Zavádění informačního portálu Města Uherské Hradiště

Studie popisuje důvody vzniku a zavádění informačního portálu Města Uherské Hradiště. Je zaměřena především na zhodnocení přínosů a rizik spojených s fungováním portálu, přináší však také zhodnocení situace před jeho zavedením a sleduje průběh realizace. Závěrem uvádí budoucí plánovaný vývoj portálu.

Informační portál Města Uherské Hradiště je systémem třídění a vyhledávání informací, který umožňuje více pohledů na stejná data. Celkové řešení zdůrazňuje přehlednost a jednoduchost vyhledávání i plnění informací při zachování jejich vzájemné propojenosti. Dokumenty jsou plněny na jednom místě systému a jsou opatřeny informacemi, které dokument popisují a umožňují jeho správné zařazení v systému a rychlé nalezení hledané informace koncovým uživatelem (tzv. metadata). Publikační systém je navržen tak, aby aktualizace informací byla prováděna za každý úsek činnosti pověřeným pracovníkem.

Aplikované technologie

Portál Městského úřadu Uherského Hradiště je vytvořen pomocí tzv. "open source" technologií. Jsou to technologie, jejichž zdrojový kód je volně přístupný na Internetu a na jeho programování, testování a vývoji, se podílí velké množství lidí.

Portál běží na samostatném serveru značky Hewlett-Packard (typ ProLiant DL 380). Na serveru je nainstalován operační systém GNU/Linux. V případě Městského úřadu Uherské Hradiště byla použita distribuce RedHat 8.0. Součástí tohoto systému je webový server Apache, který zajišťuje chod portálu. Jedná se o část serveru, která zprostředkovává stránky uživatelům. Tato aplikace využívá databázi PostgreSQL, ve které jsou uložena veškerá data. Server je navíc rozšířen o podporu pro české fulltextové vyhledávání.

Samostatná aplikace je naprogramována v objektově-orientovaném skriptovacím jazyce Python s použitím mnoha dalších modulů. Jazyk Python se vyznačuje jednoduchou a přehlednou syntaxí. HTML kód aplikace je generován s pomocí ZPT šablon. Použití šablon umožňuje oddělit kód aplikace od její prezentační složky. ZPT šablony používají tzv. atributovou syntaxi a nezavádí žádné nové tagy nebo speciální značky.

Zhodnocení situace před zavedením portálu

Před zavedením informačního portálu využíval Městský úřad v Uherském Hradišti webhostingových služeb u svého poskytovatele Internetu. Stránky byly fyzicky umístěny na serveru poskytovatele. Jednalo se pouze o jednoduché statické stránky, které editoval a aktualizoval jeden odpovědný pracovník zhruba jedenkrát za čtrnáct dní. Byly tudíž strohé, málo aktuální a nebyl u nich zachován jednotný vizuální styl. Tato situace si proto vyžádala vytvoření nových webových stránek, které by dostatečně reprezentovaly město a poskytovaly jejich uživatelům (především veřejnosti) množství kvalitních a aktuálních informací.

Průběh realizace projektu

Odpovědní zaměstnanci městského úřadu měli zpočátku problémy jak specifikovat požadavky na funkčnost systému, aby nabídky od oslovených firem byly v souladu s těmito specifikacemi. Proto v první vlně nabídek došlo k nepochopení ze strany potenciálních dodavatelů, jak přesně by měl nový portál vypadat, aby vyhovoval představám a potřebám MÚ. Z tohoto důvodu byly nabídky pojaty svérázně a různorodě, což ovšem nevyhovovalo zadavateli projektu. Po další specifikaci požadavků, tak aby již nedošlo k dalšímu nedorozumění, byla za hlavního dodavatele projektu vybrána společnost DAT.

Jedním z problémů při zavádění informačního portálu byla špatná komunikace a přístup firmy, která tento systém vytvořila. Největší obtíží pak byla velmi dlouhá odezva při řešení problémů spojených s provozem, funkčností a zaváděním portálu. Druhotným problémem, který je přímo spjatý s výše uvedeným byla neochota pracovníků úřadu pracovat se systémem, který jim přináší spíše potíže než užitek.

První reakce pracovníka úřadu, kterému byl představen nový systém, byla nekonstruktivní kritika systému a konstatování, že mu nic nového nepřinese. Představit editorům systém, který spíš nefunguje než funguje, je velmi nepraktické, byť v konečné fázi bude systém velmi dobrý a užitečný.

Realizace probíhala ve čtyřech fázích:

1. Analýza

Před vlastním zavedením portálu byla provedena analýza struktury a procesů uvnitř úřadu, potřeb jednotlivých úseků činnosti, stávajících řešení webových prezentací - vzorové a špatné webové stránky měst v ČR i zahraničí a analýza možností propojení nově budovaného systému s ostatními informačními systémy na MÚ. Tyto činnosti probíhaly v průběhu měsíce října 2003.

Během listopadu 2003 následovala práce na návrhu řešení zahrnující definici vlastností systému, návrh struktury obsahu a funkcí (www služeb), strukturální design, první grafický návrh a zahájení programovaní jádra systému.

2. Implementace

V této fázi (v průběhu prosince 2003) byl realizován první návrh designu, vedla se diskuse o koncepci struktury (filtrace obsahu dle cílových skupin) a výsledkem byl základ publikačního systému.

V lednu 2004 začal zkušební provoz publikačního systému, převáděl se obsah ze stávajících statických stránek města, změnila se koncepce filtrace obsahu dle cílových skupin, vedla se diskuse o grafickém designu stránek a byla naprogramována databáze kontaktů.

V únoru 2004 se pokračovalo v převádění obsahu ze stávajících stránek, definovaly se požadavky a řešení filtrace obsahu dle "územní působnosti", byly prováděny práce na administrátorském rozhraní (správa uživatelů a skupin), vyhodnocoval se stav projektu a definovaly se další požadavky na dopracování systému.

V březnu 2004 se dokončovala a naplňovala databáze kontaktů, byl zvolen definitivní grafický design, finalizováno vyhledávání (fulltext, klíčová slova, přiložené soubory) a dokončovalo se převádění obsahu ze stávajících stránek.

V dubnu 2004 byl zvolen definitivní návrh designu a dopracovávaly se připomínky týkající se vlastností dokumentu, zahájil se pilotní provoz a zaškolení prvních pracovníků, dopracovávala se databáze kontaktů dle požadavků a implementace GISu do celkového vzhledu stránek.

3. Nasazení

V květnu 2004 došlo k vytvoření uživatelského manuálu, začaly se zaškolovat skupiny pověřených pracovníků, finalizoval se design stránek dle připomínek, vylepšila se sekce "turista" - exportovala se data ze serveru slovacko.cz do prostředí webu města a systém se plnil obsahem, došlo také k čištění již vloženého obsahu pracovníky úřadu.

V červnu 2004 byl zahájen ostrý provoz, kontakty byly doplněny o mapky podlaží a budov, zavedla se statistika přístupů na web, vyhodnocoval se výsledný stav a na základě výsledků se definovaly další požadavky na dopracování systému.

V měsících červenci a srpnu 2004 se dopracovával systém důležitých upozornění na domovskou stránku, dokončoval se nástroj na vytváření fotogalerií, diskusních fór s automatickou filtrací nevhodných výrazů a byl dokončován systém schvalování dokumentů.

V září 2004 byly dokončovány jazykové verze a další funkčnosti (odběr novinek mailem, redakční systém).

4. Vyhodnocení

V říjnu 2004 bylo zahájeno plné nasazení systému schvalování dokumentů a finalizovaly se poslední připomínky a požadavky.

V listopadu 2004 byla vytvořena druhá verze uživatelské nápovědy a systémová příručka.

Informačního portálu Města Uherské Hradiště
(Klikněte na obrázek pro zvětšení)

Zhodnocení přínosů

Na přínosy informačního portálu můžeme pohlížet ze dvou uživatelských hledisek - z hlediska veřejnosti a registrovaných uživatelů.

V tomto ohledu je třeba konstatovat, že přínos portálu je přímo úměrný tomu, jak se k jeho plnění postaví editoři z jednotlivých odborů.

1. Veřejnost

2. Registrovaní uživatelé

Registrovanými uživateli myslíme jednotlivé editory, kteří přispívají do systému svými dokumenty. Jedná se tedy výhradně o pracovníky úřadu.

Geografický informační systém
(Klikněte na obrázek pro zvětšení)

Zhodnocení rizik

Rizika, která se v případě provozu informačního portálu mohou objevit jsou dvojího typu - vnější a vnitřní.

1. Vnější rizika

Mezi vnější rizika můžeme zahrnout:

2. Vnitřní rizika

Vnitřní rizika představují pro správné fungování portálu závažnější hrozby. Jedná se především o:

Plánovaný vývoj portálu

I když se portál nachází v konečném stavu, počítá se do budoucna s jeho propojením na jiné informační systémy:

Městský úřad také plánuje zvolit jednoho pracovníka, který bude dohlížet na všechny editory a bude kontrolovat jejich práci (webmaster).


17.10.2006 - Lenka Brázdilová, Veronika Bilíková