Docházkový a přístupový systém v podniku Cukrovar Prosenice Docházkový a přístupový systém s propojením do podnikového informačního systému je v praxi využíván stále častěji. Tento systém umožňuje mj. okamžitý a zpětný přehled přítomnosti pracovníků, hlídání průchodu vybraných osob, export údajů do mzdového programu a další činnosti.
Studie ukazuje možnosti nasazení takového systému včetně vyčíslení předpokládaných úspor a nákladů na alternativní řešení. Proč zavádět automatizovaný docházkový systém? Zavedení tohoto systému umožní nahradit tzv. píchací hodiny a různé docházkové sešity. Slouží k automatickému snímání příchodů a odchodů zaměstnanců s následným informačním výstupem pro další využití. Odstraní ruční vyhodnocování podkladů a píchacích karet mistrům, vedoucím pracovníkům a mzdovým účetním. Umožní vedoucím okamžitý přehled o svých pracovnících, tisky docházkových sestav v různých členěních (středisko, pracovník). Zabezpečí lepší kontrolu pracovní doby zaměstnanců. Pokud ve firmě pracuje více než padesát zaměstnanců, není ruční evidence docházky ideálním řešením. Často dochází k nesrovnalostem při evidenci příchodů a odchodů. Způsob výpočtu a zaokrouhlování není jasně stanoven. V mnoha případech záleží na osobě, která má evidenci na starosti, zdali vezme v úvahu pozdní příchod zaměstnance, či nikoliv. Všechny problémy spojené s ruční evidencí může pomoci vyřešit moderní docházkový systém. Vstupní zařízení pro evidenci docházky Cukrovar Prosenice se před několika lety rozhodl pro zavedení docházkového a přístupového systému. Podnik má průměrně 150 zaměstnanců, v průběhu řepné kampaně dokonce kolem 350ti zaměstnanců. Zavedení docházkového a přístupového systému tedy byla investice, která se tomuto podniku vyplatila. V následující tabulce jsou uvedeny náklady, které by vznikaly, kdyby se evidence docházky prováděla nadále ručně. Náklady na vedení ruční evidence docházky Na jakém principu funguje docházkový a přístupový systém v podniku Cukrovar Prosenice? Základem systému je docházkový a přístupový terminál umístěný na vrátnici, který slouží pro čtení kódů osobních identifikačních čipů - klíčů. Docházkový a přístupový terminál V Cukrovaru Prosenice se pracovníci identifikují bezkontaktními kartami. Další možnosti identifikace by byly např. bezkontaktní klíčenky, karty s čárovým nebo magnetickým kódem nebo čip Dallas. Rozdíl mezi těmito jednotlivými identifikačními médii je jednak v ceně, způsobu načítání a v odolnosti vůči poškození v důsledku mechanických vlivů. Všechny tyto prvky lze také využít v přístupových a stravenkových systémech. Na následujícím obrázku je ukázána bezkontaktní karta o rozměrech 8,5 x 5,5 cm, ve které je zalisován čip s jedinečným kódem, tloušťka je 1 mm. Bezkontaktní čipová karta Zaměstnanci na terminálu registrují nejen příchody, přerušení pracovní doby, odchody, ale také žádají přiložením čipu ke čtecí sondě terminálu o povolení ke vstupu. Komunikace mikropočítače na řídící jednotce TLD-L(E) se vstupním terminálem probíhá formou dotaz - odpověď. Pokud má osoba příslušné oprávnění, odpoví řídící jednotka akustickým signálem a rozsvícením zelené LED na terminálu a současně otevře elektromechanický zámek. Pokud oprávnění není uděleno, rozsvítí se jen červená LED. V některých podnicích, které mají objekty s nejvyššími riziky, lze na čtecí terminál navíc umístit modul PIN klávesnice zdvojnásobující zabezpečení. Pro kontrolu docházky je na terminálu umístěn display zobrazující aktuální čas. Software je koncipován hierarchicky (stanice, terminály, čtečky, externí zařízení) a následně umožňuje:
Ukázka docházkových kont Údaje o docházce osob se započítávají do tzv. kont. Např. pokud osoba odejde k lékaři, započítává se mu doba strávená u lékaře do konta s názvem lékař, je-li osoba na služební cestě, doba se započítá do konta služební cesta. Program rozlišuje tři druhy kont - základní, doplňková a systémová. První dva druhy jsou uživatelsky definovatelné, je tedy možné přidávat vlastní konta, měnit jejich vlastnosti nebo odstranit nepotřebná konta. Docházková konta Seznam kont všech druhů je zobrazen ve stromové struktuře, pomocí přepínače na levé straně lze přepnout na zobrazení vybraného druhu. Standardně jsou konta zobrazena seřazená podle abecedy, pořadí je možné změnit výběrem z rozbalovacího seznamu pod textem řazení. Při přidávání nového konta do seznamu je nutné se ve "stromu" nastavit do kont požadovaného druhu. Po stisku tlačítka Přidat v situaci na vedlejším obrázku se zobrazí dialog pro zápis nového základního konta. Pro zápis nového doplňkového konta je nutné se nejprve ve "stromu" nastavit na nadpis Doplňková konta nebo na kterékoliv z již existujících doplňkových kont. Při zápisu nového základního konta je možné definovat různé parametry a ovlivnit tak chování programu při zpracování. Sekce Identifikace:
Sekce Odpracovaná/uznaná doba:
Sekce Mzdové zpracování V této sekci se definuje způsob zpracování konta v celkových (měsíčních) výsledcích docházky:
Sekce Zaokrouhlení
Ukázka doplňkových kont Tento druh je používán k výpočtům a zobrazení výsledných hodnot nebo k ručnímu vstupu hodnot. Na rozdíl od základních kont nemůže být uveden přímo v záznamech docházky jednotlivých dnů. Doplňková konta jsou vypočítávána ze základních kont a obsahují vlastně jen definici způsobu výpočtu. Oprava údajů doplňkového docházkového konta Sekce Základní údaje
Sekce Mzdové zpracování Sekce obsahuje stejné parametry jako základní konta, bližší popis tedy naleznete tam.
Náklady na zavedení docházkového a přístupového systému Náklady na zavedení docházkového a přístupového systému v podniku činily zhruba 65. 000 Kč a cena zahrnovala docházkový terminál, konvertor, záložní zdroj, personifikační jednotku a obslužný software, včetně síťové licence. V následující tabulce jsou subjektivně znázorněny úspory při pořízení systému do podniků, které mají 50, 150 a 300 zaměstnanců. Odhad úspor při pořízení docházkového systému podle počtu zaměstnanců Zavedení docházkového a přístupového systému do středního nebo velkého podniku má řadu výhod. Pořízením docházkového systému je definován způsob výpočtu odpracovaných hodin zaměstnanců, podnik získá přehled o odpracovaných hodinách, bude mít možnost regulovat výši přesčasových hodin, získá také detailní a přesný přehled o pohybu zaměstnanců a má mimo jiné možnost propojení se svým mzdovým systémem a maximálně tak zjednodušit zpracování docházky. Moderní docházkový systém s sebou přináší řadu dalších možností využití identifikačních prvků. Velmi rozšířené jsou aplikace, které umožňují sledování a kontrolu vstupních a vjezdových míst do areálu společnosti. Mezi nejčastější instalace přístupového systému se řadí ovládání vjezdových závor na firemní parkoviště, vstupy do administrativních budov, kanceláří, zaměstnaneckých šaten a dalších míst, která vyžadují zvýšenou kontrolu pohybu osob. Přístupový systém umožňuje zobrazit přehledné informace o pohybu osob v areálu společnosti, nastavení rozdílných přístupových práv, včetně časově definovaného omezení přístupu zaměstnanců (např. zákaz vstupu do areálu společnosti o víkendu, v noci, apod.), ověření, který zaměstnanec v kolik hodin vstoupil do vybraných dveří, sledovat zpětně evidenci průchodů u jednotlivých vstupních míst. Jsem přesvědčena, že provázanost obou výše zmíněných aplikací (docházkového a přístupového systému) vytváří efektivní a výkonný organizační nástroj, který pomůže podnikům vyřešit řadu problematických provozních záležitostí. V článku byly použity tyto literární zdroje:
20.04.2005 - Lenka Váňová - četlo 26826 čtenářů.
|
|