Podle agentury Gartner zůstane celosvětový telekomunikační trh největším segmentem trhu IT. V letech 2004-2009 můžeme očekávat každoroční růst tohoto trhu přibližně o 5 %. Mobilní a širokopásmové služby, přechod na IP infrastrukturu, prodej mobilních přístrojů a rostoucí poptávka na nově vznikajících trzích obzvláště v Asii budou představovat hlavní faktory růstu. Navzdory tomu Gartner také dodává, že do roku 2009 se změní spotřebitelské návyky v oblasti přenosu hlasu. Například třetina uživatelů zruší klasické telefonní linky a začne využívat přenos hlasu přes Internet a bezdrátové sítě.V roce 2005 se bude telekomunikační trh podílet 3,5 % na celosvětovém hrubém domácím produktu (HDP). IT odvětví bude celkově tvořit 6 % celosvětového HDP. Gartner odhalil svůj pohled na budoucnost telekomunikací u příležitosti pořádání Symposia ITXpo v Cannes ve Francii, které probíhá ve dnech 7. - 11. 11. 2005. Několik tisíc manažerů odpovědných za strategii řízení IT se setká s více než 100 analytiky Gartner na konferenci, která pomáhá propojovat využití moderních technologií s firemní strategií.
Co stojí za růstem telekomunikačního sektoru?
Gartner předpovídá, že za růstem telekomunikačního odvětví budou stát mobilní telekomunikační služby. Tyto služby by měly každoročně růst o 8,5 %, a to až do roku 2009. U zákazníků s pevnými linkami vzroste obliba širokopásmového připojení k internetu. xDSL zůstane preferovaným médiem, i když Gartner očekává nárůst využití ethernetu. V letech 2004-2009 by jeho podíl mohl každoročně vzrůst až o 40 %. Příjmy v telekomunikačním sektoru pak vzrostou ve stejném období o 41 % (272 miliard USD v r.2004, 384 miliard USD v roce 2009).
"Největší růst zaznamená trh mobilních přístrojů, konkrétně pak "chytré telefony" s operačním systémem a bezdrátová PDA zařízení," uvedl Mike Hartus, viceprezident Gartner. Podle předpovědí Gartner bude mít mobilní služby v roce 2010 předplaceno 3 miliardy zákazníků, půjde tedy o dvojnásobek oproti současnému stavu. Tento nárůst je očekáván ze dvou důvodů. Šíří se levné sady mobilních telefonů (v roce 2010 s cenou cca 25 USD) a dále pak roste pokrytí mobilními sítěmi, a to i v oblastech hustě obydlených, ale chudých (např. Čína a Indie).
Asijský kontinent čeká expanze, severoamerický naopak konsolidace
Gartner odhaduje, že region Asie/Pacifik bude konkurovat Severní Americe. V roce 2006 dokonce předběhne Západní Evropu a stane se druhým největším telekomunikačním trhem. Pokračující expanze regionu Asie/Pacifik je zaměřena na nové trhy v Číně, Indii, Thajsku, Indonésii a Filipínách "Očekávejte nové hráče, nové produkty, nové trhy, a proto novou konkurenci," tvrdí David Neil, vicepresident Gartner pro výzkum, a dodává: "Zvítězí ti, kteří se pustí do bezdrátové komunikace a IP a přizpůsobí tomu nabízené aplikace a služby. Mezi těmi, kdo prohrají, se ocitnou tradiční poskytovatelé komunikačních služeb, kteří se dostatečně nepřizpůsobili. Nebo to budou ti, co neměli jasnou strategii."
Vlna konsolidace v posledních letech ukázala, jak se změnila pozice telefonních operátorů. Je úžasné, když si uvědomíme, že před šesti lety byl AT&T na druhém místě mezi TOP 13 telekomunikačními operátory. V roce 2004 se společnost propadla na 9. místo, protože se jí od roku 2000 nahromadily dluhy. Trend pokračuje u mobilních operátorů typu Vodafone, kteří přebírají tradiční provozovatele telefonních linek a získávají tak dominantní pozici na trhu.
"Provozovatelé v regionu Asie/Pacifik si vedou dobře," doplňuje David Neil. "Obecně mají lepší provozní zisky, protože převažuje poptávka. Nezaznamenávají tlaky na snížení cen a konkurence je menší. Oproti tomu trh v Severní Americe prochází hlubokou restrukturalizací, která povede ke vzniku několika dominantních firem. Tyto firmy nabídnou paletu služeb s cenovou strukturu nastavenou tak, aby odrážela nabídku u evropských provozovatelů, kteří zaznamenávají vyšší provozní zisky. V krátkém období se proto mohou změnou cenové struktury zvýšit jejich provozní zisky. Nicméně z dlouhodobého hlediska je jasné, že firmy budou muset hledat nové zdroje příjmů nebo pokračovat v restrukturalizaci a snižování nákladů," uzavírá David Neil.
Jak se vyvine situace v oblasti hlasových přenosů po internetu?
Gartner doporučuje telekomunikačním firmám, aby inovace zaměřily na koncové zákazníky. Uspokojení zákaznických potřeb bude kritickým bodem strategie firmy a klíčem k úspěchu každého operátora. Příkladem toho je i VoIP a změna spotřebitelských návyků, které mění ekonomickou hodnotu přenosu hlasu.
Gartner předpovídá, že do roku 2009 bude 70 % hlasových přenosů probíhat přes bezdrátové sítě. Očekává, že třetina zákazníků ze Severní Ameriky a Západní Evropy vymění klasické telefonní linky za VoIP a bezdrátové připojení. V letech 2004-2009 Gartner odhaduje nárůst tržeb z VoIP o 400 %. Nízké ceny neumožní razantní zvýšení zisku, který by jinak vykompenzoval pokles příjmů z provozu klasických linek. Mezi firemní klientelou očekává Gartner nárůst investic do VoIP o 23,7 % ročně. I tak však celkový příjem z VoIP v roce 2009 dosáhne pouze 10 % příjmů z telekomunikačních služeb.
Aby se operátoři pevných linek vyhnuli hrozbě VoIP a následnému rozpadu trhu, integrují nabídky využívající bezdrátové i klasické technologie. V nabídce se proto objevují jedno zařízení, jedno číslo, jeden účet a jedna platforma. Pokud ale ceny hovorů mobilních operátorů budou i nadále klesat, zákazníci by mohli urychleně přecházet na telefonování výhradně přes mobily.
Gartner předpovídá, že do roku 2010 bude internet uspokojovat 70 % firemních požadavků s přijatelnou kvalitou. To znamená, že uživatelé mohou očekávat srovnatelnou kvalitu, na kterou si zvykají u mobilních telefonů. Gartner také říká, že do roku 2010 se bude většina malých a středních firem spoléhat na IP VPN (Internet Protocol Virtual Private Network) pro přístup do podnikových sítí.
Doporučení telekomunikačním společnostem
- Aby telekomunikační firmy přežily, musí pochopit, že žijeme ve světě IP. Aby uspěly, musí vyvinout a představit nové aplikace v návaznosti na IP.
- Poskytovatelé služeb musí zlepšit celkový výkon připojení k Internetu, obzvláště kvalitu, zabezpečení a stálost připojení, pokud je internet používán jako "podniková komunikační páteř".
- Telekomunikační firmy, dodavatelé a poskytovatelé služeb musí zaměřit inovace na uspokojování potřeb zákazníků. Jedině tak uspějí v konkurenčním prostředí.
- Výměna pevné linky za mobilní telekomunikační služby je u firemní klientely méně pravděpodobná než ve spotřebitelském segmentu
- Poskytovatelé připojení k internetu musí rychle připravit vlastní nabídky pro VoIP, jinak budou riskovat ztrátu zákazníků s PSTN (Public Switched Telephone Network)
Doporučení koncovým uživatelům
- Manažeři odpovědní za podnikové sítě musí komunikovat s podnikovými uživateli a ohodnotit, kde může organizace získat přínosy z mobilních a jiných telekomunikačních služeb.
- Manažeři by měli identifikovat podnikové aplikace a procesy, kterým může infrastruktura založená na IP pomoci. Jde například o využití hlasu u aplikací SFA (Sales Force Automation) nebo při změnách některých podnikových procesů.
- Manažeři by se měli ujistit, že má poskytovatel jasnou strategii v oblasti mobilních služeb a IP a že bude tuto strategii v blízké době realizovat.
- Finanční situace poskytovatelů služeb se v příštích pěti letech změní. Výsledkem bude slučování dodavatelských firem. Proto by koncoví uživatelé neměli podepisovat smlouvy s dlouhou dobou platnosti. Měli by sledovat finanční situaci poskytovatele služeb a zabudovat do smluv dodatky, které jim případně umožní smlouvu předčasně ukončit.
- Manažeři by se měli poučit od asijských poskytovatelů služeb a uživatelů. Asijští dodavatelé by neměli zůstávat stranou při výběru mobilních přístrojů a síťových produktů.
09.11.2005 - Jana Zámečníková - četlo 26035 čtenářů.