Diskuze

QI: Systém s technologickou koncepcí světové úrovně

Informační systém QI má na českém trhu bezesporu významné postavení. Nedosahuje sice takového počtu referencí či oborových řešení, jako jeho někteří tuzemští konkurenti, přesto je zcela výjimečný svou technologickou koncepcí, která jej řadí do světové špičky. To potvrzuje umístění společnosti DC Concept, výrobce systému QI, v seznamu Top 100 Vendors 2006 časopisu IT Week. Takového úspěchu se zatím nepodařilo dosáhnout žádnému dalšímu českému výrobci informačních systémů. 12. díl seriálu Informační systémy pro české podniky jsme proto věnovali právě ERP řešení QI.
  Podkapitoly seriálu
 Jednotlivé kapitoly
  1. Představení společnosti DC Concept a informačního systému ... (04.11.2009)
  2. Vývoj systému QI a jeho stávající zaměření ... (04.11.2009)
  3. Technologie, architektura a hlavní rysy uživatelského pro ... (04.11.2009)
  4. Funkcionalita a základní moduly systému ... (04.11.2009)
  5. Licenční politika, implementace a nabídka odlehčené verze ... (04.11.2009)

Funkcionalita systému a oborová řešení

QI je nasazováno jak v obchodních, tak výrobních a servisních organizacích. Umí řídit hodnototvorný řetězec a podpůrné procesy (ekonomika a lidské zdroje) v průmyslu, a to včetně technické přípravy výroby. Zahrnuje řízení důležitých interních oblastí, jako jsou údržba a správa majetku, skladové hospodářství či řízení projektů. Podporuje rovněž externí procesy v oblasti podpory prodeje, marketingu, servisních služeb a elektronického obchodování. V současnosti jsou v QI k dispozici také odvětvová řešení, a to pro automobilový, strojírenský, potravinářský průmysl, velkoobchod, služby a zdravotnictví. Specialitou je podpora subvertikál jako jsou vodárenství, výkup surovin, správa budov a projektové inženýrství.

Systém je rozdělen na aplikační jádro a moduly. Součástí aplikačního jádra jsou obecně využitelné entity, jako např. seznam států, krajů, obcí, měn, měrných jednotek atd. Proto také funkčnost aplikačního jádra není nijak licencovaná, zatímco moduly, resp. obchodní jednotky (Business Units) ano.

Následující charakteristika shrnuje popis hlavní funkcionality základních modulů a uvádí některé zajímavosti odlišující QI od ostatních ERP systémů.

Řízení ekonomiky a financí

Řízení ekonomického procesu je zahrnuto ve dvou modulech – Finanční účetnictví a Finance. Prvně jmenovaný modul slouží k vedení podvojného účetnictví a řízení souvisejících procesů, jako je sledování peněžních toků, rozpočtování a vytváření souhrnných výkazů. Vytváří pevný vztah mezi prvotním dokladem a jeho účetním obrazem a tím zajišťuje soulad účetních zápisů s prvotními doklady. Uživatelům umožňuje upravovat předem definované účtové osnovy pro různé druhy účetních jednotek (organizací) a účtovat do několika účetních období současně. Účtování standardních dokladů lze navíc zjednodušit prostřednictvím oblíbené funkce – předkontace, která zároveň šetří čas i náklady na zpracování účetní agendy. Další rozšířené funkce modulu pomohou zejména organizacím zpracovávajícím velké množství dokladů, neziskovým společnostem a firmám s pobočkami a středisky.

Modul Finance je určen především k řízení a optimalizaci finančních toků v organizaci. Obsahuje všechny nástroje potřebné pro práci s finančními doklady, včetně dobropisů, proforma-faktur, penalizačních faktur, JSD a upomínek. Veškeré doklady přitom mohou být jak tuzemské, tak zahraniční a lze je vystavovat v různých měnách (podobně jako u pokladen a účtů). Modul zajišťuje také elektronickou komunikaci s bankami a provázanost na evidenci DPH a ostatní související agendy.

Obr. 8: Modul finance – predikce cash-flow
(Klikněte na obrázek pro zvětšení)

Řízení lidských zdrojů

Řízení lidských zdrojů je situováno opět do dvou modulů – Personalistika a Mzdy a platy. Personalistika slouží k vedení evidence o zaměstnancích, sledování docházky, analýze výkonnosti a plánování rozvoje lidských zdrojů. Kromě uvedené tradiční funkcionality napomáhá modul také např. při výběrových řízeních a náboru nových pracovníků. Umožňuje personalistům sestavovat podmínky pro nábor, vyhodnocovat je, porovnávat vhodnost jednotlivých kandidátů a stanovit vynaložené náklady na získání uchazečů. Jeho součástí jsou také funkce pro plánování a řízení pracovních porad, nebo např. pro evidenci ochranných pracovních pomůcek. Ty lze samozřejmě provázat na jednotlivá pracovní místa nebo konkrétní osoby. Ne zcela běžnou součástí je také nástroj pro vedení komplexní agendy vzdělávání a to jak interních školení, tak externě zajišťovaných kurzů.

Mzdy a platy představují komplexní řešení pro řízení mzdové agendy. To pokrývá veškeré typy mezd a platů, umožňuje automatické vytváření složek mzdy z pracovních výkazů a záznamů o docházce. S nástroji tohoto modulu je možné tvořit podklady a výkazy pro pojišťovny a úřady, exportovat data pro potřeby státní správy, evidovat a sledovat čerpání zaměstnaneckých výhod, spočítat mimořádné odměny či mzdy zaúčtovat.

Obr. 9: Náhled na část modulu Personalistika
(Klikněte na obrázek pro zvětšení)

Enterprise Asset Management

Řízení majetku a údržby bývá neodmyslitelnou součástí vyspělých světových informačních systémů (SAP, QAD EA, IFS Aplikace atd.). U tuzemských produktů tomu bývá spíše naopak, systém QI však představuje jednu ze světlých výjimek. Jeho Enterprise Asset Management je soustředěn do dvou modulů – Evidence majetku a Servis & Údržba.

Prvně jmenovaný modul slouží k vedení základní evidence majetku tak, aby příslušným pracovníkům zajistil přehled o hodnotě majetku, odpisech a osobách, které jím disponují. Modul umožňuje zaznamenat také dodavatele, výrobce, pronajímatele, nájemce, vzájemné vazby mezi evidenčními kartami a další, pro firmu významné údaje.

Modul Servis & Údržba zajišťuje komplexní přehled o servisní a opravárenské činnosti. Je určen pro tři typy organizací. Jedná se o společnosti, které si nechávají opravovat svá zařízení, firmy, které poskytují servisní služby ostatním a nakonec podniky, které poskytují servis na své vlastní výrobky a zároveň potřebují řídit údržbu svých strojů a zařízení.

Obr. 10: Modul Servis & Údržba z pohledu servisní organizace
(Klikněte na obrázek pro zvětšení)

Řízení obchodu a skladového hospodářství

Řízení obchodu je situováno do modulu Nákup a prodej, v němž se uskutečňuje zpracování veškerých dokladů souvisejících s objednáváním a prodejem zboží. Modul umožňuje přenášení obsahu z existujících dokladů do nově vytvořených, např. z poptávky do nabídky, do objednávky, dále z objednávky do faktury atd. Doklady lze zpracovávat v různých řadách, měnách i jazycích. Samozřejmostí je provázanost na cenotvorbu, práci se slevami, skonty, přirážkami apod. Modul disponuje také nástroji pro dávkové generování objednávek podle předem určených podmínek a to tak, že množství jednotlivých druhů zboží se objedná u těch dodavatelů, jejichž nabídka nejlépe odpovídá daným podmínkám. Nákup a prodej úzce spolupracuje s agendou obchodních partnerů, která funguje napříč celým systémem QI.

K řízení obchodu slouží rovněž QI Shop, který funguje jako objednávkový systém či on-line katalog pro průmyslové a obchodní zákazníky (B2B) i jako internetový obchod pro koncové uživatele (B2C).

Skladové hospodářství je zaměřeno na řízení hmotných toků a poskytování statistik souvisejících s pohybem materiálu a zboží na skladech. Umožňuje sledovat veškeré příjmy, převody a výdeje zásob, oceňovat je metodou FIFO nebo za použití průměrných skladových cen. Zabývá se také blokacemi, rezervacemi zboží, poskytuje uzávěrky a inventury skladů. Je-li součástí systému agenda pro podporu reklamací, pak lze za součinnosti s modulem Skladové hospodářství řídit jejich tok firmou od zákazníka k servisnímu středisku a zpět.

Skladové hospodářství rovněž umí pracovat s vratnými obaly, včetně propojení do oblasti financí. Uživatelé tak mohou ke každému zboží připojit obal s definicí množství zboží a používat různé měrné jednotky. Skladovou evidenci lze také řídit pomocí systému čárových kódů. V neposlední řadě modul obsahuje funkčnost pro správu vlastních i cizích konsignačních skladů.

Důležitou vlastností je podpora podrobného rozlišení zboží na skladech např. dle sériových čísel, šarží, exspirací, rozměrů, barev, velikostí apod.

Obr. 11: Skladová výdejka s rozpadem položky až na sériová čísla
(Klikněte na obrázek pro zvětšení)

Technická příprava a řízení výroby

Systém QI obsahuje v základní nabídce také modul Technická příprava výroby, který zabezpečuje veškeré činnosti, jejichž cílem je po technologické stránce navrhnout proces budoucí výroby. Kromě práce s jednoduchými jednoúrovňovými i víceúrovňovými kusovníky a recepturami, technologickými postupy, změnového řízení a dalších standardních funkčností TPV, umožňuje tento modul i definovat k jednotlivým výrobkům tzv. obchodní konfigurace.

Konfigurátor lze uplatnit mj. v automobilovém nebo strojírenském průmyslu – tedy v odvětvích, pro něž QI disponuje oborovými řešeními s kompletním pokrytím řízení výroby. Typicky ve strojírenství pak lze QI využít pro řízení celého hodnototvorného řetězce výrobní firmy – počínaje TPV, cenovými kalkulacemi a kapacitním plánováním přes projektování předvýrobních etap a samotné řízení výroby včetně kooperací, až po sledování nedokončené výroby, vykazování operací či sběr dat z technologické úrovně výroby.

Obr. 12: Kusovník v modulu Technická příprava výroby
(Klikněte na obrázek pro zvětšení)

Systém QI principiálně podporuje řízení diskrétní, procesní i linkové výroby. Zkušenosti dnes chybí jen z oblasti některých kontinuálních výrob, jako je např. hutnictví. Z hlediska odběru produkce dokáže QI řídit výrobu i montáž na zakázku, výrobu na sklad i inženýrské práce na zakázku. K typickým řídícím metodám, které nacházejí uplatnění u zákazníků QI, patří MRP II a Just-in-Time. Implementační partneři mají zkušenosti i s využitím teorie omezení, a to např. ve společnosti Plastika, která se zabývá především výrobou komponent z plastů pro automobilový průmysl.

Další důležité moduly systému QI

Existuje celá řada faktorů ovlivňujících úspěšnou realizaci projektu. K těm hlavním patří možnost plánovat a řídit všechny dostupné zdroje (čas, lidé, náklady), nahlížet na dílčí činnosti a usměrňovat je tak, aby bylo dosaženo hlavních cílů. V neposlední řadě je důležité disponovat údaji a nástroji, které umožní projekt vyhodnotit. To vše obsahuje systém QI v modulu Řízení projektů. Modul zajišťuje propojení kapacit jednotlivých zdrojů a optimalizaci jejich využití tak, aby z nich uživatelé mohli vytěžit maximum. Pro plánování a řízení mají k dispozici Ganttovy grafy a diagramy znázorňující čerpání kapacit v čase.

Obr. 13: Projektové řízení v systému QI
(Klikněte na obrázek pro zvětšení)

Řízení vztahů se zákazníky a dodavateli je v systému QI zabezpečeno modulem Marketing a CRM. Poskytuje především široké možnosti v oblasti evidence kontaktů. Nabízí také podporu činností souvisejících s řízením obchodních případů, včetně jeho historického vývoje a poskytuje podrobný pohled na související finanční i logistické doklady. Modul lze využít rovněž pro přípravu marketingových kampaní.

Posledním modulem, nikoliv však z hlediska jeho významu, který v našem výčtu funkcionality systému zmíníme, je tzv. QI Manažer. Jde o analytický nástroj používaný pro tvorbu manažerských přehledů, k nimž využívá buď MS Excel nebo OLAP nástrojů systému. Nabízí tradiční funkcionalitu rozpadu (drill-down), zobecnění (drill-up), možnost otáčet datovou kostkou (pivoting) a operativně měnit pohledy na jednotlivé dimenze (slice-and-dice).

QI manažer pracuje v offline režimu, data je možné obnovovat pomocí "časovačů QI", které v daných časových intervalech aktualizují údaje v OLAP databázi.


Podkapitoly seriálu
 Jednotlivé kapitoly
  1. Představení společnosti DC Concept a informačního systému ... (04.11.2009)
  2. Vývoj systému QI a jeho stávající zaměření ... (04.11.2009)
  3. Technologie, architektura a hlavní rysy uživatelského pro ... (04.11.2009)
  4. Funkcionalita a základní moduly systému ... (04.11.2009)
  5. Licenční politika, implementace a nabídka odlehčené verze ... (04.11.2009)

04.11.2009 - Hana Klčová, Petr Sodomka - četlo 98706 čtenářů.

[ Zpět ]


Tento článek ješte není ohodnocen.Hodnocení článku:
nejlepší [ 1 | 2 | 3 | 4 | 5 ] nejhorší
Verze pro tisk

Jméno
E-mail
Opište kód :    
Text
*)
   
Odkazy - pravý sloupec


  • Odběr novinek
  • Partneři webu:




  •  
  • Aktuální akce CVIS:


  •  
    Informační systémy
    v podnikové praxi
    (2. aktualizované a rozšířené vydání)
     

  • Nejčtenější články:
    1. SystemOnLine.cz:

    2. Přehledy informačních systémů 

      ERP systémy
       

      Plánování a řízení výroby
       

    3. ČSSI
    4. SSSI
    5. VUT v Brně
    6. Systemonline.cz
    7. Výzkum a vývoj v ČR
    8. ICT unie
    9. Cacio
    10. Živě
    11. Lupa
    12. AKA-MONITOR
    13. Jiko Blog
    14. Databázový svět
    15. destinationCRM.com
    16. MyCustomer.com
    17. ZDNet
    18. Nucleus Research
    19. ComputerWeekly.com
    20. IDC
    21. Gartner
    22. Deloitte
    23. Accenture
    24. Capgemini
    25. CIO
    26. Forrester Research
    27. Aberdeen Group
    28. Archiv: