Diskuze

V roce 2025 bude každé připojené autonomní vozidlo generovat 1 TB dat měsíčně

Zpráva o tom, jaké překvapení čekalo automobilku Jaguar Land Rover, když začala vyhodnocovat data sebraná z několika prvních sérií připojených vozidel provozovaných na Středním východě, je sice už staršího data, ale stále snad nejlépe ilustruje, jak může fungovat šťastná náhoda v oblasti konektivity. Ve firmě totiž záhy zjistili, že řada vozidel vykazuje velmi zvláštní provozní "vzorce" - často stála dlouhé doby nastartovaná s motorem na volnoběh a nepohnula se doslova ani o píď. Brzy se ukázalo, že v zemích, jako je Saúdská Arábie, majitelé luxusní vozy nechávají například na parkovištích nákupních center jednoduše nastartované s puštěnou klimatizací, aby se (třeba i po několika hodinách) vraceli do vychlazeného vozu.

Jaguar Land Rover na situaci pochopitelně reagoval přidáním funkce do mobilní aplikace pro připojené vozy, umožňující nastartování a spuštění klimatizace na dálku (tam, kde to předpisy dovolují). V neoficiálním pokračování příběhu se uvádí, že aplikace zásadně chování zákazníků nezměnila, nicméně snaha výrobce reagovat zlepšením zákaznického zážitku na data získaná z připojených aut je chvályhodná. Těchto dat bude totiž podle analytiků společnosti Gartner v příštích letech přibývat, a to zejména díky nástupu 5G sítí, které technologii připojených dat posunou prostřednictvím výrazně vyšší efektivity na novou úroveň, a rozšíření vozidel s vysokými stupni autonomie.

Analytici odhadují, že v roce 2025 bude každé připojené autonomní vozidlo generovat měsíčně 1 terabyte (TB) dat o provozu vozidla a z jeho senzorů a ta bude třeba přenést do cloudu. To je 30x víc, než kolik "protočí" nejpokročilejší připojená auta dnes (přibližně 30 GB měsíčně). Vysoké přenosové rychlosti společně s nízkou latencí 5G sítí pak zlepší funkce v oblasti infotainmentu ve vozech a mohly by umožnit koncept, který by mohl být (přechodným) řešením problémů s provozem autonomních vozů. Ty dnes (a patrně i v nejbližších letech, možná desetiletích) vyžadují, aby byl řidič neustále připraven převzít řízení v situaci, s níž si autonomní systém neumí poradit. Problémem je, že ne vždy k takovému navrácení vozu do rukou řidiče dojde úspěšně v požadovaném čase (v řádu max. několika vteřin). Podle analytiků by možnou alternativou mohli být vzdálení lidští operátoři, kteří by přebírali kontrolu nad vozidlem od autonomního systému v případě, kdy to neudělá sám řidič. Něco takového je pochopitelně možné jen s latencí a dalšími parametry 5G sítí.

To vše je ale otázka nejméně příštích pěti let, prozatím se při prázdninových cestách musíme spokojit s omezenou autonomií, kterou nabízejí adaptivní tempomaty, asistenti brždění nebo systémy udržování jízdy v pruhu.

O společnosti Gartner

Gartner je přední nezávislá výzkumná a poradenská společnost zaměřená na informační technologie. Více než 1 200 analytiků Gartner studuje na dva tisíce technologií, aplikací a trendů, provádí tržní analýzy 175 technologických segmentů, sleduje přes dva tisíce výrobců a dodavatelů a produkuje ročně 5 000 IT benchmarků. V databázi Gartner je víc než 122 tisíc vlastních reportů a analýz. Gartner má celosvětově přes 14 tisíc klientů; je mezi nimi 75 % firem z žebříčku Global 500.


01.08.2018 - - četlo 41347 čtenářů.

[ Zpět ]


Tento článek ješte není ohodnocen.Hodnocení článku:
nejlepší [ 1 | 2 | 3 | 4 | 5 ] nejhorší
Verze pro tisk

Jméno
E-mail
Opište kód :    
Text
*)
   
Odkazy - pravý sloupec


  • Odběr novinek
  • Partneři webu:




  •  
  • Aktuální akce CVIS:


  •  
    Informační systémy
    v podnikové praxi
    (2. aktualizované a rozšířené vydání)
     

  • Nejčtenější články:
    1. SystemOnLine.cz:

    2. Přehledy informačních systémů 

      ERP systémy
       

      Plánování a řízení výroby
       

    3. ČSSI
    4. SSSI
    5. VUT v Brně
    6. Systemonline.cz
    7. Výzkum a vývoj v ČR
    8. ICT unie
    9. Cacio
    10. Živě
    11. Lupa
    12. AKA-MONITOR
    13. Jiko Blog
    14. Databázový svět
    15. destinationCRM.com
    16. MyCustomer.com
    17. ZDNet
    18. Nucleus Research
    19. ComputerWeekly.com
    20. IDC
    21. Gartner
    22. Deloitte
    23. Accenture
    24. Capgemini
    25. CIO
    26. Forrester Research
    27. Aberdeen Group
    28. Archiv: