ERP třídy Byznys: Systémy s vysokým komfortem

ERP třídy Byznys pocházejí z dílny společnosti J.K.R., která patří mezi pět největších českých producentů standardních ERP aplikací. Oba produkty této třídy - Byznys Win a Byznys VR - v sobě spojují jednoduchost a přehlednost ovládání s detailním propracováním jednotlivých funkčních oblastí. Díky vysokému uživatelskému komfortu a vynikajícímu poměru cena/užitná hodnota si získávají stále větší oblibu, a to na celém širokém segmentu výrobních a obchodních firem od 10 do 1 000 zaměstnanců. O všech důležitých technologických a funkčních vlastnostech ERP třídy Byznys, jejich možnostech v oblasti řízení výroby či podpory manažerského rozhodování si můžete přečíst v 15. díle našeho seriálu.

7. Licenční politika, implementace a péče o zákazníka

Maximální snaha o úspěšný průběh implementace a spokojeného zákazníka

Implementace ERP třídy Byznys probíhá z právního hlediska na základě Smlouvy o dílo, ve které je zahrnuta jak samotná licence, tak i veškeré služby spojené s implementací. Nejdůležitějším momentem celého procesu je předání systému do rutinního provozu. Ani tímto aktem však implementace nekončí, protože její součástí je také dohled nad adaptací produktu po dobu několika prvních týdnů až měsíců, který je zahrnutý v ceně.

Základním úkolem konzultantů je co nejdříve překonat úsek před uvedením systému do rutiny, kdy uživatelé začínají být nespokojeni a někdy i znechuceni. Důležitou roli tady sehrává motivace (například jednoduché přizpůsobení prostřednictvím nástroje PUV) a schopnost systému v krátké době poukázat na problémy, o kterých firma dříve nevěděla.

Licenční model a možnosti financování

Podnikové informační systémy třídy Byznys jsou distribuovány ve třech možných režimech:

.

J.K.R. sama neumožňuje pronájem licence, pro tuto službu spolupracuje se třetími stranami, a to například se společností Primaska Consult. Licence se poskytuje na pojmenované uživatele.

Cena implementace zahrnuje jak samotnou licenci, tak i všechny služby spojené s implementací a poskytováním záruční podpory. V rámci maintenance má uživatel nárok také na slevy konzultačních služeb. Nákup produktu je možný jak v hotovosti, tak i na splátky.

Aktualizace verzí a schvalování uživatelských úprav

Společnost J.K.R. garantuje svým zákazníkům automatický přechod na novou verzi formou upgradu, který je součástí Smlouvy o údržbě. Aktualizace probíhá na serveru, který se automaticky postará o všechny klientské stanice. Uživatelé jsou o nové kompilaci informováni elektronickou poštou přímo od autora, případně si mohou najít novinky v nápovědě, v sekci "co je nového".

V průběhu roku vychází zpravidla jedna velká vývojová aktualizace systému, ve které se odrazí všechny novinky a vylepšení, na kterých vývojáři pracovali v průběhu daného cyklu. Na konci kalendářního roku dále vychází legislativní aktualizace, tj. aktualizace dokladů, vyhlášek a dalších prvků. Někdy bývá doplněna o další update z důvodu pozdějšího vyjasnění pravidel ze strany legislativy a tudíž nutnosti doladění příslušných formulářů v ERP systému.

Uvolňování nových verzí probíhá formou tzv. řízené distribuce, která má tři kola:

Při uvolňování nových verzí se společnost J.K.R. snaží o zajištění maximální kompatibility s ostatními řešeními, které jsou na systém napojeny. Jedním z mnoha opatření je i výše zmiňovaný způsob řízené distribuce. Dodavatel systému také sleduje provádění složitých uživatelských úprav u svých zákazníků. Z důvodu zamezení konfliktů mezi novými verzemi, musí takový uživatel obdržet elektronické razítko, které jej opravňuje uživatelskou úpravu používat a při upgradu se s ní už automaticky počítá. Instalace se provádí pokaždé nejdříve na testovací databázi, jako prevence případných kolizních situací.

Do standardu systému mohou být implementovány některé uživatelské úpravy. Jejich zařazování je řízený proces. Vedoucí analytici, vývojáři, servisní a techničtí pracovníci, vyhodnocují náměty na rozšíření funkcionality systému (od uživatelů, partnerů nebo zevnitř firmy). Zařazení daného námětu do standardu systému musí být skutečně opodstatněné a široce využitelné. Cílem firmy není budovat vysoce komplexní, ale přitom velmi složitý systém. J.K.R. si zakládá na tom, že ERP třídy Byznys jsou přehledné, intuitivní, vysoce uživatelsky přívětivé informační systémy a specifické funkcionality lze řešit na úrovni customizací.

Výše uvedený proces je standardizovaný a všechny náměty, včetně jejich kladného nebo záporného odůvodnění, se evidují v databázi J.K.R., resp. v jejím interním modulu Hotline.

Obr. 23: Interní modul Hotline
(Klikněte na obrázek pro zvětšení)

Servisní podpora

Systém podpory uživatelů společnosti J.K.R. lze rozdělit do čtyř základních skupin:

V rámci služeb poskytovaných na základě uzavření servisní smlouvy má uživatel k dispozici aktuální verzi systému, již zmíněný telefonický hotline, emailový hotline a pohotovostní službu. Na čerpané konzultační služby je poskytnuta sleva.

Jako další servisní služby dle požadovaného rozsahu je připravena škála služeb na vyžádání - vzdálený přístup ze servisního střediska, možná realizace programátorských prací, služby pravidelného dohledu nad provozem systému.


07.06.2010 - Petr Sodomka, Denisa Ferenčíková