Diskuze

PSIpenta.com: Specialista na složité výrobní procesy

Informační systém PSIpenta.com pochází z produkce firmy PSI AG, druhé největší softwarové firmy v Německu. Společnost si dlouhodobě zakládá na úzké spolupráci se svými zákazníky, díky níž vzniklo unikátní řešení, které umožňuje v jediném prostředí řídit různé typy výrob. Informační systém PSIpenta.com ocení zejména společnosti se smíšenou výrobou a složitými výrobními procesy, kterým nejenom zjednodušuje řízení, ale i zásadním způsobem zvyšuje jejich flexibilitu. V dalším díle našeho seriálu si představíme základní technologické a funkční vlastnosti tohoto systému včetně jedinečného souboru nadstavbových modulů pro efektivní řízení dynamických výrobních procesů.
  Podkapitoly seriálu
 Jednotlivé kapitoly
  1. Představení systému PSIpenta.com a jeho dodavatele ... (22.08.2010)
  2. Architektura, technologie a možnosti uživatelských úprav ... (22.08.2010)
  3. Ovládání systému a uživatelské prostředí ... (22.08.2010)
  4. Základní struktura systému a vybrané funkcionality ... (22.08.2010)
  5. Adaptivní regulace dynamických výrobních procesů ... (22.08.2010)
  6. Implementace, servis a péče o zákazníka ... (22.08.2010)

Hlavní technologické aspekty systému

PSIpenta.com je vybudována na třívrstvé architektuře klient/server. Vzhledem k velkému počtu podporovaných platforem můžeme bez nadsázky říct, že se jedná o platformě nezávislé řešení. Systém je nasazován na operačních systémech serveru Microsoft Windows a Unix, k nimž lze zvolit buď databázovou platformu Microsoft SQL Server nebo Oracle Database. Na serverech řady IBM iSeries (i5/OS) je PSIpenta.com provozována s IBM DB2. Všechny podporované platformy jsou připravené k okamžitému použití v rámci standardní dodávky, a to včetně servisní podpory a údržby. Systém lze po dohodě vybudovat i na jiných platformách, ovšem s omezeným rozsahem podpory ze strany IS Berghof.

Obr. 2: Systémová architektura
(Klikněte na obrázek pro zvětšení)

Aplikační klient pracuje pod Windows 2000/XP/Vista/Windows 7. Systém byl vyvinut na bází objektové technologie a umožňuje obsluhu prostřednictvím internetového prohlížeče. Uživatelské rozhraní podstatným způsobem usnadňuje úpravy systému a standardizovanou komunikaci při elektronickém obchodování.

Rozdělení systému na více vrstev poskytuje vynikající škálovatelnost, a to od varianty, kdy celý systém běží na jednom hardwarovém zařízení, až po distribuci jednotlivých vrstev na samostatné fyzické jednotky. Díky těmto možnostem je řešení vhodné jak pro zákazníka s pěti uživateli, tak pro klienta, který má stovky nebo tisíce uživatelů.

Pro potenciální uživatele z tuzemských firem je třeba uvést, že všechny moduly a funkcionality, které tvoří dodávané řešení (základu i nadstaveb), jsou plně lokalizované v českém jazyce.

Pět variant instalace systému

Zákazník si při instalaci systému může vybrat jednu z pěti nabízených variant, které se od sebe liší zejména formou přístupu klienta k aplikaci a použitými technologiemi na serveru. Všechny varianty obsahují databázový a aplikační server, které mohou fungovat buď společně na jednom, nebo dvou (případně i více) různých serverech. Pokud zákazník nebude spokojen nebo bude vyžadovat změnu instalace např. z organizačních důvodů, může jednoduše zvolit jinou variantu a systém přeinstalovat.

Obr. 3: Možnosti instalace
(Klikněte na obrázek pro zvětšení)

První varianta kombinuje eBusiness řešení na straně klienta s přístupem přes webový prohlížeč a webový server, HTML server a eBusiness platformu na straně serveru. Druhá varianta je jediná, u které probíhá instalace i na klientské stanici. Jedná se o typickou třívrstvou architekturu na bázi tlustého klienta. Přístup uživatelů funguje přes webový prohlížeč, tzv. NUI (Network User Interface).

U třetí možnosti je část objektového rozhraní umístněna na serveru a publikuje se prostřednictvím webu. Jedná se tedy o tenkého klienta s přístupem uživatele přes webovou aplikaci. Na podobném principu funguje také poslední, pátá varianta. Rozdíl spočívá pouze v tom, že funguje v rámci virtuální privátní sítě, tzn. s VPN přístupem.

Čtvrtá varianta je specifická tím, že na serveru je publikován i webový klient a uživatel se systémem pracuje přes internet prostřednictvím technologie Citrix.

Komunikace, integrace s MS Office a zajištění konzistence dat

Komunikace mezi jednotlivými částmi systému nebo externími aplikacemi je realizována prostřednictvím objektového rozhraní BOB (Business Object Broker) nebo standardního DCOM rozhraní, které mimo jiné zamezuje vzniku nekonzistence dat (např. z důvodu kopírování neexistujících měrných jednotek z kusovníků CAD systémů). Podobně automatizovaně fungují kontroly integrity také ve vztahu k uživateli systému, který je při zadávání neexistujících hodnot ihned na tuto neshodu upozorněn chybovým hlášením.

PSIpenta.com je plně integrována s aplikacemi Microsoft Office. Umožňuje vkládat jakékoliv reporty a přehledy např. do MS Excel a na druhou stranu může z Office importovat potřebná data přímo do systému. Propojení však nekončí pouhým exportem nebo importem dat. Uživatelé mohou přímo ze systému tyto aplikace ovládat a provádět s nimi celou řadu operací. Mohou např. vytvářet diagramy na základě přehledu o vytížení pracovníka.

Přes aplikační úroveň (DCOM) lze se systémem pracovat, aniž by jej bylo nutné spouštět. Takto je možné třeba zakládat zakázky pomocí přednastavených šablon v MS Word a ukládat je přímo do databáze ERP systému.

Vývojové prostředí a nástroje pro přizpůsobení

Jádro systému PSIpenta.com je vyvíjeno v prostředí Penta4GL. To umožňuje zajištění nezávislosti na hardwarové platformě a vytvoření podmínek pro jednoduchou konfiguraci individuálních podnikových procesů, případně integraci dalších specializovaných řešení.

4GL je objektově orientovaný jazyk 4. generace, s podporou vícevrstvé intranetové a internetové architektury. Je vhodným vývojovým nástrojem pro multiplatformní řešení, protože není omezen pouze na jednu konkrétní platformu. Kombinuje možnosti běžných procedurálních programovacích jazyků, jako je např. C/C++ a dotazovacích jazyků typu SQL. Díky tomuto vývojovému prostředí dosáhla PSIpenta.com zajímavého prvenství, stala se prvním objektově orientovaným ERP systémem v Evropě.

Veškeré úpravy funkčností a vzhledu systému lze provádět bez jakýchkoliv zásahů do standardního vývojového prostředí, a to prostřednictvím plně integrovaného programovacího jazyka VBA (Visual Basic for Application), případně dalších nástrojů pro uživatelské úpravy. Tento přístup má velkou výhodu zejména při přechodu na nové verze systému. Eliminuje totiž možné problémy, které by vznikaly kvůli dodatečným úpravám nebo napojování externích aplikací.

Objektové rozhraní DCOM a Visual Basic pro aplikace (VBA) jsou nejpokročilejšími nástroji pro uživatelské úpravy systému, které umožňují individuální konfiguraci procesů, nastavení individuální dynamické kontroly na základě událostí, doplňování nových oken nebo rozšiřování aplikační logiky, spouštění, řízení nebo integraci jiných aplikací (např. CAD), automatické doplňování textu do vybraných oblastí a polí (obr. 4) apod. Customizace na této úrovni jsou určené spíše pro konzultanty, administrátory nebo pro zkušené uživatele, kteří se vyznají v programování a dokáží provádět úpravy přímo v kódu. Možnosti customizace systému PSIpenta.com jsou tak široké, že společnost Berghof neprovedla za posledních 10 let ani jeden zásah do standardních zdrojových kódů pomocí Penta4GL. Všechny customizace jsou výhradně řešeny k tomu určenými uživatelskými nástroji, což podstatně zjednodušuje přechod na nové verze systému PSIpenta.com a snižuje náklady na jeho celkové vlastnictví.

Obr. 4: Příklad prostředí VBA
(Klikněte na obrázek pro zvětšení)

Dalším nástrojem pro uživatelské úpravy systému je Business Object Designer (BOD), pomocí kterého může uživatel měnit vzhled oken, popisy a vlastností jednotlivých polí (povinnost pole, formát, viditelnost v přehledu atd.) nebo vytvářet referenční přechody (viz. kapitola 3). Ovládání je velmi jednoduché, k pochopení základních principů stačí běžnému uživateli jednodenní školení. Postup úpravy je takový, že si uživatel nejdříve vybere požadovaný objekt, např. položku (obr. 5) a následně přes detailní zobrazení vybírá oblasti a políčka objektu, které chce upravovat (obr. 6). Okno pro úpravy je velmi přehledné a intuitivní, uživatel v něm vyplňuje konkrétní hodnoty (výška, šířka sloupce), vybírá požadované akce (viditelnost sloupce v přehledu), vepisuje texty apod.

Obr. 5: Výběr objektu pro úpravu v BOD
(Klikněte na obrázek pro zvětšení)

Obr. 6: Příklad úpravy položky v BOD
(Klikněte na obrázek pro zvětšení)

Nejjednoduššími nástroji k provádění reportingu jsou konfigurátor tiskových sestav Crystal Reports, který slouží k tvorbě a úpravě tiskových sestav a Cognos Impromptu – nástroj určený pro tvorbu individuálních analýz a přehledů.

Všechny úpravy, které uživatel provede (např. nastavení určitého pořadí sloupců v přehledu) jsou aktivní při vstupu do systému z jakéhokoliv místa, např. spuštěním aktivního odkazu na konkrétní objekt přímo z emailu. Nastavení se také projeví stejně v jakékoliv jiné jazykové mutaci s výjimkou abecedního řazení objektů, které se přizpůsobuje dle názvů položek v konkrétním vybraném jazyku.


Podkapitoly seriálu
 Jednotlivé kapitoly
  1. Představení systému PSIpenta.com a jeho dodavatele ... (22.08.2010)
  2. Architektura, technologie a možnosti uživatelských úprav ... (22.08.2010)
  3. Ovládání systému a uživatelské prostředí ... (22.08.2010)
  4. Základní struktura systému a vybrané funkcionality ... (22.08.2010)
  5. Adaptivní regulace dynamických výrobních procesů ... (22.08.2010)
  6. Implementace, servis a péče o zákazníka ... (22.08.2010)

22.08.2010 - Petr Sodomka, Denisa Ferenčíková - četlo 102012 čtenářů.

[ Zpět ]


Tento článek ješte není ohodnocen.Hodnocení článku:
nejlepší [ 1 | 2 | 3 | 4 | 5 ] nejhorší
Verze pro tisk

Jméno
E-mail
Opište kód :    
Text
*)
   
Odkazy - pravý sloupec


  • Odběr novinek
  • Partneři webu:




  •  
  • Aktuální akce CVIS:


  •  
    Informační systémy
    v podnikové praxi
    (2. aktualizované a rozšířené vydání)
     

  • Nejčtenější články:
    1. SystemOnLine.cz:

    2. Přehledy informačních systémů 

      ERP systémy
       

      Plánování a řízení výroby
       

    3. ČSSI
    4. SSSI
    5. VUT v Brně
    6. Systemonline.cz
    7. Výzkum a vývoj v ČR
    8. ICT unie
    9. Cacio
    10. Živě
    11. Lupa
    12. AKA-MONITOR
    13. Jiko Blog
    14. Databázový svět
    15. destinationCRM.com
    16. MyCustomer.com
    17. ZDNet
    18. Nucleus Research
    19. ComputerWeekly.com
    20. IDC
    21. Gartner
    22. Deloitte
    23. Accenture
    24. Capgemini
    25. CIO
    26. Forrester Research
    27. Aberdeen Group
    28. Archiv: