Vema: Specialista na řízení lidských zdrojů, ekonomiku a logistiku
Společnost Vema má na českém trhu výlučné postavení. S tržbami přesahujícími 100 mil. Kč patří k předním českým producentům podnikových informačních systémů. Vyvíjí a dodává stejnojmenné Best-of-Breed ERP řešení specializované na oblast řízení lidských zdrojů, ekonomiky a logistiky, které nachází uplatnění v organizacích na širokém segmentu, a to jak z hlediska počtu zaměstnanců, tak oborového zaměření. Vema je zajímavá také tím, že svůj ERP systém dodává na vlastním nativním databázovém stroji. V neposlední řadě stojí za zmínku úspěšné prosazení pronájmu systému po internetu. 250 organizací používajících ERP systém prostřednictvím tzv. ASP modelu řadí společnost Vema na první místo v této kategorii na českém trhu. 2. Architektura a uživatelské vlastnosti systému Architektura systému Informační systém Vema je vystavěn na vícevrstvé architektuře. Má tedy oddělenu datovou vrstvu od aplikační a klientské. Na aplikačním serveru se přitom nachází jak databáze, tak i aplikace. Systém využívá technologii tenkého klienta, který pouze „posílá obrazovky“ ze samotné aplikace. Výhodou této architektury je specifické rozhraní mezi databází a aplikací, které je postaveno na datech v binárním tvaru, čímž je zajištěna jeho vysoká efektivnost. Výkonnostně proto postačuje využití pouze jednoho serveru s databází i aplikací. Systém pracuje s vlastní nativní databází. Jako aplikace systému jsou označovány větší moduly, které mají svůj datový model. Ostatní moduly jsou na aplikace napojeny a poskytují nejrůznější vazby na okolí. Jednotlivých modulárních součástí systému je kolem 200, stěžejních aplikací je samozřejmě méně. Všechny moduly jsou udržovány v souladu s legislativou, a to tak, aby fungovaly jako celek.
Vývojové prostředí Základem vývojového prostředí je programovací jazyk C++. Všechny součásti systému byly vytvořeny prostřednictvím generátoru aplikací, pomocí něhož je nadefinován datový model aplikace, její základní funkce a struktura. Potřebná propojení se doplní naprogramováním v C++. Jádro systému je vyvíjeno společné na základě požadavků obou základních řešení - HRM a EKOS. Datový model vyžaduje možnost filtru časového období, jelikož je zapotřebí zohlednit časovou platnost legislativy. Tyto systémové funkce jsou jasně odděleny od aplikační vrstvy. Některé součásti aplikací jsou napsány ve Visual Basicu vzhledem k jeho propojení na MS Excel. Pro vývoj internetové verze klienta je využita technologie MS Silverlight. Uživatelské vlastnosti a klientské rozhraní Všichni uživatelé systému Vema mají k dispozici jednotné klientské rozhraní. Každý uživatel ale může mít aplikaci nastavenou podle svých potřeb. Rozhraní je koncipováno pro efektivní práci při pořizování velkého množství údajů, např. nepotřebné položky lze jednoduše skrývat. Uživatelé nejvíce oceňují fakt, že se všemi soubory všech aplikací lze pracovat na základě stejných postupů. Obr. 2: Klientské rozhraní systému Vema
Obr. 3: Datový editor Vema
Každá aplikace má svoji uživatelskou příručku. Aplikace Mzdy má příručku tištěnou a je zaměřena na legislativní aspekty produktu. Příručka je aktualizována jednou ročně. Při pořízení systému dostane zákazník jednu v ceně aplikace, v dalších letech má možnost si novou zakoupit. Tímto si zákazník ušetří sledování množství předpisů, které se každoročně v této oblasti vydávají a mění. K dalším aplikacím jsou příručky předávány pouze novým uživatelům při implementaci, změn v ostatních oblastech je minimum. Dále mají uživatelé k dispozici referenční dokumentaci, která je v aplikaci formou nápovědy. Přes webový portál je možné přistupovat k bázi znalostí, kde se nacházejí příspěvky rozdělené podle jednotlivých aplikací. Ke školení jsou vydávány metodické manuály, které obdrží všichni jeho účastníci. Výstupy a sestavy Systém Vema pokrývá všechny legislativně závazné výstupy, např. školské a zdravotnické statistiky, dále podklady pro nejrůznější kontroly. Ve většině případů se však sestavy tisknou, proto musí být podklady co nejpřehlednější. To oceňují zejména organizace, v nichž dochází k častým kontrolám. Aplikace standardně nabízí řadu sestav ve formě rozborů. Organizace si ale může vytvářet sestavy vlastní, a to jak statické, tak i modernější dynamické dokumenty, které umožňují snazší práci s daty. Ty umožňují zanalyzovat některé údaje hlouběji. Např. sestava "Přehled na oddělení" nabízí uživateli podívat se na výsledky konkrétního oddělení pouhým rozkliknutím daného čísla. Tyto výsledky jsou ve formě dynamických HTML stránek a lze je samozřejmě tisknout. Příklad: Zobrazení výplatního lístku Výsledky výpočtů ukážou např. výplatní lístek pro zvoleného pracovníka. Důležité je zdůraznit, že zobrazení výpočtu je možné kdykoliv, nezávisle na výpočtu všech ostatních mezd, jak tomu bývá u jiných systémů. Ve spodní části obrazovky je účetní upozorňována na chyby a hlášení souvisejících s výpočtem, např. překročení povolených přesčasových hodin, špatně zadaná dovolená apod. Obr. 4: Výplatní lístek
Podobný výplatní lístek mohou zaměstnanci vidět přes portál, tedy svůj elektronický výplatní lístek, a to i zpětně. Některé organizace již tyto doklady netisknou na papíry a využívají pouze tuto formu. Generátor sestav a tisk Pro třídění dat a vytváření uživatelských sestav je v aplikaci zakomponován nástroj "Generátor sestav". Obsahuje vzory sestav, jejichž úpravu jsou schopni zvládnout i sami uživatelé. Aplikace obsahuje i další nástroje, pomocí nichž se vyberou položky, zadá se třídění dat a vygeneruje příslušná sestava (ovšem bez možnosti dalších výpočtů). Tisk, ať černobílý nebo barevný, lze zvolit buď úplný na čistý papír, nebo do formuláře, a pak se tisknou jenom údaje v kolonkách. Tato oblast přizpůsobení sestav pro různé varianty tisku a grafické zpracování je poměrně pracná a je proto také oceňována zákazníky. 28.07.2010 - Hana Klčová, Dagmar Šulová
(Klikněte na obrázek pro zvětšení)
(Klikněte na obrázek pro zvětšení)
(Klikněte na obrázek pro zvětšení)