových činností, a to nejenom hodnototvorných (výroba, obchod), ale i podpůrných (účetnictví, výkaznictví),
- poskytování online přehledu o průběhu zakázky (obchodního případu), od nabídky a potvrzení objednávky přes výrobu a expedici, až po inkasování platby a analýzu procesů s cílem podpořit kontinuální zlepšování,
- podpoře manažerského rozhodování s cílem upozornit odpovědné pracovníky na očekávané problémy a usnadnit jim proaktivní reakci.
Výzkum byl realizován v září 2008 a to na vzorku 300 respondentů - pracovníků majících na starosti strategické řízení výrobních organizací.
Rámec pro klasifikaci nejlepších organizací s komplexní výrobou
(Klikněte na obrázek pro zvětšení)
Kompletní znění studie včetně definování výkonnostních ukazatelů pro klasifikaci nejlepších firem v dané kategorii a charakteristiky ERP dodavatelů poskytujících řešení pro řízení komplexní výroby je k dispozici kolektivním členům a partnerům CVIS po přihlášení v sekci Ke stažení.
13.01.2009 - Dagmar Šulová, Petr Sodomka - četlo 25368 čtenářů.