Diskuze

SappyCar: ERP řešení pro automobilový průmysl

SAP je již po mnoho let světovou jedničkou mezi podnikovými informačními systémy. Tak je i vnímán laickou veřejností, která často dělí IT řešení na ty, které nesou tuto značku a "ty ostatní". Systémy SAP dominují především v nadnárodních korporacích a velkých organizacích veřejné a státní správy. Na bázi "velkého ERP produktu" SAP Business Suite jsou však úspěšně rozvíjena také oborová řešení pro středně velké výrobní a obchodní firmy, které pod názvem SAP Business All-in-One budují a implementují téměř výhradně partnerské organizace. Jednu z nejvýznamnějších na českém trhu, společnost Aimtec a její produkt SappyCar, si představíme v 18. díle našeho pravidelného seriálu.
  Podkapitoly seriálu
 Jednotlivé kapitoly
  1. Představení společnosti Aimtec, jejich produktů a služeb ... (01.12.2010)
  2. ERP systémy SAP a hodnocení agenturou Gartner ... (01.12.2010)
  3. Architektura a hlavní technologické aspekty systému ... (01.12.2010)
  4. Hlavní vlastnosti systému a uživatelské prostředí ... (01.12.2010)
  5. Základní funkcionalita systému SAP Business All-in-One ... (01.12.2010)
  6. Odvětvové řešení SappyCar ... (01.12.2010)
  7. Štíhlá implementace a možnosti pořízení systému ... (01.12.2010)

Základní rysy odvětvového řešení

Odvětvová řešení jsou vytvářena proto, aby bylo možné rychleji, za menšího počtu a rozsahu úprav implementovat informační systém v podnicích stejného nebo příbuzného odvětví. To platí také o SappyCar, který společnost Aimtec připravila pro výrobce a subdodavatele automobilového průmyslu. Produkt je certifikován jako odvětvové řešení společností SAP ČR, což je dokladem kompetentnosti a důvěryhodnosti implementačního partnera.

Základ tohoto odvětvového řešení tvoří jádro SAP ERP, a to v plném rozsahu funkcionality. Společnost Aimtec vybrala a popsala jednotlivé procesy důležité pro výrobce a subdodavatele automobilového průmyslu. První oblast tvoří podpůrné procesy z oblasti účetnictví, controllingu, evidence majetku, personalistiky a mezd, dále pak o procesy hodnototvorného řetězce, tedy kompletní nákupní a prodejní logistiku, plánování a řízení výroby. Podstatou součástí je rovněž interní výrobní logistika, do níž spadá řízení skladového hospodářství, policové skladování, využití čárového kódu a dalších technologií pro odvádění a sledování výroby, řízení projektů a kvality.

Druhou oblast procesů představují uzávěrky a konsolidace, které popisují, jak se budou provádět měsíční a roční uzávěrky a výkazy pro Intrastat. Za tímto procesem se skrývá celá řada dalších souvisejících podprocesů a dokumentací.

K oběma procesním oblastem byl zdokumentován jejich požadovaný průběh, podmínky provádění, potřeba číselníků a naplnění dat. Dále se vytvořil zcela nový proces nazvaný Organizační struktura a číselníky. Nastavení a číselníky jsou totiž prvním krokem, který je třeba u zákazníka provést, neboť bez odpovídajícího nastavení dat by systém nefungoval správě. V neposlední řadě byly přednastaveny všechny procesy podle definovaných standardů a popsány do podoby uživatelských příruček. Při implementacích nyní umožňuje takto připravené odvětvové řešení výrazně snížit pracnost, a to až cca o 50 %.

Aimtec navíc zúročil své zkušenosti také tím, že do SappyCar včlenil některé speciální funkčnosti, pro automobilový průmysl zcela zásadní. K nim patří zejména plánování výroby a generování odvolávek na dodavatele. Automobilky neustále vylepšují způsob komunikace a značení dodávek, na což musí být dodavatelé připraveni. Proto SappyCar obsahuje propracované sledování skladových pohybů a stavu zásob, podporu EDI i na nižších úrovních dodavatelského řetězce.

Průběh zakázky systémem a plánování výroby

Klíčové součásti SappyCar představuje funkční podpora pro komunikaci s dodavateli a odběrateli, paletovou logistiku, plánování výroby a nákupu. Důležitá je také okamžitá dostupnost informací potřebných pro rozhodování a řízení z jednoho zdroje. Podíváme-li se na tyto hlavní pilíře SappyCar pohledem uživatele, pak můžeme automatizaci průběhu zakázky popsat následovně.

Na počátku celého procesu stojí poptávka (tzv. odvolávka) zákazníka. Jde o dokument, kterým se zákazník odvolává na objednávku (kupní smlouvu) a stanovuje velikost a termíny dílčích dodávek, způsob balení objednaného zboží. Odvolávka je tedy specifický termín pro automatizovanou poptávku (nejen) v automobilovém průmyslu. Tyto odvolávky jsou pak mezi výrobcem a zákazníkem realizovány na bázi EDI komunikace. Systém zajišťuje zpracování a generování EDI zpráv podle požadavků většiny evropských OEM odběratelů a zároveň generování dokumentace a etiket k dodávkám. Údaje o odvolávkách procházejí přes plánování výroby, které využívá algoritmů MRP II. Odtud pak také vychází požadavky na nákup a samotné plánování zakázky.

Pro plán výroby jsou využity rozsáhlé možnosti modulu PP (Production Planning). SAP umí plánovat jak do neomezených, tak omezených kapacit, podporuje tažný i tlačný výrobní systém. Umožňuje rovněž kombinování sériové a zakázkové výroby. V automobilovém průmyslu probíhá celý cyklus takto: na základě shromážděných požadavků se nejprve kontroluje disponibilita zdrojů a následně vzniká výrobní plán, který mj. zahrnuje plány jednotlivých linek, požadavky na přistavení materiálů a polotovarů. Plán lze samozřejmě ručně měnit. V jedné transakci se integrují potřeby výroby, termíny nákupních objednávek, termíny dodání, potřeby zákazníka, nastavení hodnot skladu, minimálních zásob, pojistných zásob, velikosti balení, a tato transakce generuje plán potřeb, který se pak "propadá" do vlastního nákupu.

Aimtec doplnil možnosti v této oblasti o některé algoritmy pokročilého plánování a řízení výroby. PP však již ve standardu obsahuje podporu dopředného a zpětného plánování, CTP a ATP, což řadí SAP Business All-in-One dle klasifikace CVIS do střední třídy produktů podporujících APS. Za zmínku dále stojí přítomnost interaktivního Ganttova grafu, který umožňuje jednotlivé zakázky nebo výrobní příkazy přeplánovat pouhým přetažením myší.

Nákup, skladové pohyby a sledování výroby

Plán výroby může být dále použit pro plánování nákupu, na který navazuje generování odvolávek na dodavatele. Součástí plánování jsou varovné reporty, které upozorňují na hrozící problémy. Je tedy možné kdykoliv získat online informaci o stavu plánu výroby a nákupu. Výše zmíněné funkčnosti jsou založeny na údajích o stavu zásob.

Obr. 19: Schéma skladových pohybů na RF terminálu
(Klikněte na obrázek pro zvětšení)

Schéma skladových pohybů na radiofrekvenčních terminálech zobrazuje, jakým způsobem se pracuje s neshodnými díly, inventurami, jak přichází materiál do skladu a jak je prováděna kontrola jakosti.

Zpracováním přijímaných dodávek elektronicky a využití manipulačních jednotek je v systému zabezpečována sledovatelnost výroby. Při příjmu surovin a materiálů jsou samozřejmě řízeny obaly a jejich konta, ať už jde o dodavatelský, vlastní, nebo zákaznický obalový materiál. Kvalita výroby a reklamace jsou řízeny jak z pohledu logistiky, tak rovněž z hlediska zákazníka, kterého zajímá především vyřešení problému opravou nebo výměnou zboží.

Součástí SappyCar je zavedení modulu WM (Warehouse Management) spolu se systémem čárových kódů. Pro systém čárových kódů se využívají unikátně identifikovaná balení, v terminologii SAP se pro ně užívá pojem "handling unit" (unikátní manipulační jednotka).

Odvádění výroby, doplňovací cyklus a expedice

SappyCar podporuje odvádění výrobků, polotovarů, odvádění operací i evidenci neshod na terminálech přímo z výroby. Další zajímavou funkcionalitou je podpora tzv. výdejové strategie. Některé podniky často vyrábějí polotovar a ten samý zároveň nakupují. Jelikož je polotovar evidován jako jeden materiál, který je ale různě zaúčtován, bylo nutné tento problém vyřešit, a to pomocí odděleného ocenění.

Obr. 20: Kanbanová tabule v SappyCar
(Klikněte na obrázek pro zvětšení)

Pro doplňování materiálu do výroby existuje několik různých způsobů. První možností je vychystávací seznam, k jehož sestavení se používá čárových kódů, tištěného dokumentu nebo také kanbanové tabule. Ta znázorňuje každé pracoviště jako malé disponibilní místo s nastavenými hladinami, které je doplňováno podle těchto hladin, za zohlednění např. velikosti balení.

Expedice je propojena opět od odvolávky, přípravy dodávky, odvolacího listu a odeslané dodávky. Aimtec tuto oblast doplnil o know-how pro plánování interní a zákaznické etikety a zpracování vrácených dodávek a provázanost na tzv. self-billing – zvláštní typ fakturace, kdy příjemce dokladu přebírá zodpovědnost za jeho vystavení.


Podkapitoly seriálu
 Jednotlivé kapitoly
  1. Představení společnosti Aimtec, jejich produktů a služeb ... (01.12.2010)
  2. ERP systémy SAP a hodnocení agenturou Gartner ... (01.12.2010)
  3. Architektura a hlavní technologické aspekty systému ... (01.12.2010)
  4. Hlavní vlastnosti systému a uživatelské prostředí ... (01.12.2010)
  5. Základní funkcionalita systému SAP Business All-in-One ... (01.12.2010)
  6. Odvětvové řešení SappyCar ... (01.12.2010)
  7. Štíhlá implementace a možnosti pořízení systému ... (01.12.2010)

01.12.2010 - Petr Sodomka, Dagmar Šulová - četlo 156273 čtenářů.

[ Zpět ]


Tento článek ješte není ohodnocen.Hodnocení článku:
nejlepší [ 1 | 2 | 3 | 4 | 5 ] nejhorší
Verze pro tisk

Jméno
E-mail
Opište kód :    
Text
*)
   
Odkazy - pravý sloupec


  • Odběr novinek
  • Partneři webu:




  •  
  • Aktuální akce CVIS:


  •  
    Informační systémy
    v podnikové praxi
    (2. aktualizované a rozšířené vydání)
     

  • Nejčtenější články:
    1. SystemOnLine.cz:

    2. Přehledy informačních systémů 

      ERP systémy
       

      Plánování a řízení výroby
       

    3. ČSSI
    4. SSSI
    5. VUT v Brně
    6. Systemonline.cz
    7. Výzkum a vývoj v ČR
    8. ICT unie
    9. Cacio
    10. Živě
    11. Lupa
    12. AKA-MONITOR
    13. Jiko Blog
    14. Databázový svět
    15. destinationCRM.com
    16. MyCustomer.com
    17. ZDNet
    18. Nucleus Research
    19. ComputerWeekly.com
    20. IDC
    21. Gartner
    22. Deloitte
    23. Accenture
    24. Capgemini
    25. CIO
    26. Forrester Research
    27. Aberdeen Group
    28. Archiv: