Přestaňte s outsourcingem!
Outsourcing se stal součástí úspěšného podnikání v mnoha organizacích, takže firmy automaticky, bez hlubších analýz vstupují do outsourcingových vztahů. Společnost Gartner varuje před impulsivním outsourcingem a doporučuje organizacím, aby postupovaly strukturovaně. Gartner říká, že správnou cestou je tzv. multisourcing. Co je multisourcing?
"Vytváření úspěšných sourcingových vztahů vyžaduje přístup přesahující běžný rámec outsourcingu. Organizace si musí osvojit nový přístup, kterému Gartner říká "multisourcing". Jen tak mohou realizovat přínosy vyplývající z outsourcingu i v budoucnu," komentuje problematiku outsourcingu Linda Cohenová, viceprezidentka a uznávaná analytička Gartner. Linda Cohenová je mimo jiné spoluautorkou nové knihy společnosti Gartner, nazvané: "Multisourcing: Moving Beyond Outsourcing to Achieve Growth and Agility".
Multisourcing je novou disciplinou, která vede organizace za hranice klasického "rychlého snižování fixních nákladů". Přispívá k tvorbě nových kapacit, globální expanzi, větší pružnosti, ziskovosti a vytváření konkurenční výhody. Multisourcing jako takový vyžaduje změnu myšlení a způsobů komunikace, vzájemnou výměnu informací a dohled nad řízením sourcingových vztahů na straně zákazníka i poskytovatele.
Řízení externích služeb vyžaduje znalosti komplexního sourcingového prostředí
Než však organizace budou připraveny přistoupit k tomuto trendu, musí skončit s impulzivním outsourcingem. Chaotický a impulsivní outsourcing vede k mnoha rizikům. Navíc jsou nejčastější příčinou problémů nevyzrálé příslušné řídící procedury u zákazníka. "Organizace se učí řídit vztahy s externími poskytovateli příliš pozdě. Řízení externích služeb vyžaduje také jiné kompetence než když služby dodáváme interně," doplňuje Linda Cohenová.
Výzkumy společnosti Gartner ukazují, že existuje osm všeobecně rozšířených mýtů o outsourcingu, které narušují úspěšný průběh outsourcingového vztahu:
- Mýtus o nezávislosti outsourcingu - Jde o představu, že rozhodování o sourcingu může probíhat zcela nezávisle na podnikové strategii. Výsledkem je, že organizace vytvářejí outsourcingové vztahy, které se neslučují s podnikovými cíli a očekávanými výsledky.
- Mýtus o autonomii služeb - Existuje mýtus, že služby jsou nezávislé, tedy že jeden sourcingový vztah neovlivňuje jiný. V současných podnikatelských podmínkách jsou ale všechny firemní procesy a služby propojené. Vytvořili jsme prostředí, ve kterém nezávislé služby prostě neexistují.
- Mýtus o úsporách z rozsahu - Tento mýtus je spojen s představou, že zákazník může požadovat lepší cenu i za vysoce customizované služby. Přitom poskytovatelé služeb mohou dosáhnout úspor z rozsahu pouze ze standardizovaných služeb.
- Mýtus o samořízení - Kupující věří, že jakmile podepíší kontrakt s outsourcingovou firmou, nemusí se o řízení služby starat. Většina organizací nepočítá s dalšími investicemi a plány na řízení vzájemných vztahů a poskytovaných služeb od outsourcingové firmy.
- Mýtus o nepříteli - Jedná se o představu, že poskytovatel služby chce obrat zákazníka o co největší peníze. Většina organizací vnímá vyjednávání smluv jako válku, ve které může pouze jeden zvítězit. Přitom se mohou snažit vyjednat vzájemně výhodné podmínky.
- Mýtus o nákupu - Častý mýtus opírající se o dogma, že sourcing služeb je primárně úkolem nákupního oddělení, kde kritériem výběru je cena. Ve skutečnosti mnoho outsourcovaných služeb podporuje podnikovou strategii, a proto jsou otázky kapacit, kultury, vztahů a dalších dlouhodobějších faktorů častokrát významnější.
- Mýtus o neměnnosti podmínek - Podstatou tohoto mýtu je domněnka, že jakmile je podepsán outsourcingový kontrakt, zůstává pevně daný po celou dobu trvání smluvního vztahu. Ve skutečnosti se musí na smlouvách a vzájemných vztazích pracovat a přizpůsobovat obojí měnícím se podmínkám.
- Mýtus o kompetenci - Poslední, ale možná nejbolestnější mýtus. Velká část organizací si myslí, že mají potřebné znalosti k řízení komplexního sourcingového prostředí, i když s ním třeba nemají žádné zkušenosti.
Doporučení Gartner
Pro multisourcing je společné vytváření sourcingové strategie, která je úzce provázána na celkovou podnikovou strategii. Tato strategie musí být pravidelně kontrolována a revidována. Organizace musí vytvořit nový přístup k sourcingu, řízení sourcingu, výběru poskytovatelů služeb a měření úrovně služeb.
Pro organizace, které budou přecházet od outsourcingu k multisourcingu, uvedla Linda Cohenová následující doporučení:
- Mít jednotnou, srozumitelnou sourcingovou strategii pro všechny služby
- Zaměřit se na vytvoření řídícího rámce pro sourcing
- Pamatovat na to, že podstata úspěšného sourcingu spočívá v budování a rozvíjení vztahů, ne v podepsání kontraktu
- Ujistit se, že jsou při hodnocení poskytovatele služeb respektoványny všechny klíčové vlastnosti ovlivňující prodávanou službu
22.11.2005 - Jana Zámečníková