Diskuze

Průzkum odhalil bolesti logistiky v módním průmyslu

19. 3. 2018, Brno - Analyzovat skladové priority firem působících v logistice oděvů, obuvi a módního zboží a zmapovat problémy a technologickou připravenost módního průmyslu ve srovnání s jinými obory, takové cíle si stanovil nejnovější logistický průzkum společnosti CCV Informační systémy. Z výsledků vyplývá, že nejdůležitější výzvou je zamezení záměn zboží (69 %) a největší rezervy jsou v nepružnosti skladů na sezónní změnu zásob (53 %) nebo potřebě přesnějšího vychystávání velikostních setů či barevných mixů (46 %). Potenciál na zlepšení pak respondenti firem spatřují také v nedostatečném značení ve skladu nebo ve využití systémů pro řízení skladů (WMS). Pouze 28 % společností má zavedenou adresaci ve skladu na úroveň přihrádek.

Jaké problémy v řízení skladů výzkumníci objevili?

Za nejdůležitější označili respondenti průzkumu zamezení záměn a ztrátám zboží (69 %). Jedná se o požadavek spojený se samotným značením vlastností produktů. Obor rychloobrátkového zboží (FMCG) používá převážně značení pomocí šarží, ale v oděvním průmyslu jsou evidovány velikosti, barvy, střih, kategorie kvality a další parametry sledování, které jsou specifické pro módní průmysl.

Za důležité označila většina (53 %) také možnost rezervovat zboží ve skladu. Ve vazbě na on-line prodej jde o košíkové blokace zásob, které jsou rezervovány dočasně na základě objednávky zákazníka. Z větší části mají firmy tuto oblast řešenu v podnikovém informačním systému nebo e shopu, ale pouze 20 % z nich tuto informaci udržuje v systému pro řízení skladu.

Největší rezervy firmy přiznávají v nepružnosti skladů na sezónní změnu zásob (53 %), která se týká především obměny letního a zimního zboží. 46 % dotázaných se shodlo na potřebě přesnějšího vychystávání velikostních setů či barevných mixů, kdy vrácení chybného zboží ze strany zákazníka představuje citelné náklady na manipulaci a nové přebalení. Průzkum odkryl potenciál také na zlepšení u sledování stavu zásilek v dopravě po expedování zboží ze skladu a automatické předávání číselného označení zakázky na balíkové služby. 30 % firem, které tuto logistickou informaci považují pro obchodování za důležitou, ji nemají podchycenu.

Využití skladování na paletách je výrazně nižší, než je tomu celkově v oboru rychloobrátkového zboží (FMCG), kde palety využívá 91 % firem, ale alespoň částečně skladování na paletách využívá 57 % společností. Výrazné rezervy jsou pak u označování celé logistické jednotky paletovým štítkem, neboť pouze 20 % využívá pro označování paletové etikety.

Čtvrtina se zbavila "houbaření" skladníků zavedením WMS

Pro získání představy o technologické vybavenosti bylo jedním ze zkoumaných parametrů samotné značení skladu. Pouze 28 % z dotazovaného vzorku má zavedenou adresaci ve skladu na úroveň skladových přihrádek. Jedná se o evidenci umístění ve formě štítků s čárovými kódy označujícími lokaci. Jde často o provozy, kde je zaveden informační systém pro řízení skladu (WMS - Warehouse Management System). Z celkového počtu je to čtvrtina firem, která jeho zavedením eliminovala hledání zboží, tzv. houbaření skladníků.

Z výzkumu dále vyplývá, že 46 % firem využívá v některém ze skladových procesů mobilní čtečky čárových kódů pro práci skladníků, ale polovina z nich ji využívá pouze k evidenci příjmu a výdeje na sklad, zatímco u skladových procesů naskladnění, skladových přesunů či vychystávání tato podpora chybí. Logistik pak nemá záznam informace o tom, kde se zboží nachází.

"Zkušenosti ukazují, že do určité doby může firma vystačit se zbožíznalstvím svých skladníků, toleruje určitou chybovost vychystávání, dokud se nerozhodne míru reklamací výrazně snížit. Přínosem zavedení skladového softwaru je eliminování chyb, ale zejména zrychlení práce skladníků o desítky procent," upozorňuje Tomáš Kormaňák, produktový manažer LOKIA WMS ve společnosti CCV Informační systémy.

Jeho slova potvrzuje zkušenost společnosti PEVI z Lanškrouna, která působí na trhu pracovních oděvů: "Dříve nás trápily přesčasy skladníků, které byly způsobeny právě tím, že skladník neefektivně bloudil skladem a neúměrně se tím zvyšovala doba potřebná k expedici zboží," vzpomíná Petr Vinduška, projektový manažer společnosti PEVI a dodává: "Zavedení WMS nám přineslo detailní přehled o skladových pohybech a pomáhá optimalizovat práci u manipulace se zbožím."

Výzkum společnosti CCV Informační systémy byl proveden mezi pracovníky na pozicích s odpovědností za obchod nebo logistiku. Sběr dat byl realizován osobním dotazováním v průběhu února 2018 na vzorku čtyř desítek malých a středně velkých firem, které pro skladování nevyužívají logistického operátora, ale provozují vlastní skladové prostory. 86 % z dotázaných společností ze zkoumaného vzorku skladuje více než 1000 položek zboží.

O společnosti CCV Informační systémy

CCV Informační systémy je ryze český výrobce software se sídlem v Brně, který 25 let patří na českém trhu k nejvýznamnějším dodavatelům informačních systémů pro obchod a logistiku.


19.03.2018 - Petr Ondrášek - četlo 2268 čtenářů.

[ Zpět ]


Tento článek ješte není ohodnocen.Hodnocení článku:
nejlepší [ 1 | 2 | 3 | 4 | 5 ] nejhorší
Verze pro tisk

Jméno
E-mail
Opište kód :    
Text
*)
   
Odkazy - pravý sloupec


  • Odběr novinek
  • Partneři webu:




  •  
  • Aktuální akce CVIS:


  •  
    Informační systémy
    v podnikové praxi
    (2. aktualizované a rozšířené vydání)
     

  • Nejčtenější články:
    1. Infor ohlásil nová finanční API rozhraní pro potřeby digitální transformace
    2. Společnost ICZ posiluje své působení v oblasti informačních systémů pro zdravotn
    3. Aktuálny stav HRIS v ČR a SR: Výsledky výskumu vo verejnej správe a samospráve
    4. Skladový systém Lokia WMS jako skladová nadstavba Microsoft Dynamics 365
    5. V roce 2025 bude každé připojené autonomní vozidlo generovat 1 TB dat měsíčně
  • SystemOnLine.cz:

  • Přehledy informačních systémů 

    ERP systémy
     

    Plánování a řízení výroby
     

  • ČSSI
  • SSSI
  • VUT v Brně
  • Systemonline.cz
  • Výzkum a vývoj v ČR
  • ICT unie
  • Cacio
  • Živě
  • Lupa
  • AKA-MONITOR
  • Jiko Blog
  • Databázový svět
  • destinationCRM.com
  • MyCustomer.com
  • ZDNet
  • Nucleus Research
  • ComputerWeekly.com
  • IDC
  • Gartner
  • Deloitte
  • Accenture
  • Capgemini
  • CIO
  • Forrester Research
  • Aberdeen Group
  • Archiv: