Zabezpečení poprodejních služeb ve společnosti HP TRONIC Poprodejní služby patří z hlediska nasazení informačního systému k velmi opomíjeným oblastem. Případová studie přináší praktickou ukázku, jak uplatnit informační systém při řízení právě těchto procesů, konkrétně při řízení reklamací ve společnosti HP TRONIC. HP TRONIC: spotřební elektronika s miliardovými tržbami Firma HP TRONIC Zlín se zabývá velkoobchodním a maloobchodním prodejem elektrických spotřebičů. Byla založena v roce 1990 a její hlavní sídlo se nachází ve Zlíně. Jde o společnost s ručením omezeným, se základním jměním ve výši 40 mil. Kč. Společnost HP TRONIC se zpočátku zabývala maloobchodním prodejem spotřebního zboží, postupně se specializovala na domácí elektrické spotřebiče. V polovině devadesátých let rozšířila své aktivity také o velkoobchodní prodej a začala budovat síť svých zákazníků. Součástí dnešní holdingové společnosti HP TRONIC jsou tři dceřinné společnosti na území České republiky a jedna na Slovensku. Ve firmě nyní pracuje téměř 300 zaměstnanců. HP TRONIC se zaměřuje na prodej značkového zboží jako např. Philips, Tefal, Braun, Whirlpool, Electrolux, atd. Kromě domácích spotřebičů firma prodává také záznamová média firem Sony, TDK a BASF, mobilní telefony Eurotel a T-Mobile. Od roku 1996 firma HP TRONIC dováží centrální vysávací systémy a v roce 1997 začala pracovat jako exkluzivní zástupce německé značky Clatronic pro Českou a Slovenskou republiku, a to v oblasti malých domácích spotřebičů. Od roku 2002 je také exkluzivním dovozcem zábavní elektroniky japonské značky Akai a od roku 2003 značky Hyundai. Od počátku svého vývoje společnost HP TRONIC nasadila vysoké tempo růstu tržeb. Důkazem toho je i obrat dosažený v loňském roce, plných 2,7 mld. Kč. V letošním roce 2003 se očekává další nárůst cca. o 10%. Společnost také pečlivě sleduje aktuální trend v prodeji elektroniky, kterým je narůstající podpora prodeje aktivní marketingovou činností, zejména pak slevovými akcemi. Obchodní procesy jako priorita podnikové informatiky Páteř podnikové informatiky v HP TRONICu tvoří ekonomický integrovaný informační systém IIS Ekonom, který vytvořila a dodává společnost IIS Tábor. IIS Ekonom je nasazen na databázové platformě MS SQL Server. Ve společnosti pokrývá ekonomickou oblast, správu a procesy manažerského rozhodování. Jeho implementace trvala tři měsíce a byla ukončena v březnu roku 2000. V současnosti používá IIS Ekonom aktivně 29 uživatelů. Nejvýznamnějšími vlastnostmi IIS Ekonom podle hodnocení jeho uživatelů jsou zejména transparentnost, přehlednost a také řešení přístupových práv. Pro řešení obchodních případů je ve společnosti HP TRONIC využíván jiný informační systém - VOIS, jehož dodavatelem je firma CGC Consulting. Jedná se o systém, který je založen na modelu obchodní společnosti se sklady a obchodními zastoupeními v různých geografických lokalitách. Svým záběrem VOIS zahrnuje komplexní zpracování dokladů obchodní agendy, vedení logistiky skladového hospodářství včetně dopravy, on-line WebShop portál pro obchodní partnery, manažerské výstupy a řadu dalších agend, nutných pro efektivní funkci velko i maloobchodu. VOIS je od základů budován jako Web-Centric IS, takže umožňuje poskytovat aktuální informace pro obchodní partnery nebo získávat nové zákazníky. Součástí tohoto modulu není jen katalog zboží nebo stav zásob pro obchodní partnery, ale také kompletní aplikace pro on-line obchodování přes web. Architektura VOIS je navržena jako otevřená pro nově vznikající komunikační technologie. Např. díky implementaci WAP technologie získávají obchodní zástupci firem možnost mít reálné informace vždy při ruce. Významnou výhodou systému VOIS pro maloobchodní zákazníky je pak možnost objednávání zboží prostřednictvím internetu. Mohou tak sledovat stavy skladů společnosti a podle toho objednávat zboží. Stejně tak mohou bez jakéhokoliv zpoždění monitorovat změny nákupních cen. Podmínkou je však registrace u společnosti HP TRONIC, kdy zákazník získá přístupové heslo pro návštěvu těchto stránek. Logistické zabezpečení funguje prostřednictvím vlastních, ale také externích přepravních společností. Dodací termíny od realizované objednávky jsou do 48 hodin, a to i v případě menších objednávek vzhledem k celorepublikovému pokrytí sítě zákazníků ze dvou skladových míst. Jak vyřešit problémy s reklamacemi? Novinkou a přímou součástí informačního systému je reklamační modul, jehož první verze byla implementovaná v květnu 2003. Vzhledem k trvalému nárůstu obratu společnosti docházelo i k rapidnímu zvyšování objemu reklamovaného zboží. S tím souvisí i potřeba pravidelného informování zákazníků o zboží, které se stalo předmětem reklamace, což bylo z pohledu množství reklamačních případů pro stávající personální obsazení reklamačního oddělení takřka nemožné. Východiskem bylo vytvoření reklamačního modulu jako součásti informačního systému. Cílem společnosti HP TRONIC je poskytnout zákazníkům prostřednictvím tohoto modulu nadstandardní služby (v porovnání s konkurencí na českém trhu elektrospotřebičů). Jde zejména o: To, co mohou maloobchodní zákazníci ocenit především, je možnost sledovat řešení své reklamace prostřednictvím internetu, aniž by se museli telefonicky nebo písemně dotazovat. Stačí si jen vyhledat dané zboží na základě podání reklamace u společnosti HP TRONIC. V současné chvíli má každá reklamace následující 4 fáze:
Maloobchodní zákazník může tedy koncového zákazníka kdykoliv spravit o stavu reklamovaného zboží. Podání reklamace může být pro koncového zákazníka velmi nepříjemnou záležitostí. Vše záleží jen na přístupu prodávajícího, který si dostatečnou a důslednou péčí může zajistit, že mu zákazník i přes řešení problému se zakoupeným výrobkem, zachová svou přízeň. Pravidla pro řešení reklamací stanoví občanský zákoník Jaká jsou nejdůležitější pravidla, která je nutné při reklamačním řízení dodržovat podle občanského zákoníku?
Výstupní informace o reklamacích Vzhledem k širokému sortimentu prodávaných výrobků je nutné, aby prodávající, v tomto případě společnost HP TRONIC, neustále sledoval vývoj reklamací nabízeného zboží ve smyslu zjištění poruchových modelů, aby pak mohl učinit potřebná opatření. Stávající verze reklamačního modulu neumožňovala získávat výstupní informace, které by vedly k upozornění na např. vyšší procento reklamačních případů na jeden výrobek, než je obvyklé (např. větší než 5%). Při rozšiřování reklamačního modulu bylo proto zohledněno vyhodnocování podle těchto kategorií:
Jak probíhalo zavádění modulu? Při uvádění tohoto modulu do praxe bylo důležité nenarušit průběh právě prováděných reklamačních případů. Dále bylo nutné rekvalifikovat pracovníky reklamačního oddělení, aby mohli svoji práci vykonávat kvalitněji. Reakce zákazníků byla zpočátku poměrně rozporuplná díky počátečním problémům, které se týkaly zpoždění při vyřizování reklamací kvůli zahájení používání modulu. Nyní je možné konstatovat, že se tento způsob vyřizování reklamací stal součástí jejich komunikace se společností HP TRONIC. Hodnotit fungování tohoto modulu je však dosud předčasné. Náklady za tento modul nese výhradně společnost HP TRONIC. Maloobchodní zákazníci se na financování nepodílí. Podle našeho názoru lze modul pro jeho univerzálnost použít také v jiných firmách, které jsou ze zákona povinny řešit záruční a předprodejní reklamace. 10.12.2003 - Soňa Ondřejová, Jana Kahounová - četlo 24524 čtenářů.
|
|