Microsoft Navision pomáhá při výrobě a distribuci potravin
Případová studie pojednává o nasazení řešení Microsoft Business Solutions - Navision ve společnosti TIMEX. Navision zde zajišťuje sledování potravin ve všech fázích výroby, zpracování a distribuce a současně pomáhá zefektivnit práci při veškerých skladových a prodejních operacích. Výchozí situace TIMEX Inc. s.r.o. je středně velká obchodně výrobní společnost působící v České republice. Společnost TIMEX se zabývá výrobou, balením, prodejem a distribucí potravinářských výrobků. Specializuje se na výrobu kávových, čajových a kakaových instantních produktů. Společnost se rozhodla změnit podnikové řešení zejména kvůli zvýšení efektivity práce, sjednocení systémů v rámci celé společnosti a získání stabilnějšího systému, který jí umožní další takřka neomezený růst. Jedním z nejdůležitějších požadavků bylo propojení výroby společnosti s nově zaváděným informačním systémem. Ve společnosti byly do nasazení Navisionu pro řízení procesů používány dvě zastaralé aplikace. Ty postrádaly flexibilitu, pokud se jednalo o jejich úpravy a změny. Jedna z aplikací měla na starosti skladové hospodářství a druhá účetnictví společnosti. Problémy nastávaly při synchronizaci systémů, kdy docházelo k velkým časovým zpožděním v účetním softwaru a mnohdy k nesouladu mezi skladovou operativní evidencí a hodnotami v účetnictví. Mezi největší problémy patřila neschopnost stávajících systémů sledovat jednotlivé dávky u potravinářských výrobků. Dále neexistovala možnost propojit stávající software s kancelářskými produkty. Důsledkem toho byla velmi nízká produktivita práce, chyběla totiž možnost vytvářet manažerské pohledy na data obsažená v systémech. Výraznou úlohu při rozhodování o pořizení nového systému sehrála také změna zákona o potravinářském průmyslu, která vstoupila v platnost 1. 1. 2005. Ta ukládá firmám zajistit sledování potravin ve všech fázích výroby, zpracování a distribuce. Obchodní cíle Na nové řešení byly kladeny následující požadavky: Hlavní rysy projektu
Fáze projektu:
Výsledné řešení
Společnost TIMEX využívá v informačním systému Navision moduly Finance, Prodej a pohledávky, Nákup a závazky, Zásoby, Sklad, Výroba a Majetek. K nadstavbovým modulům nasazeným v TIMEXu patří Zápočty a Evidence vratných obalů. Systém používá v současné době 12 uživatelů. Připojení pobočky společnosti do systému probíhá přes terminálové připojení.
TIMEX získal systém, který je schopen přesně sledovat čísla vstupních i výstupních dávek (šarží) potravinářských výrobků a následně umožňuje zpětné dohledání veškerých informací o konkrétní surovině či výrobku. Pro všechny skladové operace byly zavedeny čárové kódy a mobilní laserové terminály. Nový informační systém je tak přímo provázaný s výrobním modulem, který byl vyvinut v rámci implementace systému na základě zákazníkových požadavků přímo v Navisionu.
Výroba je propojena přímo s účtárnou. Pomocí výrobních příkazů se rozjíždí celý výrobní proces. Po dokončení výrobního procesu je vyrobené zboží nasnímáno pomocí laserových terminálů a naskladněno na vybranou lokaci. V tomto okamžiku se zobrazí v účtárně pokyn k zaúčtování výrobního příkazu.
Dochází také k zprůhlednění objednávek materiálového zásobování pro výrobu, pomocí objednávkového formuláře a výrobních příkazů, kde dochází k propojení účtárny přímo ze skladem a výrobou.
Společnost dává do oběhu poměrně velký počet obalů, proto vznikla potřeba sledovat jejich pohyb. Tuto evidenci a sledování vratných obalů nyní zajišťuje add-on modul Evidence vratných obalů. Na základě této evidence se následně sestavuje a odevzdává výkaz EKO-KOM.
Přínosy projektu
Hlavní přínosy plynoucí z realizace projektu lze shrnout následovně:
22.08.2005 - Ludmila Bittnerová