Diskuze

Jak zefektivnit nákladové řízení v malých výrobních firmách?

Autor shrnuje v článku své dosavadní zkušenosti s vývojem nového informačního systému Pedant. Pedant je připravován pro využití v malých a středně velkých strojírenských podnicích. V současné době prochází fází testování na zkušebním vzorků referenčních uživatelů.

Pedant zavede řád

Informační systém Pedant si klade za cíl zjednodušit proces dokumentace a evidence všech dokumentů souvisejících s plánováním a řízením výroby, čímž se v konečném důsledku zpřehlední a zefektivní proces řízení firmy. Zákazník tak získá software, který nabízí systém uceleného řízení a kontroly všech činností ve výrobní firmě. Pedant sleduje a dokumentuje celý tok zakázky firmou, a to od přijmutí a zpracování poptávky zákazníka až po dokončení zakázky, její fakturaci a expedici. V rámci tohoto procesu program využívá již předem definované technologické postupy, jejichž dodržování zároveň kontroluje. Samozřejmostí u strojírenské výroby je sledování využití dostupné technologie a kontrola jakosti. To vše v souvislosti s docházkou, zodpovědností jednotlivých pracovníků a návazným využitím pracovní doby. Pedant zároveň zahrnuje kontrolu spotřeby materiálu, nákladů na provoz a servis jednotlivých technologických zařízení.

Pedant je vytvářen tak, aby zákaznická firma byla postupným přechodem na tento software řízena systematickým a jasným způsobem. Cílem je, aby management firmy získal ucelený a aktuální přehled o stupni rozpracovanosti, efektivnosti práce, veškeré korespondenci a dokumentaci týkající se jednotlivých zakázek. Všechny takto získané informace jsou rychle a snadno dostupné, okamžitě použitelné pro nápravu vznikajících problémů a mohou sloužit k zefektivnění práce a spokojenosti zákazníků. Rozsah a forma dokumentace je vytvářena tak, aby se nejvíce přiblížila všeobecně známým požadavkům normy jakosti ISO.

Pedant se může stát nepostradatelným nástrojem pro malé strojírenské firmy, které pracují zakázkově a které požadují jasné, přehledné a systematické vedení všech činností a vyžadují efektivní způsob řízení.

Hlavní složky informačního systému

Pedant pracuje se třemi základními složkami:

  1. Seznam nabídek
  2. Seznam zakázek
  3. Pracovní výkazy

Seznam nabídek

Příchozí poptávky jsou zpracovávány do podoby nabídek, kde je možno kromě celkového přehledu vidět i detailní informace včetně cenových kalkulací. Cena je určena na základě nákupu a přípravy materiálu, množství práce, kooperací, subdodávek a jiných nákladů. Vypočtenou cenu je možno dále upravit a vzniklou nabídku odeslat zákazníkovi ve formě tištěného dokumentu nebo elektronicky. Související informace a dokumenty včetně výkresové dokumentace jsou uloženy společně s nabídkou.

Seznam zakázek

Po akceptování nabídky zákazníkem a přijetí objednávky se nabídka automaticky převede do agendy zakázek, kde se za použití dat z nabídky vytvoří technologický postup a vystaví se požadavek na nákup materiálu. Materiál se po nákupu zavede na sklad a vydá na zakázku. V okamžitém stavu zakázky se zobrazí počet již vyrobených kusů, průběžné náklady na materiál, práci, atd. V seznamu zakázek jsou barevně rozlišeny zakázky rozpracované, dokončené, nevyfakturované, případně zakázky, které jsou zpožděny oproti termínu dokončení. Dokument technologického postupu se generuje včetně čárového kódu pro zahájení a ukončení jednotlivých činností, což umožňuje vykazování práce v reálném čase a tedy okamžitý přehled o výrobě.

Pracovní výkazy

Slouží k evidenci docházky a evidenci vykonané práce na jednotlivých zakázkách. Záznamy o provedené práci se automaticky zpracovávají a v náhledových oknech je možno vidět kalendáře jednotlivých pracovníků v součtových a detailních pohledech. Plánování práce slouží mistrovi nebo vedoucímu výroby k nastavení pořadí prací pro jednotlivé pracovníky v době nepřítomnosti těchto řídících pracovníků (např. pro odpolední nebo noční směnu). Údaje z pracovních výkazů slouží jako podklady pro výpočet mzdy.

Číselníky a doplňkové moduly

Evidence

Aby bylo možno s Pedantem efektivně pracovat, musí být vyplněny složky seznamů (zaměstnanci, firmy - dodavatelé, odběratelé, kooperující firmy, materiál, stroje, činnosti a operace, nástroje atd.). Tyto seznamy jsou vzájemně propojeny, např. v seznamu materiálů je současně uveden dodavatel a v seznamu zaměstnanců je uvedeno, jaké činnosti umí dotyčný zaměstnanec vykonávat a na jakých strojích je schopen pracovat. Seznam strojů dále dává informace o údržbě a opravách, stáří, pořizovací ceně a elektrického příkonu. Evidence měřidel dává přehled o počtu a uložení jednotlivých měřidel, dále o jejich rozčlenění na pracovní a orientační a pro pracovní měřidla sledování kalibračních období. V databázi technologických postupů jsou uchovány typové obráběcí postupy, které mohou být použity pro výrobu podobných součástí.

Statistické hodnocení

Pedant nabízí statistické hodnocení zaměstnanců, které je cenným zdrojem pro personální management. Poskytuje ucelený přehled o pracovní aktivitě jednotlivých zaměstnanců a o výtěžnosti jejich práce. Statistika výtěžnosti zakázek poskytuje procentuální vyjádření výtěžnosti zakázek pro jednotlivé firmy na základě rozdílu skutečných nákladů spojených s jejich výrobou a fakturované částky. Stává se tak vhodným nástrojem pro plánování a organizování výrobního procesu.

Obrazovka informačního systému Pedant
(Klikněte na obrázek pro zvětšení)



Oprávnění

Pedant umožňuje definovat jednotlivé uživatele (typ: manažer, účetní, mistr, THP, skladník, dělník) a uživatelská práva přístupu k jednotlivým funkcím systému. Systém je konstruován modulově a umožňuje bezproblémový provoz v počítačové síti (TCP/IP). Veškeré informace mohou být uloženy ve sdílené databázi vnitřní sítě. Implementovanou funkcí je záloha databází a možnost obnovy ze zálohy. Aktualizace Pedantu se provádí ze souboru nebo přímo z internetu.

Zkušenosti s vývojem systému

V současné době je do projektu Pedant zainteresován tým pracovníků a programátorů, jejichž cílem je především doplnit stávající verzi o klienty požadované moduly či dopracování požadovaných detailů ve funkcionalitě tak, abychom mohli konstatovat, že systém Pedant je již dostatečně stabilní.

Fáze doplňování podle připomínek má dvě části. Hovoříme o tzv. vnitřní vlně - evidenci připomínek vývojového týmu při "cross-check" kontrolách a o vnější vlně - evidenci připomínek z praxe. Pro každou fázi je zpracován rozhodovací diagram, který je nastaven tak, aby filtroval důležité připomínky od nepodstatných. Tím získáme dostatek kapacit na řešení podstatných problémů majících podle vedoucího vývoje zásadní vliv na informační systém jako celek a vedoucích k posunu vývoje kupředu.

Jako člen vývojového týmu jsem v kontaktu jak s klienty (znám jejich potřeby a přání), tak i programátory (kteří z podstaty sobě vlastní se snaží řešit jen problémy nejzávažnější - systémem hasič, nejlépe na poslední chvíli). Proto bych rád přidal také svůj pohled, který se může od pohledu osob na rozhodovacích pozicích lišit.

Co je a není zásadním problémem vývoje nového informačního systému?

K jednomu z hlavních poznatků, který jsem získal při vývoji nového informačního systému, patří skutečnost, že strategická rozhodnutí většinou, a to i při týmové dohodě, závisí na jednotlivci (ředitel firmy, vedoucí vývojového týmu atd.). Dále lze jen těžko exaktně zjistit, co je přínosem a co ne, co má větší prioritu, co menší. Z vlastní zkušenosti vím, jak jsou tato rozhodnutí mnohdy těžká, případně se zdají ostatním nelogická. Z pozice obchodníka také mohu říct, že často je dávána větší priorita nákladnějším (pracnějším) řešením a projektům, před jednoduchými a racionálními. Bohužel se obávám, že i my bychom se mohli dostat do této pozice. V současné době je Pedant již natolik stabilním systémem, že se hledají právě taková "nelogická" řešení na zakázku s efektem pro konkrétního zákazníka, ale již s malým využitím pro ostatní klienty. Proč tomu tak je? Protože rozhodují reference. Pokud má informační systém dobré reference, jeho cena na trhu roste. Často se totiž setkáváme s zákaznickými firmami, které kladou důraz v první řadě na reference, cenu řadí až na druhou pozici.

Operativní problémy

V současné době evidujeme okolo 70 požadavků na změny v systému s předběžným časovým plánem jejich realizace rozmezí 4 - 6 měsíců s tím, že každý měsíc je plánována nová verze s co nejvíce změnami. Co se týká spektra požadavků, největší část bohužel stále připadá na špatné odezvy určitých již vytvořených operací, dále pak překlepy v popisech textových polí.

Problémem stále zůstává nejednotná terminologie. Velmi často se stává, že zákazník zvyklý řadu let na určité termíny není schopen efektivně využít možnosti systému a to jen z toho důvodu, že pro stejnou činnost je jiný termín. Tento problém již řešíme přizpůsobením se zákazníkovi, ovšem s informací, že po každé nové verzi může zřejmě docházet k disproporcím a možným nesrovnalostem u změněných polí. Do budoucna samozřejmě počítáme s co nejvyšší variabilitou informačního systému. Velká část požadavků se také týká jazykových mutací systému. V tomto směru počítáme z anglickou a německou verzí systému. Přitom se zvažuje, zda-li se bude jednat o kompletní překlad či pouze o mutace konkrétních modulů jako např. tvorba nabídek, poptávek atd.

Docházkový systém otiskem prstu

Samostatnou kapitolu představuje tvorba a vylepšení docházkového systému v rámci Pedantu. V současné fázi jsme schopni sledovat konkrétního pracovníka a jeho pracovní výkon podle jeho kódu, prostřednictvím kterého se přihlašuje k zadaným pracovním operacím. Zároveň podle požadavků klientů zavádíme kontrolu docházky podle snímače otisků prstů. Čipové karty se ukázaly být neefektivní, a to proto, že jsou přenositelné mezi zaměstnanci a tudíž špatně kontrolovatelné ze strany zaměstnavatele. Z tohoto hlediska je otisk prstu naprosto vyhovující, dokonce i z cenového hlediska navýšení ceny není tak markantní a plně odpovídá konečnému efektu.

Zkušební provoz a výhled do budoucna

Pro nás jako vývojáře systému jsou velmi důležité reakce potenciálních zákazníků. Zatím provozujeme IS Pedant ve zkušením režimu ve třech firmách. Tento provoz se již velmi blíží plné zátěži. Zároveň u těchto referenčních zákazníků testujeme chod systému v natolik odlišných podmínkách, že by zkušenosti s tímto spektrem klientely mohly prozatím obsáhnout velkou část požadavků na domácího trhu. Podle reakcí potenciálních zákazníků lze zatím usoudit, že by Pedant v budoucnu na domácím trhu měl najít své místo. Bude ovšem záležet na rychlosti a preciznosti celého vývojového týmu, jak se k této výzvě postaví a s jakou razancí dokáže odrazit konkurenční systémy.


29.04.2004 - Petr Blažek - četlo 23336 čtenářů.

[ Zpět ]


Tento článek ješte není ohodnocen.Hodnocení článku:
nejlepší [ 1 | 2 | 3 | 4 | 5 ] nejhorší
Verze pro tisk

Jméno
E-mail
Opište kód :    
Text
*)
   
Odkazy - pravý sloupec


  • Odběr novinek
  • Partneři webu:




  •  
  • Aktuální akce CVIS:


  •  
    Informační systémy
    v podnikové praxi
    (2. aktualizované a rozšířené vydání)
     

  • Nejčtenější články:
    1. SystemOnLine.cz:

    2. Přehledy informačních systémů 

      ERP systémy
       

      Plánování a řízení výroby
       

    3. ČSSI
    4. SSSI
    5. VUT v Brně
    6. Systemonline.cz
    7. Výzkum a vývoj v ČR
    8. ICT unie
    9. Cacio
    10. Živě
    11. Lupa
    12. AKA-MONITOR
    13. Jiko Blog
    14. Databázový svět
    15. destinationCRM.com
    16. MyCustomer.com
    17. ZDNet
    18. Nucleus Research
    19. ComputerWeekly.com
    20. IDC
    21. Gartner
    22. Deloitte
    23. Accenture
    24. Capgemini
    25. CIO
    26. Forrester Research
    27. Aberdeen Group
    28. Archiv: