EDI komunikace a její využití v automobilovém průmyslu Elektronická výměna dat je poměrně dlouho a masivně využívána, např. prostřednictvím internetu. Elektronická výměna dat v obchodním styku ještě tak rozšířena není, i když potřebné technologie jsou k dispozici již několik desítek let. Článek pojednává o obecných možnostech využití EDI komunikace, přínosech, implementaci a zabezpečení systému. V závěru autoři uvádí principy fungování EDI v automobilovém průmyslu, a to včetně konkrétního příkladu ze společnosti AEV. Stručný úvod do světa EDI Jak již bylo řečeno, technologie pro elektronickou výměnu obchodních dat existují již velmi dlouho. Nehovoříme přitom přímo o internetových či webových technologiích. Pro zajímavost uveďme, že jen na webové stránky je každoročně umístěno asi 550 miliard dokumentů a vyprodukováno kolem 1,5 EB (exabytů) unikátních informací. Hovořit budeme o výměně obchodních dat, resp. informací, které je možné přesouvat mezi naprosto rozdílnými systémy různých společností, aniž by bylo nutné je pracným způsobem konvertovat a přenášet do informačního systému. Proč je vůbec důležité zabývat se elektronickou výměnou obchodních dat? Stačí si představit přínosy, které by plynuly z toho, že určité informace zaslané partnerskými organizacemi, např. subdodavateli se rovnou promítnou do příslušných "kolonek" v informačním systému výrobce. Například faktura subdodavatele nemusí být doručena v papírové podobě, ale může být přímo zadaná do informačního systému a vyčká pouze na schválení, zaúčtování a zaplacení. Stejně tak vystavené faktury výrobce mohou být odesílány v elektronické podobě přímo do systému subdodavatele. A právě k takovéto výměně dat - na úrovni informačních systémů podnikatelských subjektů spolupracujících v dodavatelském řetězci - slouží technologie EDI (Electronic Data Interchange). Electronic Data Interchange je standardní formát pro výměnu obchodních dat. Formát EDI je popsán americkou normou ANSI X12. Byl zpracován sdružením Data Interchange Standards Association a je považován za jeden z nejlépe propracovaných a nejdůsledněji doplňovaných nadnárodních standardů. V rámci jeho definice byly popsány i různé komerční modifikace, jako je například standard pro komerční elektronickou výměnu informací, známější pod označením EDIFACT. EDIFACT je obecná a mezioborová norma, v rámci které vznikají konkrétní aplikační normy pro jednotlivá odvětví, jako je např. ODETTE v automobilovém průmyslu nebo SWIFT v bankovnictví. První EDI projekty vznikaly právě v automobilovém průmyslu, z něhož se postupně rozšířily do dalších odvětví (potravinářství, bankovnictví, strojírenství apod.). Technologické aspekty EDI a zjednodušení procesu výměny dat Cílem zavedení EDI bylo nadefinovat takový standard, který by umožnil bezproblémovou výměnu dat mezi různými systémy s rozdílným operačním systémem. Formát EDI je založen na tom, že data jsou posílána pomocí textových řetězců, které jsou v terminologii EDI nazývány jako datové elementy. Každý z nich reprezentuje jedinečnou informaci, jako např. údaje o druhu zboží, jeho typovém označení, ceně, množství atd. Tyto údaje jsou od sebe vzájemně oddělovány speciálními znaky a tvoří tzv. datové segmenty. Jak z popisu vyplývá, celá sekvence EDI zprávy - častěji je používán termín EDI unit of transmission (EDI jednotka pro přenos) - je tvořena následujícími částmi:
Jak vlastně taková EDI výměna funguje? Vraťme se k již uvedenému příkladu faktury. Dodavatelská faktura je vystavena v informačním systému subdodavatele. Při běžné papírové komunikaci by vystavená dodavatelská faktura byla z informačního systému vytištěna, zabalena do obálky, předána do podatelny a odeslána výrobci. U výrobce by byla opět přijata na podatelně, kde by byla zaevidována do knihy přijaté pošty nebo knihy došlých faktur. Následně by byla předána do účtárny (nebo do oddělení likvidace faktur), poté pak zaúčtována, schválena a zaplacena. Zavedení EDI tento proces výrazně zjednoduší. Vystavená dodavatelská faktura by byla v informačním systému subdodavatele převedena do formátu EDI. Přes důvěryhodný výměnný komunikační uzel by byla předána v elektronické podobě výrobci, kde by došlo k jejímu automatickému zaevidování do systému spisové služby (knihy přijaté pošty nebo knihy došlých faktur) a vložení do informačního systému. V něm by pak proběhl proces zaúčtování, schválení a uhrazení. Přínosy plynoucí z využití EDI Mezi přínosy EDI komunikace bývají nejčastěji zmiňovány: snížení nákladů, úspora času a zrychlení toku dokumentů. Přestože jde o obecně platné výhody, byly dlouhou dobu EDI technologie používány hlavně velkými (nadnárodními) společnostmi a většímu rozšíření bránila zejména vysoká pořizovací cena a také provozní náročnost. Podívejme se, jaké hlavní přínosy plynou z využití EDI:
Bezpečnost EDI systémů Bezpečnost informačních systémů je nedílnou součástí jejich implementace a provozu. Bezpečnost EDI musí zajišťovat především jednu důležitou část papírového dokladu a tou je podpis. EDI soubor musí vždy a za každých podmínek, při jakémkoliv způsobu přenosu vykazovat stejné zabezpečení jaké má papírový dokument. Za prvé musí být prokazatelně jisté, že doklad nebyl změněn. Bez této funkce je doklad bezcenný, má prakticky hodnotu nepodepsaného papíru. EDI by pak bylo vhodné pouze na posílání neautorizovatelných dat. Druhým úkolem bezpečnosti EDI systémů je funkce, která nahrazuje zalepený dopis. Pokud je dopis zalepený v obálce, nikdo do něj přes ni nevidí a nemůže si obsažená data přečíst. I EDI soubor musí být nečitelný pro nepovolanou osobu, musí mít svou "obálku" a nesmí být čitelný, dokud ho povolaná osoba "nerozlepí". Tento nečitelný soubor však musí zároveň obsahovat hlavičku s adresou, tak jak je tomu u poštovní obálky. Třetím úkolem bezpečnosti EDI je funkce, kterou má doporučený dopis. Doporučený dopis se dostane pouze do rukou povolané osoby a ta musí navíc vlastnoručně podepsat doručenku. Dotyčná osoba pak nemůže popřít, že dopis dostala. S propojováním systémů elektronickou cestou vznikají nové nároky na zabezpečení vnitřního systému. Dalšími úkoly jsou proto opatření, která zamezí narušení interního systému uživatele nepovolanou osobou zvenku. Při tvorbě systémů, které mají sloužit k přenosu EDI zpráv je třeba věnovat zvláštní pozornost bezpečnosti systémů samotných a zejména zabezpečení přenášených dat. Existují v zásadě tři způsoby ochrany dat v informačních systémech a ty je možné vzájemně kombinovat. Patří sem:
Dva výše uvedené způsoby nejsou příliš spolehlivé. U EDI, které vychází z doporučení OSN, je však kladen důraz na zjevně nejdokonalejší způsob ochrany dat a tím je logický způsob ochrany. Logický způsob ochrany dat - zahrnuje soubor logických, tedy jak softwarových, tak hardwarových opatření, které se uplatňují v daném informačním systému. Tyto opatření lze rozdělit do dvou hlavních kategorií:
V současné době se ukazuje, že žádný z výše uvedených způsobů nemůže sám o sobě zaručit dostatečnou bezpečnost informačního systému. Teprve při současném použití všech tří způsobů je možné zabezpečit systém tak, aby úspěšně odolával možným hrozbám. Jak zavést ve společnosti EDI Implementace EDI se skládá z několika hlavních kroků, které lze obecně doporučit pro většinu společností. Obsah a náplň jednotlivých kroků se samozřejmě může lišit, v závislosti na okolnostech implementace (používaný informační systém, způsob práce ve společnosti, vybrané EDI řešení a poskytovatel, protistrany apod.). Hlavní kroky:
Podrobnější rozbor hlavních kroků:
Uvedený postup předpokládá koordinaci a spolupráci mezi obchodními partnery, dodavatelem EDI řešení a dodavatelem nebo systémovým integrátorem informačního systému. Celý postup zavedení EDI trvá přibližně 30-90 dnů, obvykle záleží zejména na možnostech používaného informačního systému. Mnozí producenti nebo systémoví integrátoři podnikových informačních systémů typu ERP (Enterprise Resource Planning) již standardně podporují tzv. "inhouse formáty", což přináší výrazné zkrácení doby zavedení EDI. Na druhou stranu mohou dobu implementace negativně ovlivnit specifické požadavky či jiné okolnosti. Vyjednávací síla odběratele jako motiv pro zavedení EDI Motivy pro nasazení EDI nemusejí vždy plynout pouze ze snahy dosáhnout objektivních přínosů. Např. pro dodavatele obchodních řetězců, kteří dnes patří mezi nejčastější zájemce, je hlavním motivem k zavedení EDI striktní požadavek odběratele na tuto formu komunikace se subdodavateli. Nejde tedy o radostné konstatování - pro mnoho dodavatelů jde o jediný důvod, proč o EDI uvažují. V situaci, kdy mnozí obchodní partneři kladou důraz na používání EDI jako jednu z podmínek obchodní spolupráce nebo volí finanční motivaci apod. je často dodavatel v pozici, kdy si EDI pořídit musí. Za negativním vnímáním EDI stojí nejčastěji nechuť k novým technologiím a postupům a předchozí zkušenost s EDI (nabídky a prezentace nákladných EDI systémů, neúspěšné EDI projekty v začátku 90. let, zkušenost pracovníků z předchozích firem apod.). Vyjednávací síla odběratele může v konečném důsledku znamenat přínosy pro subdodavatele, zkvalitnění podnikových procesů a celkové pozitivní přijetí EDI. Podmínkou je však vhodně provedená implementace a zakomponování EDI do jeho stávajícího informačního systému. EDI v automobilovém průmyslu Přínosy této technologie si jako jedni z prvních uvědomili evropští výrobci automobilů a jejich dodavatelé. V roce 1984 byla z jejich iniciativy založena evropská organizace ODETTE - Organisation for Data Exchange by Tele Transmission in Europe. Původním záměrem vzniku ODETTE bylo vytvořit standardy zpráv, které budou používány v rámci evropského automobilového průmyslu, a zavést elektronickou výměnu dat, aby se zefektivnila spolupráce výrobců a dodavatelů. O dva roky později byla v rámci OSN založena iniciativa UN/EDIFACT s cílem vypracovat celosvětový nadresortní informační standard na základe syntaxe ISO 9735. V ODETTE bylo do konce roku 1991 definováno cca 25 zpráv nahrazujících papírové dokumenty, všechny se syntaxí ISO 9735, tedy syntakticky kompatibilní se zprávami EDIFACT. Po zveřejnění prvních zpráv standardu EDIFACT rozhodl Řídící výbor ODETTE, že vývoj dalších vlastních zpráv bude zastaven, a bylo zahájeno konvertování obsahu existujících zpráv ODETTE na zprávy EDIFACT. EDI ve společnosti Škoda Auto Škoda Auto si jako první v automobilovém průmyslu ČR uvědomila nutnost zavedení této progresívní technologie pro zajištění konkurenceschopnosti na světových trzích a pro uspokojení kvalitativně nových požadavků zákazníků, a proto společně s několika svými dodavateli založila v roce 1993 Českou organizaci ODETTE při Sdružení automobilového průmyslu ČR. Od roku 1994 je česká národní organizace ODETTE ČR řádným členem ODETTE Europe a prostřednictvím firmy Škoda Auto se podílí na jejích iniciativách. ODETTE ČR je rovněž zastoupena v předsednictvu FITPRO, organizaci na podporu rozvoje EDI v ČR, při Hospodářské komoře ČR. Ve snaze naplňovat toto poslání, se ODETTE ČR soustřeďuje, v rámci svých možností a svého vlivu, zejména na následující hlavní úkoly:
Všichni, kdo se v prostředí EDI pohybují, jsou si velice dobře vědomi, že pro správnou funkčnost elektronické výměny dat je potřebný odpovídající, kvalitní a cenově dostupný software. Požadavky, které jsou na software pro EDI kladeny jsou velice komplexní a musí splňovat řadu funkcí. Proto Škoda Auto sestavila seznam požadavků na EDI software z hlediska dodavatele v automobilovém průmyslu a spolupracuje se softwarovými firmami na ověřování, zda jejich software vyhovuje těmto požadavkům. Nejužší spolupráce existuje od počátku zájmu o EDI s firmou VW Gedas a dále s firmou Teledin, které se podílejí i na tvorbě doporučení a zpráv ODETTE a EDIFACT pro české prostředí. Hlavní oblasti projektu SKODETTE jsou následující:
EDI ve společnosti AEV Společnost AEV je dodavatelem osvětlovacích technologií pro automobilový a také letecký průmysl. Mezi přední odběratele AEV patří společnosti Škoda Auto, Westfalia a koncern VW. To nutí společnost AEV využívat služeb EDI*AUTO DI, což je individuální detekované řešení určené pro příjem či odeslání vybraných ODETTE zpráv, které je v souladu s požadavky na EDI komunikaci. Toto řešení je nyní připraveno pro menší nonJIT dodavatele evropských výrobců (VW, Škoda Auto, Renault, Opel, Ford, BMW, DAF, Volvo, DaimlerChrysler atd.). Společnost AEV je s tímto systémem přenosu dat teprve v počátcích. Využívá služby WebEDI, kterou nabízí clearingové centrum společnosti Teledin (tedy bez nutnosti vybavovat se klasickým EDI serverem).
Proč AEV využívá služeb VAN (Value Added Network) operátora Teledin a ne přímo výrobce automobilů? Důvody jsou následující: Teledin je osvědčený partner Škoda Auto/VW i dalších evropských výrobců aut. Je také prověřeným dodavatelem EDI řešení, zejména pro dodavatele pracující v režimu Just-in-Time. Pro AEV je výhodnější využít služeb VAN operátora, protože nemusí investovat do vlastního řešení. Ani samotní výrobci nemusí používat vlastní clearingová centra, takže úspor je dosahováno jak na straně příjemců, tak na straně odběratelů zpráv. Dodatečné úspory pak plynou z oblasti přesné, včasné a bezchybné fakturace a správy obalů.
Technologické aspekty řešení EDI*AUTO DI Systém je určen pro realizaci výměn zpráv mezi spolupracujícími partnery (obvykle dodavatel-odběratel); provádí vlastní komunikaci (na bázi komunikačních modulů ODEX) a podporuje činnosti spojené s přípravou zpráv pro odeslání resp. zpracováním-interpretací přijatých zpráv. Řešení obsahuje správu kmenových dat, odesílání a příjem zpráv, přímé zpracování zpráv, přímou podporu komprese přenášených dat, automatickou obnovu spojení a pokračování v přenosu po chybě přenosu, individuální výběr času pro komunikaci, odesílání a příjem souborů s různou strukturou, archivní soubor (logy) komunikačních procesů a automatický chod po dobu 24 hodin denně. Systém je navržen pro snadnou instalaci, administraci a obsluhu s individuální volbou adresářů pro odesílání a příjem dat. Produkt EDI*AUTO DI je modulární řešení EDI aplikace postavené na platformě Microsoft Windows. S uvedeným vybavením je možné přijímat po datové síti ISDN či Internet (nebo popronajaté IP lince) protokolem OFTP/TCP/IP nejčastěji používané zprávy (VDA 4905, 4906, 4913, 4915, DELINS, AVIEXP, DELFOR, DESADV, ENGDAT apod.) a na definovaném datovém rozhraní je k dispozici soubor s inhouse formátem Teledin této zprávy. Tento produkt je doporučen zejména pro CAD výměny vzhledem k vlastnosti (Restart Option) protokolu OFTP, umožňující bezproblémový přenos velkých (desítky MB) CAD souborů. Pro zajištění komunikace je nutné mít zřízenu přípojku k datové síti (Internet nebo IP síť či ISDN) a PC musí být vybaveno příslušnou vhodnou komunikační kartou (popř. router na síti LAN), se kterou musí být kompatibilní příslušná základní deska PC. Společnost Teledin je připravena zajistit kompletně celou dodávku všech potřebných komponent včetně zřízení připojení. V systému jsou (kromě vysloveně speciálních variant) dostupné čtyři základní varianty komunikace:
Typ EDI zprávy v systému EDI*AUTO DI Systém může být konfigurován tak, že po přijetí zprávy (před odesláním zprávy) provede resp. neprovede zvolené (konfigurované) činnosti - a to v závislosti na struktuře a obsahu přijaté (odesílané) zprávy. Jako typy zpráv (v tomto kontextu) jsou tedy míněny různé struktury dat (odpovídající různému věcnému určení a užití přenášených dat), se kterými systém zachází různým potřebným způsobem. Základní dvě skupiny jsou:
Příkladem EDI zpráv mohou být EDI odvolávky, EDI avíza apod, např. zprávy typu DELJIT, DELFOR, DELINS, DESADV, INVOICE, ENGDAT a další. Příkladem non-EDI zpráv jsou různé "inhouse" struktury (např. IDoc či BAAN, apod) Samostatnou kapitolou jsou VDA zprávy, např zhusta využívané VDA4905, VDA4908, VDA4915 atd, jež jsou EDI zprávami, nicméně nekonvertují se (používané výrobní aplikace s nimi jsou sto pracovat přímo). Přehled informačních toků - odvolávky
Přehled informačních toků - dodací listy
Úvodní obrazovka
Odvolávky, dodací listy a uživatelské rozhraní Odvolávky jsou do systému WebEDI zapracovány poté, co Škoda Auto vygeneruje pro dodavatele, který je na WebEDI připojen, zprávu DELINS. Nejpozději do jedné hodiny od přijmu odvolávky je dodavatel informován prostřednictvím e-mailu.
Systém WebEDI umožňuje vytvářet na základě existujících odvolávek dodací listy. Ty mohou být poté odeslány k odběrateli jako zpráva VDA 4913.
Rozhraní systému směrem k uživateli lze heslovitě a se zjednodušením popsat takto:
Použité literární zdroje
26.10.2006 - Silvie Klabalová, Martin Felkel - četlo 30219 čtenářů.
|
|