Diskuze

PSIpenta.com: Specialista na složité výrobní procesy

Informační systém PSIpenta.com pochází z produkce firmy PSI AG, druhé největší softwarové firmy v Německu. Společnost si dlouhodobě zakládá na úzké spolupráci se svými zákazníky, díky níž vzniklo unikátní řešení, které umožňuje v jediném prostředí řídit různé typy výrob. Informační systém PSIpenta.com ocení zejména společnosti se smíšenou výrobou a složitými výrobními procesy, kterým nejenom zjednodušuje řízení, ale i zásadním způsobem zvyšuje jejich flexibilitu. V dalším díle našeho seriálu si představíme základní technologické a funkční vlastnosti tohoto systému včetně jedinečného souboru nadstavbových modulů pro efektivní řízení dynamických výrobních procesů.
  Podkapitoly seriálu
 Jednotlivé kapitoly
  1. Představení systému PSIpenta.com a jeho dodavatele ... (22.08.2010)
  2. Architektura, technologie a možnosti uživatelských úprav ... (22.08.2010)
  3. Ovládání systému a uživatelské prostředí ... (22.08.2010)
  4. Základní struktura systému a vybrané funkcionality ... (22.08.2010)
  5. Adaptivní regulace dynamických výrobních procesů ... (22.08.2010)
  6. Implementace, servis a péče o zákazníka ... (22.08.2010)

Licenční politika a způsob financování

Společnost PSI standardně poskytuje licence pouze pro pojmenované uživatele. K dispozici jsou tři druhy licenci:

  • Standardní uživatelská licence, která zajišťuje plnou funkčnost
  • Info licence určená pouze pro čtení
  • Automation licence pro přístup externím programům

V oblasti financování se společnost IS Berghof snaží maximálně vyhovět požadavkům a možnostem zákazníků. Nemá předem vytvořené modely financování, vše závisí na konkrétní situaci a podmínkách zákazníka.

Předimplementační fáze a reálné vyčíslení budoucích přínosů

Společnost Berghof u každého zákazníka provádí ještě před samotnou implementací systému AMC důkladnou analýzu všech relevantních procesů a hledá oblasti, ve kterých může být řešení PSIpenta Adaptive pro podnik velkým přínosem. Konzultanti provádí úvodní analýzu velmi kvalifikovaně a její výsledky jsou proto reálné a nezavádějící. Na základě analýzy současného stavu jednotlivých procesů a odhalení největším problémů pak mohou zákazníkovi říct, jaké úspory lze od systému reálně očekávat a v jakém časovém intervalu se začnou projevovat.

Jako příklad uvedeme nejmenovanou německou společnost z oblasti automobilového průmyslu, která patří k významným producentům nástrojů, forem nebo lisovaných dílů. Následující obrázek zachycuje výhled zásob do budoucna v závislosti na aktuálním stavu skladových zásob, budoucích potřebách a nákupních zvyklostech. Uvedená prognóza zachycuje mimo jiné to, že po uspokojení veškerých založených i prognostikovaných potřeb zbude ze stávající zásoby 9 milionů euro na skladě zásoba cca 2,5 milionů (žlutá oblast). Ještě o poznání kritičtěji se v uvedeném příkladě jeví otevřené objednávky, které v budoucnu způsobí přezásobení (červená oblast) také 2,5 milionů euro. Uvedený zákazník dle všeho disponuje v nadbytečných množstvích bez perspektivy spotřebování redundantních zásob a příjmů v příštích 18 měsících. V úvodních analýzách se tento graf používá velmi často, protože umožňuje přehledně zobrazit položky, u kterých dochází k nadzásobení a které naopak nepokrývají budoucí potřebu. Úkolem systému PSIpenta Adaptive je optimalizovat stav zásob tak, aby se nadbytečné zásoby redukovaly a zároveň aby nedocházelo k prostojům z nedostatku zásob. Všechny výpočty jsou podloženy důkladnými analýzami, a pokud bude firma a její zaměstnanci k implementaci, provozu informačního systému i operativnímu řízení jednotlivých procesů přistupovat aktivně a zodpovědně, uvedené snížení zásob je opravdu reálné. Podobné analýzy s identifikací budoucích přínosů se v přípravné fázi provádějí také u dalších podnikových procesů.

Obr. 21: Výhled zásob s využitím SRM
(Klikněte na obrázek pro zvětšení)

Rychlá a nákladově úsporná implementace v žádném případě neznamená nižší kvalitu

Standardní délka implementace informačního systému PSIpenta.com je kolem devíti měsíců, ale při bezproblémovém průběhu je možné zkrátit tuto dobu až na šest měsíců. Hlavním důvodem poměrně rychlé implementace je struktura systému a implementační postupy, které se v jistých oblastech liší od většiny konkurenčních produktů (tab. 1).

Tab.1. Rozdíly při implementaci PSIpenta.com a běžných ERP systémů
(Klikněte na obrázek pro zvětšení)

Implementační strategie vychází zejména z technických a organizačních možností zákazníka. Společnost IS Berghof má zpracovanou standardizovanou implementační metodiku, tzv. PSIpenta SPRINT, na základě které se ve spolupráci se zákazníkem vytvoří vhodná individuální strategie implementace maximálně vyhovující jeho podmínkám.

Obr. 22: Organizace implementace
(Klikněte na obrázek pro zvětšení)

Implementační metodika PSIpenta SPRINT se skládá z pěti základních fází, které jsou v průběhu projektu sledovány a řízeny zodpovědnými vedoucími:

  1. Příprava a zahájení projektu. V této části se definují cíle, plán projektu, sestavuje se implementační tým, řídící komise a určují se vedoucí projektu (jeden ze strany IS Berghof a jeden ze strany zákazníka. Zajímavostí je informační a motivační akce "Kick Off", která se koná při zahájení projektu a slouží k důkladnému seznámení všech účastníků a prezentaci výsledků přípravné fáze.
  2. Instalace systému a školení implementačního týmu. Cílem školení je zajistit nejenom zvýšení kvalifikace implementačního týmu, ale i jejich schopnost vést jednotlivé klíčové uživatele k tomu, aby dokázali přesně formulovat požadavky zákazníka s ohledem na funkcionalitu informačního systému.
  3. Realizační koncept obsahuje schůzky za účelem definování a dokumentování podnikových procesů s ohledem na jejich optimalizaci. Konzultanti IS Berghof pak doporučí vhodné řešení ze strany informačního systému a provedou jeho bližší specifikaci, kterou musí zákazník schválit.
  4. Realizace a školení koncových uživatelů. Po ověření realizačního konceptu a navržených procesů v systému PSIpenta.com se vytvoří individuální uživatelská dokumentace a podklady pro školení koncových uživatelů. Při sestavování plánu, obsahu a seznamu účastníků těchto školení asistují i konzultanti, aby zamezili případným problémům, pomohli ihned odstranit nejasnosti a také pomohli členům implementačního týmu upevnit si znalosti získané vlastním školením.
  5. Příprava a zahájení rutinního provozu. Cílem poslední fáze je převod dat, přizpůsobení individuálních nastavení a příprava na plynulý přechod systému do rutinního provozu. IS Berghof nabízí v prvních dnech ostrého provozu systému podporu přímo v místě zákazníka.

Servis a péče o zákazníka

Pro zajištění bezplatné servisní péče včetně upgradu nových verzí systému je potřebné, aby zákazník uzavřel servisní smlouvu. Roční servisní poplatky činí 18% licenčních poplatků podle platného ceníku. Obsahem smlouvy o údržbě je bezplatné odstranění závad i po standardní 12měsíční záruční době, hotline servis, bezplatná dostupnost nových verzí systému a průběžná aktualizace řešení s ohledem na legislativní změny. Nové verze jsou na trh uváděny přibližně jednou za tři roky, ale zpravidla dvakrát ročně vychází tzv. patches neboli mírně upravené verze s vylepšením dosavadních funkcí nebo odstraněnými chybami.

Helpdesk je pro Českou republiku k dispozici v češtině, v pracovní dny. Jednodušší systémové úkoly řeší pracovník helpdesku sám, složitější a specializované záležitosti deleguje na odpovědné konzultanty, případně komunikuje přímo s německou centrálou.

Pro každého zákazníka je jmenován pracovník zodpovědný za jeho spokojenost a řešení všech jeho otázek a problémů. Odstranění drobných poruch je možné i prostřednictvím vzdáleného přístupu. IS Berghof všechny závady ve funkčnosti eviduje, analyzuje příčiny a provádí jejich klasifikaci podle závažnosti. Pokud u zákazníka vznikne závada, která je známá, zákazníkovi je nabídnuto náhradní řešení nebo odstranění nedostatku v nové verzi systému. V opačném případě se postupuje podle klasifikace chyb, které jsou rozdělené do tří základních skupin:

  • Chyby s nejvyšší prioritou – mohou vést k nekonzistenci dat, a proto se k jejich odstranění přistupuje okamžitě.
  • Chyby se střední prioritou – způsobí podstatné omezení systému, řeší se rychle speciální dodávkou.
  • Ostatní chyby – neomezují zákazníka při práci, nebo je pro ně nabídnuto náhradní řešení. Odstraňují v nové verzi systému a zákazník pouze obdrží zprávu s termínem jejich odstranění.


Podkapitoly seriálu
 Jednotlivé kapitoly
  1. Představení systému PSIpenta.com a jeho dodavatele ... (22.08.2010)
  2. Architektura, technologie a možnosti uživatelských úprav ... (22.08.2010)
  3. Ovládání systému a uživatelské prostředí ... (22.08.2010)
  4. Základní struktura systému a vybrané funkcionality ... (22.08.2010)
  5. Adaptivní regulace dynamických výrobních procesů ... (22.08.2010)
  6. Implementace, servis a péče o zákazníka ... (22.08.2010)

22.08.2010 - Petr Sodomka, Denisa Ferenčíková - četlo 102010 čtenářů.

[ Zpět ]


Tento článek ješte není ohodnocen.Hodnocení článku:
nejlepší [ 1 | 2 | 3 | 4 | 5 ] nejhorší
Verze pro tisk

Jméno
E-mail
Opište kód :    
Text
*)
   
Odkazy - pravý sloupec


  • Odběr novinek
  • Partneři webu:




  •  
  • Aktuální akce CVIS:


  •  
    Informační systémy
    v podnikové praxi
    (2. aktualizované a rozšířené vydání)
     

  • Nejčtenější články:
    1. SystemOnLine.cz:

    2. Přehledy informačních systémů 

      ERP systémy
       

      Plánování a řízení výroby
       

    3. ČSSI
    4. SSSI
    5. VUT v Brně
    6. Systemonline.cz
    7. Výzkum a vývoj v ČR
    8. ICT unie
    9. Cacio
    10. Živě
    11. Lupa
    12. AKA-MONITOR
    13. Jiko Blog
    14. Databázový svět
    15. destinationCRM.com
    16. MyCustomer.com
    17. ZDNet
    18. Nucleus Research
    19. ComputerWeekly.com
    20. IDC
    21. Gartner
    22. Deloitte
    23. Accenture
    24. Capgemini
    25. CIO
    26. Forrester Research
    27. Aberdeen Group
    28. Archiv: