Manažerský systém TOP-RIS ve společnosti Baťa

Studie popisuje proces výběru a stanovení požadavků na nasazení manažerského informačního systému v akciové společnosti Baťa. Popisuje základní funkcionalitu řešení a seznamuje s jeho přínosy, zejména v oblasti řízení ekonomiky a uživatelského komfortu. Studie ukazuje, že i světová korporace může lokálně nasadit tuzemské softwarové řešení a přitom dosáhnout požadovaných výsledků a přínosů.

Potřeby inovace stávajícího informačního systému

V akciové společnosti Baťa, se sídlem ve Zlíně, vyvstala potřeba nového informačního systému již před několika lety, kdy přestal dostačovat software, na němž se zpracovávala účetní a ekonomická agenda. Tato aplikace začala postrádat nejnovější aktualizace v potřebných termínech. Data a práce potřebné pro účely výkaznictví, reportingu zahraničním vlastníkům a manažerských analýz dosáhla takového objemu, že jejich zpracování bylo příliš časově náročné při použití jednoduchého účetního systému, převodových můstků a výstupů připravovaných z větší části manuálně s využitím funkcí MS Excel.

V roce 2004 se management začal vážně zabývat otázkou potřeby manažerské nadstavby. Výběru manažerského informačního systému předcházel výběr nového ekonomického a účetního systému, jelikož stávající již nesplňoval požadavky velké firmy a ani jeho aktualizace již neřešily některé zásady z hlediska účetnictví či daní.

Cíle a požadavky na nový systém

Hlavním požadavkem bylo, aby byl manažerský informační systém v co největší míře propojitelný s novým účetním systémem. Dále management očekával možnost optimální konfigurace podle specifických potřeb firmy, maximální automatizaci prováděných operací a práci s výstupy přímo v systému. Důležitým požadavkem byla také možnost exportu do MS Excel, ve kterém společnost odevzdává sestavy své centrále, Bata Shoe Organization, pro účely reportingu a konsolidace.

Upřednostňovanými výhodami, ne však prvořadými podmínkami, bylo, aby manažerský systém pocházel od stejného dodavatele jako ekonomický a účetní systém. K preferovaným vlastnostem patřila rovněž možnost navedení historických dat umožňujících meziroční srovnávání, výstupy v anglickém jazyce, dálkový přístup k aktuálním datům a výstupům z výrobní divize v Dolním Němčí. V neposlední řadě byl kladen velký důraz na maximální bezpečnost systému.

Výběr a implementace systému

Většinu požadavků a dokonce i výše uvedených upřednostňovaných výhod splňoval systém TOP-RIS od pražské firmy Saul IS, která dodala a implementovala ve firmě taktéž ERP systém RIS2000, zabezpečující zpracování ekonomické a účetní agendy.

Výběru manažerského informačního systému tedy předcházel výběr nového ERP systému. Tohoto výběru se v prvopočátku účastnilo cca 8 pracovníků z finanční účtárny a výpočetního oddělení. Prvořadým úkolem bylo vybrat, nasadit, odladit a daty naplnit ERP systém RIS2000. Bezproblémová implementace RIS2000 významně napomohla k urychlení jednání o novém manažerském systému a předvybrán tak byl vzhledem k dobré zkušenosti stejný dodavatel, společnost Saul IS.

Jednání s firmou Saul IS o manažerském systému se účastnili už jen 3 pracovníci. Byli to: zástupce výpočetního oddělení, zaštiťující jednání v oblasti zajištění potřebného hardwaru a softwarového vybavení, finanční ředitel jako zadavatel a uživatel zpracovaných výstupů pro své další manažerské a rozhodovací aktivity a finanční analytik, který byl určen jako hlavní budoucí klíčový uživatel systému po všech stránkách a koordinátor implementace a přípravy systému pro jeho plné využití. Úkolem analytika bylo rovněž spolupracovat na úpravách systému podle specifických požadavků firmy.

Na konci roku 2005 a počátkem 2006 bylo provedeno odladění systému, testování funkčnosti, školení uživatelů a příprava specifických šablon (viz obr. 1). V březnu 2006, souběžně s použitím původního systému, byl spuštěn ověřovací provoz. Jeho cílem bylo kompletně prověřit nejnáročnější proces - zpracování a generování měsíčního reportu - při němž je kladen velký důraz nejen na správnost zpracovaných dat z měsíční závěrky, dodržení předepsaných forem výkazů, ale také na dodržení velmi krátkého termínu pro zpracování. Ostrý provoz manažerského systému TOP-RIS byl zahájen v dubnu 2006.

Úvodní obrazovka systému TOP-RIS s nabídkou pro práci se šablonami
(Klikněte na obrázek pro zvětšení)

Funkce a využití systému

TOP-RIS představuje manažerskou nadstavbu, která zpracovává údaje z transakčních částí systému RIS2000 a přeměňuje je v cenné informace především z oblasti ekonomiky a hodnocení finančního zdraví firmy. TOP-RIS je určen především pro finanční a obchodní manažery, pracovníky controllingu či vedoucí účetní a umožňuje zpracovávat výstupy z oblastí řízení firmy, za něž tito pracovníci odpovídají. TOP-RIS slouží také jako pomocník při zpracovávání výročních zpráv, reportů domácím i zahraničním vlastníkům či bankám nebo při vytváření vnitropodnikového systému reportingu a controllingu. Poskytuje tak informace nejen pro finanční řízení společnosti, ale i pro vnitropodnikové řízení či hmotnou zainteresovanost (1).

TOP-RIS funguje ve vícejazyčném prostředí. Všechny sestavy je možné tvořit v angličtině, a dokonce i v němčině a slovenštině. Rovněž i menu a ovládání je možno volit v těchto jazykových mutacích.

Výkaz zisků a ztrát (po měsících) v systému TOP-RIS
(Klikněte na obrázek pro zvětšení)

V rámci manažerského systému TOP-RIS využívá firma Baťa nejčastěji tyto subsystémy:

Výstupy z hlavní knihy (ve formě grafu) v systému TOP-RIS
(Klikněte na obrázek pro zvětšení)

Pohledávky (v intervalovém členění) v systému TOP-RIS
(Klikněte na obrázek pro zvětšení)

Predikce cashflow v systému TOP-RIS
(Klikněte na obrázek pro zvětšení)

Přínosy pro společnost Baťa

Přednostmi systému TOP-RIS, kterých si ve společnosti Baťa nejvíce cení, jsou srozumitelnost informací, grafické vyjádření, modifikovatelné přehledy a statistiky a vysoká vypovídací schopnost. Veškeré výstupy a sestavy jsou zpracovány ve formátu MS Excel a tudíž je možné je dále editovat. Používat všechny funkce MS Excelu ve výstupech je dokonce možné i bez nainstalovaného systému, takže tyto výstupy mohou být dále předávány pracovníkům, kteří manažerskou nadstavbu nainstalovanou nemají. Systém umožňuje vytvářet také vlastní přehledy a reporty. Velkou výhodou je možnost jednoduchého odskoku (rozpad položky) až na detail jednotlivých účetních položek a dokladů, a to téměř z každého výstupu.

Jako u každého jiného informačního systému, tak i u TOP-RISu je úspěšnost implementace závislá na schopnosti uspokojit uživatelské požadavky a splnit očekávání managementu. Uživatelé ve společnosti Baťa oceňují na systému TOP-RIS především jednoduchost jeho ovládání, management pak chválí velmi krátkou dobu na zaškolení uživatelů pro využití standardně připravených reportů. Pro uživatele připravujícího nestandardní vlastní šablony a specifické výstupy je nutné náročnější školení, nicméně po jeho zvládnutí systém poskytuje rovněž příjemnou, intuitivní a jednoduchou obsluhu.

Jedinou nevýhodou TOP-RISu ve společnosti Baťa je, že systém nepracuje s aktuálními daty z ERP systému. Vždy je totiž nutné aktuální data naimportovat. Tento problém je vyřešen možností nastavení automatického importu dat přes noc a v případě nutnosti zpracovávat aktuální data lze provést i dodatečný import během dne. Vzhledem k obrovskému objemu zpracovávaných dat a potřebám reportingu však vedení společnosti považuje absenci dat z jednoho dne pro své rozhodování za zanedbatelnou.

Společnost Baťa předpokládá, že bude do budoucna systém TOP-RIS využívat také pro tvorbu plánů a rozpočtů. Hodlá rovněž více využít jeho možností pro řízení pohledávek a závazků. V neposlední řadě chce rozšířit okruh uživatelů manažerského systému, a to především mezi členy vrcholového vedení firmy.

Literatura

  1. Vnitrofiremní materiál - Programová dokumentace TOP-RIS
  2. Saul IS spol. s r. o. [online]. Dostupný z WWW: http://www.saul-is.cz/

07.10.2008 - Jarmila Chmelová