Diskuze

M. Bok: Pro nastupující generaci bude využívání cloudových řešení automatické

ABRA Software patří k nejvýznamnějším producentům podnikových informačních systémů na českém trhu. Jak se společnosti dařilo v posledním roce, jak se proměňuje její zákaznické portfolio a jaké vidí hlavní dlouhodobé trendy v oblasti ICT? Na tyto a další otázky nám v exkluzivním rozhovoru odpovídal Martin Bok, obchodní ředitel a člen představenstva společnosti.

Jaké významné změny se udály ve společnosti ABRA Software za poslední rok?

Posledních několik let bylo ve znamení dynamických změn. Průběžně jsme zdokonalovali naši hlavní produktovou řadu ABRA Gx a vydávali několik certifikovaných verzí ročně. Dále jsme představili nový Zákaznický portál, který je plně integrován s ABRA Gx, a který slouží k efektivní komunikaci se zákazníky. Portál nahradil dnes již poněkud zastaralou klientskou část webu. Obsahuje řadu pro klienta důležitých personalizovaných informací – od administrace adresáře či správy fakturace přes možnost přihlášení na školení až po zadávání požadavků na obchod či na vývoj.

Příjemně nás překvapil loni představený ABRA iGate, který se stal nejrychleji rostoucím produktem našeho portfolia. Je u našich zákazníků natolik populární, že se za poslední tři měsíce roku 2012 dočkal jedenácti nových verzí, které obsahují desítky různých vylepšení.

Systémy ABRA dnes podporují zobrazení QR kódu s libovolným obsahem, a to v jakékoliv sestavě. QR kódy umožňují rychlé načítání informací do mobilních zařízení, jako jsou např. chytré telefony. Mohou obsahovat různé informace, např. kompletní platební údaje, informace o daném dokladu, odkazy na webové stránky, GPS souřadnice a další. QR platby podporují například Raiffeisenbank nebo Komerční banka

Jak se v loňském roce ekonomicky dařilo vaší společnosti a celé skupině United Software, pod kterou ABRA patří?

V minulém roce ABRA Software prodala svou slovenskou dceřinou společnost své mateřské společnosti United Software, a dokončil se tak postupný přechod všech dceřiných společností do celku fungujícího pod hlavičkou jedné zastřešující skupiny.

Po ekonomické stránce se United Software skupině dařilo. Přestože česká ekonomika prochází recesí, naše skupina rostla a docílila obratu 142 milionů korun.

Proměnila se nějak skladba vašich zákazníků za dobu, co působíte v ABRA Software? Přechází uživatelé nižších verzí Gx na vyšší, rozšiřují počet licencí a funkčních oblastí?

Ano, skladba našich zákazníků se proměnila. V devadesátých letech minulého století naše produkty využívali hlavně menší firmy a živnostníci. Během let jsme vyvinuli plně vyspělé ERP systémy, které nacházejí uplatnění u většiny organizací bez ohledu na složitost jejich procesů, organizační struktury a další atributy. Proto také naši nově příchozí zákazníci pocházejí spíše ze segmentu středních a velkých společností.

Odpovídající řešení máme samozřejmě také pro živnostníky a malé podniky. Jde o systémy ABRA G1 a G2, které umožňují plynulý přechod na vyšší verze. Naši menší zákazníci pak tedy běžně rozšiřují počet licencí a funkčních oblastí systému, pokud si to vyžádá jejich růst nebo požadavky na automatizaci dalších podnikových procesů.

Očekáváte nějaké významné změny v přístupu zákazníků k pořizování a provozu podnikových informačních systémů kategorie ERP v následujících letech?

Ano, jistě. O různých mobilních aplikacích, nástrojích fungujících na internetu a v cloudu se píše snad všude. I já vidím v této oblasti budoucnost, ale bude to běh na dlouhou trať. Ne každý důvěřuje moderním technologiím a věří v bezpečnost dat uložených u externího poskytovatele. Takže uvidíme, jak rychle se české firmy naučí důvěřovat novým informačním technologiím.

Co byste označil za stěžejní dlouhodobé trendy českého ERP trhu?

Češi jsou nerozhodní a extrémně šetrní. Čím dál tím více je kladen důraz na cenu, doba výběrového řízení se prodlužuje.

Jak na tyto trendy a očekávané změny v přístupu zákazníků reaguje vaše společnost jako celek a jak v oblasti řízení obchodu?

Zdokonalujeme naše procesy, zlepšujeme naše prezentační a obchodní dovednosti, které jsou pro kvalitní představení produktu a úspěch u klienta klíčové. V neposlední řadě neustále zvyšujeme produktivitu práce. O zkvalitňování informačních systémů se snad ani nemusím zmiňovat.

Klientovi musíte dát něco navíc. Přidanou hodnotu, kterou u jiného konkurenta nedostane. Mám na mysli například kvalitní servisní služby, bezplatná uživatelská školení nebo třeba možnost vyškolení vlastního správce. Nejenom tyto služby jsou u nás samozřejmostí.

Martin Bok

V roce 1992 dokončil studium na Fakultě elektrotechnické, ČVUT v Praze. Po studiích působil jako OSVČ v oboru poskytování software a činnosti účetních poradců. Od roku 1995 byl společníkem a jednatelem společnosti ANNEX AT, která se zabývala činností organizačních, ekonomických a účetních poradců u několika desítek malých a středních podniků. Od roku 1997 je zaměstnancem a akcionářem společnosti ABRA Software, kde postupně pracoval v pozicích vedoucí divize účetních služeb, vedoucí divize testování a zajišťování kvality software, zástupce obchodního ředitele a od září 2008 pak na pozici obchodního ředitele. Od září 2012 působí jako člen představenstva. Martin Bok se narodil v roce 1967, je ženatý, má tři děti.

Jedním z výrazných globálních trendů, který zatím na českém trhu nenašel adekvátní odezvu, jsou akvizice výrobců a systémových integrátorů. Prozradíte nám, zda a jak hodlá ABRA Software usilovat o koncentraci na straně nabídky ERP systémů na českém trhu?

Odpovím takto: Milí výrobci a systémoví integrátoři, máte u nás dveře otevřené!

Mnoho IT firem se neumí vypořádat s vysokou fluktuací zaměstnanců. Jaký je váš recept na úspěšnou práci s lidmi v rámci obchodního týmu?

Troufnu si tvrdit, že naše společnost dosahuje v oboru ICT jedné z nejnižších fluktuací zaměstnanců na českém trhu. Důvod je velmi prostý. Záleží nám na lidech, chceme, aby se u nás cítili dobře, aby ABRA byla jejich druhým domovem. Jsme k našim zaměstnancům féroví a jednáme s nimi vždy otevřeně a na rovinu. Každý zaměstnanec má možnost vyjádřit svůj názor, přijít s inovací, nápadem. Jsme firma, která je plná lidí pracujících pro další lidi. Naši zaměstnanci jsou motivovaní a svou práci díky tomu vykonávají dobře. Jde přitom nejen o finanční ohodnocení, důležité je naladění na společnou vlnu. A to se netýká jen obchodu, ale samozřejmě také vývoje, marketingu i vedení společnosti.

Jak hodláte nadále zlepšovat kvalitu partnerské sítě? Můžete více rozvést konkrétní opatření, která v této oblasti uplatňujete již nyní a která budete zavádět v nejbližší budoucnosti?

Pod slovy "kvalitní partnerská síť" si představuji dostatečné množství partnerských firem, které jsou blízko zákazníkovi, a dále jejich výbornou schopnost dodat produkty ABRA v dostatečné kvalitě tak, aby byl zákazník spokojen. Obojí se nám daří zlepšovat a jiná než stávající opatření nechystáme. Počet partnerských firem nám neustále roste díky dobré práci našich "business development" manažerů. Odbornost partnerů držíme na vysoké úrovni jednak tím, že partnerství uzavíráme s lidmi, kteří mají touhu po osobním zlepšování v krvi a jednak díky kvalitní práci týmu naší ABRA Akademie.

Můžete nám sdělit, jaké jsou podmínky pro poskytování školení vašim zákazníkům zdarma v rámci ABRA Akademie? Jak se tato služba osvědčila a jaký je o ni zájem?

Zájem je obrovský, o čemž svědčí i neustále se zvyšující počty zájemců. V roce 2012 prošlo branami ABRA Akademie téměř 3 000 absolventů. A podmínky pro bezplatnou účast na školeních vlastně nemáme žádné. Uživatelská školení jsou dostupná zcela zdarma jakémukoliv zákazníkovi s uzavřenou Licenční službou, a to i opakovaně. Věříme totiž, že jenom skutečně znalý uživatel dokáže využít všech funkcí a výhod, jež mu ABRA nabízí. A co jiného bychom si měli přát než spokojené a znalé zákazníky z řad dobře fungujících firem?

Před více jak rokem jste vstoupili do oblasti cloud computingu. Můžete čtenářům přiblížit vaše pojetí pronájmu podnikových aplikací?

ABRA poskytuje formou pravidelných měsíčních plateb služby, licence informačního systému i hardwarovou platformu. Celá nabídka je soustředěna v produktu pod názvem ABRA FIT! Klient si z oblasti Financí, Informací či Technologie vybere služby či řešení, která potřebuje. My je k jeho spokojenosti dodáváme a on se může soustředit na svůj byznys. Výsledkem je pak jeho vyšší produktivita.

Kolik zákazníků a z jakých odvětví v současnosti používá systémy ABRA Gx v podobě cloudového řešení?

Zájem neustále roste, ale stále je to méně, než bychom si představovali. Zájemci o cloudové řešení pocházejí z nejrůznějších odvětví, jsou mezi nimi výrobní firmy, maloobchod i velkoobchod, poskytovatelé služeb i neziskové organizace.

Jaký očekáváte vývoj v pronajímání podnikových aplikací?

Jsem přesvědčen, že nárůst bude čím dál tím markantnější. Dorůstá generace, která již k internetu nepociťuje nedůvěru, která naopak na něm vyrostla. Mladí lidé jsou zvyklí sdílet informace ve virtuálním prostředí. Jak se dostanou do firem na manažerské pozice, budou požadovat pronájem podnikových aplikací zcela automaticky. Typické obavy o bezpečnost dat budou ustupovat a klientské portfolio v této oblasti určitě poroste, zejména pak v segmentu malých a středních firem. Naopak se domnívám, že velké podniky a korporace budou mít v tomto ohledu velký skluz, cloudová řešení v masovějším měřítku hned tak využívat nezačnou.

Děkuji za rozhovor.


14.02.2013 - Hana Klčová - četlo 9447 čtenářů.

[ Zpět ]


Tento článek ješte není ohodnocen.Hodnocení článku:
nejlepší [ 1 | 2 | 3 | 4 | 5 ] nejhorší
Verze pro tisk

Jméno
E-mail
Opište kód :    
Text
*)
   
Odkazy - pravý sloupec


  • Odběr novinek
  • Partneři webu:




  •  
  • Aktuální akce CVIS:


  •  
    Informační systémy
    v podnikové praxi
    (2. aktualizované a rozšířené vydání)
     

  • Nejčtenější články:
    1. SystemOnLine.cz:

    2. Přehledy informačních systémů 

      ERP systémy
       

      Plánování a řízení výroby
       

    3. ČSSI
    4. SSSI
    5. VUT v Brně
    6. Systemonline.cz
    7. Výzkum a vývoj v ČR
    8. ICT unie
    9. Cacio
    10. Živě
    11. Lupa
    12. AKA-MONITOR
    13. Jiko Blog
    14. Databázový svět
    15. destinationCRM.com
    16. MyCustomer.com
    17. ZDNet
    18. Nucleus Research
    19. ComputerWeekly.com
    20. IDC
    21. Gartner
    22. Deloitte
    23. Accenture
    24. Capgemini
    25. CIO
    26. Forrester Research
    27. Aberdeen Group
    28. Archiv: