Exact Synergy Enterprise: Řešení pro manažery v první linii

V páté části seriálu Informační systémy pro české podniky opět představíme netradiční softwarové řešení, tentokrát půjde o Exact Synergy Enterprise. Tento informační systém je natolik unikátní, že jej nelze zařadit do žádné ze známých kategorií podnikového softwaru. Není primárně určen k integraci a řízení ekonomiky, výroby a dalších interních procesů, jako ERP systémy. Nepatří ani do světa CRM, který svou funkčností výrazně přerůstá. Podívejme se, k čemu a jak lze toto softwarové řešení využít a jakým typům organizací a uživatelů může přinést největší užitek.

7. Řízení lidských zdrojů

Lidé ve firmě: Komplexně a online

Řízení lidských zdrojů a správa informací o zaměstnancích obvykle spadá do kompetence personálního oddělení. Aplikace Exact Synergy Enterprise je jedinečná tím, že oblast personalistiky přenáší online do každodenního chodu firmy. Vytváří z ní tak plnohodnotný podnikový zdroj, o němž jsou nejen dostupné aktuální informace, ale s nímž lze efektivně pracovat na operativní i strategické úrovni.

Každý zaměstnanec má k dispozici informace o své osobě a činnostech, které vykonává. Jeho povinností je inovovat údaje, které jsou pro něj specifické a udržovat tak znalostní bázi z oblasti personalistiky stále aktuální. Informace o zaměstnancích jsou samozřejmě provázány na další entity (projekty, položky a zákazníky). Všechny tyto údaje jsou dostupné přes tzv. kartu zdroje, nabídku v Exact Synergy Enterprise, v níž se zadávají, zobrazují a upravují informace související s lidmi pracujícími pro organizaci. Mohou to být nejenom kmenoví zaměstnanci, ale také dodavatelé, brigádníci, nebo i jen osoby, které požádaly o zaměstnání.

Karta zdroje je v aplikaci viditelná pro celou organizaci. Osobní informace, jako je soukromá adresa, telefon a údaje o zaměstnaneckém poměru jsou dostupné pouze oprávněným osobám, jako jsou nadřízení daného pracovníka nebo pracovníci personálního oddělení.

Obr. 11: Karta zdroje z pohledu zaměstnance
(Klikněte na obrázek pro zvětšení)


Kromě obvyklé funkcionality umožňuje modul Lidské zdroje (Human Resource Management - HRM) snadnou evidenci a údržbu složek informací o zaměstnancích včetně údajů o jejich speciálních dovednostech a schopnostech. Dále slouží k přehlednému a efektivnímu řízení přístupu k funkcím systému a informacím v organizaci na základě definovaných rolí zaměstnanců. Lze v něm naprosto jednoznačné definovat zodpovědnosti zaměstnanců za položky, majetek, projekty, objednávky, dokumenty, finanční transakce atd.

Obr. 12: Disponibilní lidské zdroje (podřízení pracovníci) z pohledu ředitele
(Klikněte na obrázek pro zvětšení)


Sledování výkonnosti a správa potenciálních zdrojů

Samozřejmou součástí HRM je také plánování času a aktivit pracovníků, sledování absencí a dovolených, kontrola plnění jejich úkolů (např. v návaznosti na konkrétní projekt) a vytváření přehledů o příjmech a nákladech podle zaměstnanců. Řízení lidských zdrojů zahrnuje rovněž údržbu organizační struktury, sledování vztahů subordinace a jejich využívání v elektronickém řízení podnikových procesů. Nedílnou součástí jsou školící programy, techniky ovlivňující výkonnost a loajalitu pracovníků a samotné hodnocení výkonnosti lidských zdrojů.

Tab. 3: Možnosti Exact Synergy Enterprise při řízení lidských zdrojů
(Klikněte na obrázek pro zvětšení)


Zajímavou možnost představuje práce s potenciálními zdroji – náborová činnost a vedení seznamu uchazečů o zaměstnání, kterým je mj. umožněno přihlašovat se prostřednictvím internetu do aplikace a sdílet s budoucím zaměstnavatelem určité údaje.


24.08.2008 - Petr Sodomka