Diskuze

Čekají se radikální změny na telekomunikačním trhu

Podle agentury Gartner zůstane celosvětový telekomunikační trh největším segmentem trhu IT. V letech 2004-2009 můžeme očekávat každoroční růst tohoto trhu přibližně o 5 %. Mobilní a širokopásmové služby, přechod na IP infrastrukturu, prodej mobilních přístrojů a rostoucí poptávka na nově vznikajících trzích obzvláště v Asii budou představovat hlavní faktory růstu. Navzdory tomu Gartner také dodává, že do roku 2009 se změní spotřebitelské návyky v oblasti přenosu hlasu. Například třetina uživatelů zruší klasické telefonní linky a začne využívat přenos hlasu přes Internet a bezdrátové sítě.

V roce 2005 se bude telekomunikační trh podílet 3,5 % na celosvětovém hrubém domácím produktu (HDP). IT odvětví bude celkově tvořit 6 % celosvětového HDP. Gartner odhalil svůj pohled na budoucnost telekomunikací u příležitosti pořádání Symposia ITXpo v Cannes ve Francii, které probíhá ve dnech 7. - 11. 11. 2005. Několik tisíc manažerů odpovědných za strategii řízení IT se setká s více než 100 analytiky Gartner na konferenci, která pomáhá propojovat využití moderních technologií s firemní strategií.

Co stojí za růstem telekomunikačního sektoru?

Gartner předpovídá, že za růstem telekomunikačního odvětví budou stát mobilní telekomunikační služby. Tyto služby by měly každoročně růst o 8,5 %, a to až do roku 2009. U zákazníků s pevnými linkami vzroste obliba širokopásmového připojení k internetu. xDSL zůstane preferovaným médiem, i když Gartner očekává nárůst využití ethernetu. V letech 2004-2009 by jeho podíl mohl každoročně vzrůst až o 40 %. Příjmy v telekomunikačním sektoru pak vzrostou ve stejném období o 41 % (272 miliard USD v r.2004, 384 miliard USD v roce 2009).

"Největší růst zaznamená trh mobilních přístrojů, konkrétně pak "chytré telefony" s operačním systémem a bezdrátová PDA zařízení," uvedl Mike Hartus, viceprezident Gartner. Podle předpovědí Gartner bude mít mobilní služby v roce 2010 předplaceno 3 miliardy zákazníků, půjde tedy o dvojnásobek oproti současnému stavu. Tento nárůst je očekáván ze dvou důvodů. Šíří se levné sady mobilních telefonů (v roce 2010 s cenou cca 25 USD) a dále pak roste pokrytí mobilními sítěmi, a to i v oblastech hustě obydlených, ale chudých (např. Čína a Indie).

Asijský kontinent čeká expanze, severoamerický naopak konsolidace

Gartner odhaduje, že region Asie/Pacifik bude konkurovat Severní Americe. V roce 2006 dokonce předběhne Západní Evropu a stane se druhým největším telekomunikačním trhem. Pokračující expanze regionu Asie/Pacifik je zaměřena na nové trhy v Číně, Indii, Thajsku, Indonésii a Filipínách "Očekávejte nové hráče, nové produkty, nové trhy, a proto novou konkurenci," tvrdí David Neil, vicepresident Gartner pro výzkum, a dodává: "Zvítězí ti, kteří se pustí do bezdrátové komunikace a IP a přizpůsobí tomu nabízené aplikace a služby. Mezi těmi, kdo prohrají, se ocitnou tradiční poskytovatelé komunikačních služeb, kteří se dostatečně nepřizpůsobili. Nebo to budou ti, co neměli jasnou strategii."

Vlna konsolidace v posledních letech ukázala, jak se změnila pozice telefonních operátorů. Je úžasné, když si uvědomíme, že před šesti lety byl AT&T na druhém místě mezi TOP 13 telekomunikačními operátory. V roce 2004 se společnost propadla na 9. místo, protože se jí od roku 2000 nahromadily dluhy. Trend pokračuje u mobilních operátorů typu Vodafone, kteří přebírají tradiční provozovatele telefonních linek a získávají tak dominantní pozici na trhu.

"Provozovatelé v regionu Asie/Pacifik si vedou dobře," doplňuje David Neil. "Obecně mají lepší provozní zisky, protože převažuje poptávka. Nezaznamenávají tlaky na snížení cen a konkurence je menší. Oproti tomu trh v Severní Americe prochází hlubokou restrukturalizací, která povede ke vzniku několika dominantních firem. Tyto firmy nabídnou paletu služeb s cenovou strukturu nastavenou tak, aby odrážela nabídku u evropských provozovatelů, kteří zaznamenávají vyšší provozní zisky. V krátkém období se proto mohou změnou cenové struktury zvýšit jejich provozní zisky. Nicméně z dlouhodobého hlediska je jasné, že firmy budou muset hledat nové zdroje příjmů nebo pokračovat v restrukturalizaci a snižování nákladů," uzavírá David Neil.

Jak se vyvine situace v oblasti hlasových přenosů po internetu?

Gartner doporučuje telekomunikačním firmám, aby inovace zaměřily na koncové zákazníky. Uspokojení zákaznických potřeb bude kritickým bodem strategie firmy a klíčem k úspěchu každého operátora. Příkladem toho je i VoIP a změna spotřebitelských návyků, které mění ekonomickou hodnotu přenosu hlasu.

Gartner předpovídá, že do roku 2009 bude 70 % hlasových přenosů probíhat přes bezdrátové sítě. Očekává, že třetina zákazníků ze Severní Ameriky a Západní Evropy vymění klasické telefonní linky za VoIP a bezdrátové připojení. V letech 2004-2009 Gartner odhaduje nárůst tržeb z VoIP o 400 %. Nízké ceny neumožní razantní zvýšení zisku, který by jinak vykompenzoval pokles příjmů z provozu klasických linek. Mezi firemní klientelou očekává Gartner nárůst investic do VoIP o 23,7 % ročně. I tak však celkový příjem z VoIP v roce 2009 dosáhne pouze 10 % příjmů z telekomunikačních služeb.

Aby se operátoři pevných linek vyhnuli hrozbě VoIP a následnému rozpadu trhu, integrují nabídky využívající bezdrátové i klasické technologie. V nabídce se proto objevují jedno zařízení, jedno číslo, jeden účet a jedna platforma. Pokud ale ceny hovorů mobilních operátorů budou i nadále klesat, zákazníci by mohli urychleně přecházet na telefonování výhradně přes mobily.

Gartner předpovídá, že do roku 2010 bude internet uspokojovat 70 % firemních požadavků s přijatelnou kvalitou. To znamená, že uživatelé mohou očekávat srovnatelnou kvalitu, na kterou si zvykají u mobilních telefonů. Gartner také říká, že do roku 2010 se bude většina malých a středních firem spoléhat na IP VPN (Internet Protocol Virtual Private Network) pro přístup do podnikových sítí.

Doporučení telekomunikačním společnostem

  • Aby telekomunikační firmy přežily, musí pochopit, že žijeme ve světě IP. Aby uspěly, musí vyvinout a představit nové aplikace v návaznosti na IP.
  • Poskytovatelé služeb musí zlepšit celkový výkon připojení k Internetu, obzvláště kvalitu, zabezpečení a stálost připojení, pokud je internet používán jako "podniková komunikační páteř".
  • Telekomunikační firmy, dodavatelé a poskytovatelé služeb musí zaměřit inovace na uspokojování potřeb zákazníků. Jedině tak uspějí v konkurenčním prostředí.
  • Výměna pevné linky za mobilní telekomunikační služby je u firemní klientely méně pravděpodobná než ve spotřebitelském segmentu
  • Poskytovatelé připojení k internetu musí rychle připravit vlastní nabídky pro VoIP, jinak budou riskovat ztrátu zákazníků s PSTN (Public Switched Telephone Network)

Doporučení koncovým uživatelům

  • Manažeři odpovědní za podnikové sítě musí komunikovat s podnikovými uživateli a ohodnotit, kde může organizace získat přínosy z mobilních a jiných telekomunikačních služeb.
  • Manažeři by měli identifikovat podnikové aplikace a procesy, kterým může infrastruktura založená na IP pomoci. Jde například o využití hlasu u aplikací SFA (Sales Force Automation) nebo při změnách některých podnikových procesů.
  • Manažeři by se měli ujistit, že má poskytovatel jasnou strategii v oblasti mobilních služeb a IP a že bude tuto strategii v blízké době realizovat.
  • Finanční situace poskytovatelů služeb se v příštích pěti letech změní. Výsledkem bude slučování dodavatelských firem. Proto by koncoví uživatelé neměli podepisovat smlouvy s dlouhou dobou platnosti. Měli by sledovat finanční situaci poskytovatele služeb a zabudovat do smluv dodatky, které jim případně umožní smlouvu předčasně ukončit.
  • Manažeři by se měli poučit od asijských poskytovatelů služeb a uživatelů. Asijští dodavatelé by neměli zůstávat stranou při výběru mobilních přístrojů a síťových produktů.

09.11.2005 - Jana Zámečníková - četlo 26035 čtenářů.

[ Zpět ]


Tento článek ješte není ohodnocen.Hodnocení článku:
nejlepší [ 1 | 2 | 3 | 4 | 5 ] nejhorší
Verze pro tisk

Jméno
E-mail
Opište kód :    
Text
*)
   
Odkazy - pravý sloupec


  • Odběr novinek
  • Partneři webu:




  •  
  • Aktuální akce CVIS:


  •  
    Informační systémy
    v podnikové praxi
    (2. aktualizované a rozšířené vydání)
     

  • Nejčtenější články:
    1. SystemOnLine.cz:

    2. Přehledy informačních systémů 

      ERP systémy
       

      Plánování a řízení výroby
       

    3. ČSSI
    4. SSSI
    5. VUT v Brně
    6. Systemonline.cz
    7. Výzkum a vývoj v ČR
    8. ICT unie
    9. Cacio
    10. Živě
    11. Lupa
    12. AKA-MONITOR
    13. Jiko Blog
    14. Databázový svět
    15. destinationCRM.com
    16. MyCustomer.com
    17. ZDNet
    18. Nucleus Research
    19. ComputerWeekly.com
    20. IDC
    21. Gartner
    22. Deloitte
    23. Accenture
    24. Capgemini
    25. CIO
    26. Forrester Research
    27. Aberdeen Group
    28. Archiv: