Money S5: Kvalitativní skok pro malé a středně velké podniky Třetí díl seriálu Informační systémy pro české podniky věnujeme představení technologicky zcela nové verze podnikového informačního systému Money S5, jehož doménou je řízení ekonomických a logistických procesů firmy. Zaměříme se především na popis klíčových funkcionalit, které najdou uplatnění zejména v maloobchodních, velkoobchodních a servisních organizacích. Na konkrétních příkladech si ukážeme novinky zakomponované v tomto systému, které ocení jak běžní uživatelé, tak jeho správci. Devizou jsou moderní technologie U zrodu nové verze Money S5 v roce 2005 stála i společnost Microsoft. Architektura a datový model Money S5 vznikaly za přímé účasti odborníků z vývojářského centra Microsoftu u Kodaně. V roce 2006 proběhly první zkušební implementace. V květnu 2007 zvítězil produkt Money S5 v soutěži Microsoft Awards 2007 v kategorii Technology Awards. Použité technologie komentuje vedoucí projektu Jaroslav Veselý: "Záměrem bylo napsat software, který nějakou dobu vydrží. Vycházíme přitom ze zkušenosti, že vývojářský cyklus softwaru trvá mnohdy i více než deset let, důkazem je verze S3. Někteří producenti ERP a ekonomických systémů často hovoří o použití nejnovějších technologií v jejich softwaru. Mnohé z nich se však díky jádru systému, napsanému v 90. letech, omezují pouze na převod na operační systém Microsoft Windows Vista či moderní databázovou platformu klient/server. Jedná se tedy pouze o prosté přizpůsobení, nikoli skutečné využití nových technologií tak, jak jsme to učinili u Money S5." Metadata Manager Objekty, z nichž je celý informační systém S5 složen, jsou popsány pomocí Metadata Manageru (Editoru), a to včetně vizualizace. Schéma systému (technologický pohled)
Metadata Manager je určen pouze pro interní potřebu Cígler Software a jeho certifikovaných implementačních partnerů. Zákazník může tento nástroj získat a pracovat s ním pouze v případě, projde-li specializovaným školením, jako všichni implementační partneři. Úpravu vzhledu karet, seznamů a implementaci další funkčnosti či celých nových modulů může s použitím Metadata Editoru provést buď odpovědný pracovník dodavatele či vlastní vyškolený programátor se znalostí vývojového prostředí MS Visual Studio. Metadata Editor sice vypadá na první pohled jako velmi složitá záležitost, z pohledu vývojářů se však jeví jako součást Visual Studia. Znalosti programátora dovolují v základní úrovni přepisovat objekty popisující tvar karty, ke kterým se dostane bez jakýchkoliv potíží. Pro přidání vlastní funkčnosti, která se projeví jako nová záložka, nová položka v menu nebo položka ve stromečku, je třeba mít vyšší znalosti a zpřístupněné objekty pomocí Metadata Manageru. Ten umožní pracovat se všemi objekty systému, a to jak veřejnými, tak neveřejnými. Výstupem je vygenerovaný kód jazyka C#, se kterým může programátor dále pracovat. Parametrizace a jazykové verze Systém lze široce parametrizovat, přičemž některé z parametrů se nastavují při implementaci, některé jsou součástí národního řešení. V současné době je k dispozici česká a slovenská legislativa. Legislativní lokalizace je uživatelsky neveřejná a je věcí interního nastavení, zda se např. zálohová faktura vystavuje s nebo bez DPH. Systém S5 existuje v německé, anglické, české a slovenské mutaci. Tyto verze jsou určené především pro zahraniční vlastníky firem, podnikající podle zmíněných legislativ. Systém dokáže automaticky rozlišovat, jestli se má faktura tisknout německy nebo česky, totéž platí u názvů či popisu zboží apod. Jazyková podpora je integrována do jádra systému, s výjimkou tiskových sestav – existuje vždy národní sada tiskových sestav v daném jazyce. U modulů připravovaných na míru je primárním jazykem čeština s možností dalších jazykových lokalizací. Systém uživatelských rolí Nastavení přístupových rolí a práv je řešeno v rámci implementace na základě implementační studie. Administrátor pak konkrétní roli vymezí oblasti přístupu a v nich povolené činnosti (např. přístup do účetního deníku – číst, přidat, opravit, mazat, zamykat nebo rozúčtovat záznamy) a dále definuje, jestli tato role může měnit přístupová práva. Uživatel je pak definován jednotlivými rolemi, které se sčítají. Na konkrétním modulu se poté dají nastavit další možnosti, Sloupce v seznamech a Hodnoty na kartách. Zde je možné určit, které sloupce uživatel v seznamu uvidí a které budou skryty, a dále vymezit zobrazení jednotlivých polí ve formulářích, na kartách atp. Toho se využívá např. ve skladovém hospodářství, kdy se u fakturace nezobrazí nákupní ceny dané zásoby. Uživatel si v rámci své role dokáže upravit uživatelské sloupce, např. na kartě kontaktní osoby si dokáže přidat proměnnou "barva očí" a plnit ji hodnotami. Pomocí přístupových práv lze kterémukoliv seznamu přiřadit filtr, který zobrazí uživateli pouze záznamy, vyhovující jeho podmínce. Takto se dá ošetřit situace, kdy fakturantka uvidí pouze faktury své pobočky či vybrané účty.
14.01.2008 - Hana Klčová - četlo 165979 čtenářů.
|
|