Ve dnech 11. až 13. července 2006 hostil americký Boston každoroční setkání partnerů společnosti Microsoft. Letošní Microsoft Worldwide Partner Conference se zúčastnilo více jak 7 000 partnerů z celého světa. Kromě ožehavých témat týkajících klíčových produktů Microsoftu, jako jsou Windows Vista a Office 2007, se diskutovalo také o novinkách a trendech v oblasti podnikových informačních systémů. Této diskusi jsme byli přítomni osobně, proto Vám z ní teď můžeme nabídnout to nejzajímavější.Internetová mobilizace
Již na konci loňského roku Microsoft přišel s novou strategií propojení online služeb a softwarových produktů, které by mu umožnilo rozvíjet byznys také v oblasti internetové reklamy. Posun aktivit Microsoftu směrem ke službám je logický, hlavní konkurenti v této oblasti, jako je např. Google, již mají výrazný náskok.
Jak ukázaly prezentace klíčových řečníků konference, trend "mít všechny produkty na internetu" zasáhne bezpochyby i sféru podnikových aplikací. O tom ve svých několika vystoupeních informoval partnery také generální ředitel Microsoftu Steve Ballmer.
První ze dvaceti "živých služeb na internetu" je Microsoft Dynamics CRM, jehož dostupnost formou SaaS (Software as a Service) byla ohlášena již počátkem letošního roku. Vzhledem k nelítostné konkurenci firem pronajímajících podnikové aplikace na internetu bude Microsoft podle Ballmera "využívat internet k zásadní přeměně podnikání v oblasti poskytování softwaru".
Microsoft tradičně prodával aplikační software jako instalace na počítač u zákazníka. Současná verze Microsoft Dynamics CRM se v podobě "in-house" začala prodávat již minulý rok jako odpověď na konkurenční nabídku CRM aplikací SAP, Salesforce.com a dalších lídrů trhu. Jako součást "Microsoft Live Initative" bude Microsoft Dynamics CRM uložen na serverech napojených na internet. Zákazníci pak budou platit předplatné za připojení a použití softwaru. Microsoft Live nabídne zákazníkům kromě aplikačních, také antivirové, zálohovací a další servisní služby.
Přenesení softwarového byznysu na internet a účtování měsíčních či ročních poplatků za užívání služeb může přinést Microsoftu v nadcházejících letech velké příjmy. Předpokladem úspěchu je ale přesvědčit zákazníky, aby přehodnotili způsob pořizování a užívání softwaru a partnery o změně způsobu svého podnikání. Microsoft si uvědomuje, že právě jeho partneři jsou klíčovým prvkem pro realizaci strategie "Microsoft Live Initiative".
Lépe a radostněji na ERP a CRM trhu
Steve Ballmer na konferenci přišel se zajímavým prohlášením, a to (ne náhodou) v předvečer uvedení čtvrté verze ERP systému Microsoft Dynamics AX. V reakci na zákulisní dotazy novinářů, zda hodlá světová softwarová jednička opravdu významně konkurovat stávajícím lídrům ERP a CRM trhu nebo bude své aktivity nadále směřovat spíše do oblasti softwarové infrastruktury, segmentu SME a uživatelů kancelářských systémů, Ballmer uvedl: "Microsoft vstoupil na trh s ERP systémy již před pěti lety. Nyní usilujeme o přepsání kódu svých čtyř ERP systémů do jednoduché kódové základny - platformy Microsoft Dynamics - která by nám umožnila nabídnout zákazníkům špičkovou alternativu úspěšně konkurující SAP, Oracle a dalším lídrům. ERP i CRM trh představuje pro Microsoft jednoznačnou příležitost, proto jsme učinili toto strategické rozhodnutí."
Ballmer dále zdůraznil, že Microsoft investoval 2,5 miliardy dolarů do akvizic a přes jednu miliardu do výzkumu a návrhu podnikových aplikací, včetně ERP a CRM systémů. Jednotlivé produktové řady ERP (Microsoft Dynamics – AX, SL, NAV a GP) budou nejen konsolidovány do jednoho řešení, ale také plně integrovány v rámci infrastruktury Microsoftu, a to včetně Microsoft.NET, SQL Server a SharePoint Server.
Klíčovými aplikacemi Microsoftu pro velké podniky jsou Dynamics AX a CRM
Není bez zajímavosti, že Ballmer svou osobní účastí poctil právě prezentaci aktuální verze Microsoft Dynamics AX. Právě tento ERP produkt je totiž pro Microsoft jedním z důležitých stavebních kamenů budoucí platformy Microsoft Dynamics, což také Ballmer během svých vystoupení zmínil.
"Dynamics AX je v současnosti hlavním ERP produktem Microsoftu určeným velkým podnikům. Nelze jej v této souvislosti řadit k GP nebo NAV, které jsou určeny primárně středně velkým organizacím. Dynamics AX a CRM představuje pro Microsoft hlavní podnikové aplikace," uvedl Steve Ballmer a pokračoval v podrobnější charakteristice: "Dynamics AX dokáže zpracovat 55 000 prodejních objednávek za hodinu a bez problémů s ním může současně pracovat i tisíc uživatelů. Vydání aktuální čtvrté verze je dostupné v 36 jazycích, podporuje Microsoft.NET a disponuje pokročilými webovými službami. Všechny tyto rysy Dynamics AX vycházejí z naší snahy budovat informační systém pro globální společnosti. Dynamics AX chceme i do budoucna rozvíjet jako řešení široce využitelné napříč zeměmi, odvětvími a použitelné při globálním byznysu."
Své strategické záměry s Dynamics AX jako nosným řešením pro rozvoj budoucí platformy Microsoft Dynamics, jejíž první verze se očekává již v roce 2009, potvrdil Ballmer a ostatní vystupující toho večera také důrazem na integrovanou funkcionalitu SCM, BI a ukázkami podpory CPM (Corporate Performance Management), která je i u renomovaných ERP řešení spíše výjimkou.
Své vystoupení Steve Ballmer uzavřel očekáváním dalšího roku "s velmi dobrým růstem" pro Dynamics AX a jeho prodeje do všech typů podniků včetně výrobních, obchodních i servisních společností.
Co čeká Microsoft Dynamics NAV
Na konferenci byly prezentovány také koncepty nadcházející páté verze ERP systému Microsoft Dynamics NAV, který má na českém trhu velmi silnou pozici. Nový Dynamics NAV byl měl být slavnostně představen Billem Gatesem ještě letos na podzim na zákaznické konferenci Convergence v Mnichově. S jeho uvedením na trh se počítá ve druhé polovině roku 2007.
Dynamics NAV je tak rovněž důležitým zdrojem pro budování jednotné platformy Microsoft Dynamics. Každé z uvedených řešení má cenné přínosy pro budoucnost: Dynamics AX technologii a robustnost, Dynamics NAV intuitivní uživatelské rozhraní, obě pak širokou škálu procesních funkčností.
01.08.2006 - Petr Sodomka - četlo 25812 čtenářů.