"Vytváření úspěšných sourcingových vztahů vyžaduje přístup přesahující běžný rámec outsourcingu. Organizace si musí osvojit nový přístup, kterému Gartner říká "multisourcing". Jen tak mohou realizovat přínosy vyplývající z outsourcingu i v budoucnu," komentuje problematiku outsourcingu Linda Cohenová, viceprezidentka a uznávaná analytička Gartner. Linda Cohenová je mimo jiné spoluautorkou nové knihy společnosti Gartner, nazvané: "Multisourcing: Moving Beyond Outsourcing to Achieve Growth and Agility".
Multisourcing je novou disciplinou, která vede organizace za hranice klasického "rychlého snižování fixních nákladů". Přispívá k tvorbě nových kapacit, globální expanzi, větší pružnosti, ziskovosti a vytváření konkurenční výhody. Multisourcing jako takový vyžaduje změnu myšlení a způsobů komunikace, vzájemnou výměnu informací a dohled nad řízením sourcingových vztahů na straně zákazníka i poskytovatele.
Řízení externích služeb vyžaduje znalosti komplexního sourcingového prostředí
Než však organizace budou připraveny přistoupit k tomuto trendu, musí skončit s impulzivním outsourcingem. Chaotický a impulsivní outsourcing vede k mnoha rizikům. Navíc jsou nejčastější příčinou problémů nevyzrálé příslušné řídící procedury u zákazníka. "Organizace se učí řídit vztahy s externími poskytovateli příliš pozdě. Řízení externích služeb vyžaduje také jiné kompetence než když služby dodáváme interně," doplňuje Linda Cohenová.
Výzkumy společnosti Gartner ukazují, že existuje osm všeobecně rozšířených mýtů o outsourcingu, které narušují úspěšný průběh outsourcingového vztahu:
Mýtus o nezávislosti outsourcingu - Jde o představu, že rozhodování o sourcingu může probíhat zcela nezávisle na podnikové strategii. Výsledkem je, že organizace vytvářejí outsourcingové vztahy, které se neslučují s podnikovými cíli a očekávanými výsledky.
Mýtus o autonomii služeb - Existuje mýtus, že služby jsou nezávislé, tedy že jeden sourcingový vztah neovlivňuje jiný. V současných podnikatelských podmínkách jsou ale všechny firemní procesy a služby propojené. Vytvořili jsme prostředí, ve kterém nezávislé služby prostě neexistují.
Mýtus o úsporách z rozsahu - Tento mýtus je spojen s představou, že zákazník může požadovat lepší cenu i za vysoce customizované služby. Přitom poskytovatelé služeb mohou dosáhnout úspor z rozsahu pouze ze standardizovaných služeb.
Mýtus o samořízení - Kupující věří, že jakmile podepíší kontrakt s outsourcingovou firmou, nemusí se o řízení služby starat. Většina organizací nepočítá s dalšími investicemi a plány na řízení vzájemných vztahů a poskytovaných služeb od outsourcingové firmy.
Mýtus o nepříteli - Jedná se o představu, že poskytovatel služby chce obrat zákazníka o co největší peníze. Většina organizací vnímá vyjednávání smluv jako válku, ve které může pouze jeden zvítězit. Přitom se mohou snažit vyjednat vzájemně výhodné podmínky.
Mýtus o nákupu - Častý mýtus opírající se o dogma, že sourcing služeb je primárně úkolem nákupního oddělení, kde kritériem výběru je cena. Ve skutečnosti mnoho outsourcovaných služeb podporuje podnikovou strategii, a proto jsou otázky kapacit, kultury, vztahů a dalších dlouhodobějších faktorů častokrát významnější.
Mýtus o neměnnosti podmínek - Podstatou tohoto mýtu je domněnka, že jakmile je podepsán outsourcingový kontrakt, zůstává pevně daný po celou dobu trvání smluvního vztahu. Ve skutečnosti se musí na smlouvách a vzájemných vztazích pracovat a přizpůsobovat obojí měnícím se podmínkám.
Mýtus o kompetenci - Poslední, ale možná nejbolestnější mýtus. Velká část organizací si myslí, že mají potřebné znalosti k řízení komplexního sourcingového prostředí, i když s ním třeba nemají žádné zkušenosti.
Doporučení Gartner
Pro multisourcing je společné vytváření sourcingové strategie, která je úzce provázána na celkovou podnikovou strategii. Tato strategie musí být pravidelně kontrolována a revidována. Organizace musí vytvořit nový přístup k sourcingu, řízení sourcingu, výběru poskytovatelů služeb a měření úrovně služeb.
Pro organizace, které budou přecházet od outsourcingu k multisourcingu, uvedla Linda Cohenová následující doporučení:
Mít jednotnou, srozumitelnou sourcingovou strategii pro všechny služby
Zaměřit se na vytvoření řídícího rámce pro sourcing
Pamatovat na to, že podstata úspěšného sourcingu spočívá v budování a rozvíjení vztahů, ne v podepsání kontraktu
Ujistit se, že jsou při hodnocení poskytovatele služeb respektoványny všechny klíčové vlastnosti ovlivňující prodávanou službu
Nelze pausalizovat a nesouhlasim s jednotnou strategii pro vsechny sluzby. Jinak zajistujete outsourcingove sluzby v oblasti prekladu, marketingu, spravy antiviroveho zabezpeceni nebo provozu specializovaneho informacniho systemu, a s rozdilem pro jak velikou a jak zamerenou spolecnost.
A dale reseni a uspesnost spociva v lidech (ne vyhradne v odbornicich v dane problematice nebo v teorii) - ale neni objev...
Lisi se komercni sfera od nekomercni, jejich chovani a zkusenosti s outscourcingem. Nabit si nos je take zpusob pouceni se ve veci outsourcingu, a tak je predevsim potreba pouzivat minimalne selsky rozum, teorie jsou vyborna vec, abychom v praxi poznali, ze nefunguji (a uz vubec ne samy od sebe) :-), ale tu a tam poskytuji zachytne body pro premysleni "ze takhle by to u nas i u vas tedy fakt nefungovalo".
FREDERICK
23.11.2005 12:59:59
JE TO TAK, OUTSOURCINGOVE PORJEKTY UMI RIDIT AKORAT VELKE ORGANIZACE, KTERE NA TO MAJI TYMY SPECIALISTU. PRO NORMALNI NEINFORMATICKE FIRMY JE TO JESTE TEZSI, NEZ RIDIT KLASICKE IMPLEMENTACNI PROJEKTY.