ERP třídy Byznys: Systémy s vysokým komfortem ERP třídy Byznys pocházejí z dílny společnosti J.K.R., která patří mezi pět největších českých producentů standardních ERP aplikací. Oba produkty této třídy - Byznys Win a Byznys VR - v sobě spojují jednoduchost a přehlednost ovládání s detailním propracováním jednotlivých funkčních oblastí. Díky vysokému uživatelskému komfortu a vynikajícímu poměru cena/užitná hodnota si získávají stále větší oblibu, a to na celém širokém segmentu výrobních a obchodních firem od 10 do 1 000 zaměstnanců. O všech důležitých technologických a funkčních vlastnostech ERP třídy Byznys, jejich možnostech v oblasti řízení výroby či podpory manažerského rozhodování si můžete přečíst v 15. díle našeho seriálu. Přívětivé prostředí – vstřícný krok k uživatelům Výrobce ERP systémů třídy Byznys se snaží o maximální jednoduchost, přívětivost ovládání a splnění náročných ergonomických požadavků. Z tohoto důvodu nejsou ani jednotlivé formuláře generovány automaticky, konzultanti je ručně skládají dle požadavků konkrétního uživatele systému. Obr. 6: Uživatelsky přizpůsobený formulář Vlastní objednávka
Na stejném principu je založena také nápověda, která je psaná ručně a sestavují ji přímo konzultanti, nikoliv programátoři. Výhodou tohoto přístupu je především lepší srozumitelnost a přehlednost pro uživatele. Nápověda je poměrně dost detailní a kromě textu obsahuje mnohé obrázky, odkazy a další podrobnosti. Aktualizuje se průběžně s novými verzemi a úpravami systému. Jistou formou nápovědy jsou i FAQ odkazy generované na webových stránkách J.K.R. na základě dotazů uživatelů, pokládaných nejčastěji prostřednictvím hotline. Možnosti vyhledávání a filtrace Nejjednodušším a nejrychlejším druhem vyhledávání je tzv. přírůstkové vyhledávání, které se vyvolává přes nabídku pravého tlačítka myši a vyhledává automaticky při psaní hledaného výrazu. Centrální vyhledávání vyhledá v systému všechny formuláře, kde se vyskytl daný pojem, od karty zboží, přes objednávky, výdejky, příjemky až po reklamace. Systém uživateli dokáže dopředu připravit oblasti, kde daný pojem hledat (například nějakou položku zboží nebude hledat v modulu personalistika) a prohledá všechny vybrané moduly najednou. Na konci vyhledávání systém vygeneruje seznam míst, kde se pojem vyskytuje. Filtr se nachází před vstupem do každého formuláře, kde si uživatel může nastavit, které konkrétní položky chce zobrazit. Pokud filtr nevyplní, zobrazí se mu všechny údaje. Po zobrazení vyfiltrovaných dat lze přes pravé tlačítko myši opětovně filtr vyvolat – tzv. filtr na filtr. Dále existuje tzv. rezidentní filtr na střediska, který se využívá u střediskově komplikovaných firem. Funguje tak, že se danému uživateli přidělí jedno nebo více středisek, ve kterých může pracovat a do ostatních má zakázaný přístup. Prvky uživatelské volnosti Jednou z významných předností podnikových informačních systémů třídy Byznys je unikátní technologie, která umožňuje maximálně přizpůsobit systém požadavkům klienta. Jedná se o nástroj označovaný jako Prvky uživatelské volnosti (dále jen PUV), pomocí kterého si může dané úpravy provádět dokonce i sám, k tomu oprávněný uživatel. Obr. 7: Lišta nástrojů PUV
Prvky uživatelské volnosti umožňují mnoho různých modifikací, jak na úrovni celé firmy, tak i na úrovni jednotlivých uživatelů nebo jejich skupin. Například obchodníci mohou mít jinak zobrazené formuláře než účtárna. Jedná se o soubor nástrojů pro správu databáze, kterými lze upravovat, doplňovat a zjednodušovat ERP systém. Umožňují přidávat vlastní formuláře do existujících datových struktur nebo doplňovat a modifikovat jednotlivé atributy na přednastavených formulářích. V rámci těchto úprav lze například přidávat a mazat položky, měnit jejich pozice, velikosti písma, barvy, povinnosti polí apod. Obr. 8: Modifikace pole s využitím prvků uživatelské volnosti
Při neustále se opakujících hodnotách vybraných položek je možné nastavit tzv. automatické texty, které systém pro dané pole nabídne nebo přímo vyplní a klientovi tím zjednoduší práci. Všechny provedené úpravy se logují a uživatel je může zpětně odmazat. Nástroj PUV lze aktivovat z jakéhokoliv formuláře pouhým zmáčknutím příslušného tlačítka. Obr. 9: Uživatelské vlastnosti objektu
Úpravy, které aktualizují data musí z důvodu zajištění stability systému projít certifikací společnosti J.K.R., která ověří jejich správnost a udělí povolení pro začlenění do systému. Vazba uživatelských úprav na distribuční verzi je vyřešena tak, že uživatel pro pojmenování svých vlastních definovaných polí volí název začínající podtržítkem. Úpravy provedené J.K.R. a jeho partnery nikdy podtržítkem nezačínají. Zabrání se tím konfliktu v případě, že by si uživatel nazval určitou položku stejně jako konzultant nebo vývojář. Kromě prvků uživatelské volnosti existuje v systému také komplexní generátor sestav, do kterého si mohou uživatelé kromě přednastavených polí přidávat také vlastní pole, které si vytvořili prostřednictvím prvků uživatelské volnosti v daném formuláři. Práce s plochou, gadgety a další možnosti přizpůsobení K uživatelským úpravám řadíme také práci s plochou, kterou je možné modifikovat pro každého uživatele zvlášť. Lze měnit podbarvení, případně i vložit vlastní obrázek. Tyto možnosti mají své opodstatnění zejména u firem, které pracují s více samostatnými databázemi (účetní firmy) a dle podbarvení okna se v systému mnohem lépe orientují. Formuláře ERP systému Byznys si může uživatel spustit také přímo z operačního systému bez toho, aby bylo aktivní okno Byznysu, a naopak na plochu Byznysu může vložit ikony pro spuštění běžně využívaných aplikací, jako je například MS Word, MS Excel, kalkulačka atd. Ikony na ploše informačního systému jsou jistým způsobem i základem workflow, protože je možné například nastavit poznámku s připomenutím úkolu kolegovi a následnou kontrolou jeho plnění. V Byznysu VR má uživatel dále možnost zvolit si způsob zobrazení menu. Může si vybrat mezi klasickým nebo tzv. ribbonovým zobrazením, které je typické pro nové verze MS Office (2007 a vyšší). Byznys VR přináší také další užitečný nástroj, a to tzv. Gadgety. Jedná se o miniaplikace umístěné přímo na pracovní ploše operačního systému, které zobrazují aktuální informace o požadovaných položkách (např. stav financí na bankovních účtech, seznam nejvyšších pohledávek, nesplněných úkolů apod.), a to i bez potřeby spouštět ERP systém. Obr. 10: Gadgety
K prvkům uživatelské volnosti jistým způsobem patří také možnost připojování příloh. Uživatel je na existenci přílohy u daného formuláře upozorněn graficky (žlutá sponka) a přílohu může zobrazit v několika variantách náhledu. Fyzicky je příloha umístněna buď přímo na disku, nebo ve speciální databázi systému nazvané Centrum sdílení dokumentů (viz. kapitola č. 2) Obr. 11: Možnost zobrazení příloh u formulářů
07.06.2010 - Petr Sodomka, Denisa Ferenčíková - četlo 119796 čtenářů.
|
|