Money S5: Kvalitativní skok pro malé a středně velké podniky Třetí díl seriálu Informační systémy pro české podniky věnujeme představení technologicky zcela nové verze podnikového informačního systému Money S5, jehož doménou je řízení ekonomických a logistických procesů firmy. Zaměříme se především na popis klíčových funkcionalit, které najdou uplatnění zejména v maloobchodních, velkoobchodních a servisních organizacích. Na konkrétních příkladech si ukážeme novinky zakomponované v tomto systému, které ocení jak běžní uživatelé, tak jeho správci. Uživatelé se budou cítit jako doma Koncepce informačního systému Money S5 důsledně respektuje zásadu uživatelské přívětivosti. Základní, tzv. Aktivní pracovní plocha Money S5, je převzata z již u zákazníků osvědčené verze S3 a vylepšena o nové možnosti. Pracovní plocha je rozdělena na pracovní část, kde uživatel přímo pracuje, Navigátor a Menu. Jejich vzhled a způsob ovládání je postaven na principu MS Outlook. Navigátor lze volitelně zapínat, zpřístupnění nabídek v Menu či Navigátoru je dáno přístupovými právy. Navigátor obsahuje stejné nabídky jako Menu, ale navíc nabízí další možnosti, např. otevření seznamu v další záložce. Na pracovní ploše tak může být otevřený libovolný počet záložek s jednotlivými seznamy. Příkladem je plocha zobrazující seznam účtového rozvrhu a další záložka, která obsahuje účetní deník. Aktivní pracovní plocha Money S5
Záložky a konfigurace programu jsou také spjaty s konkrétním uživatelem, což prakticky znamená, že pokud uživatel systém zavře a znovu otevře, objeví se stejná podoba pracovní plochy, jaká byla nastavena před vypnutím, a to včetně filtrů. Program však navíc umožňuje i tzv. globální nastavení, týkající se např. omezení exportu do XML pro konkrétní modul uživatele atd. Uživatel se v pracovní ploše systému může pohybovat způsobem, na který je zvyklý (myš, klávesnice, tabulátor). Běžně lze využít pravé tlačítko myši, rozbalovat či sbalovat volby Navigátoru, přizpůsobit zobrazení seznamů – nabídku sloupců, přesun, skrytí, přidání. Záložky lze také uzamknout, tzn. že jsou ukotvené na stejném místě a daný seznam je vždy otevřený. Stejně tak je možné v seznamu uzamknout jeden či více sloupců. Při „rolování“ doprava pak zůstává konkrétní sloupec (např. číslo účtu) na místě a posouvají se pouze ostatní sloupce. Pokud má uživatel příslušná práva, může na karty seznamu přidat přes pravé tlačítko myši uživatelskou proměnnou, tj. libovolnou číselnou, textovou či logickou hodnotu, která slouží k dalšímu filtrování či třídění položek seznamu. Co nabízí grafické rozhraní Grafické rozhraní (GUI – Graphical User Interface) informačního systému S5 umožňuje jak editaci údajů přímo na kartě dokladu, tak i volitelné zobrazení seznamu v režimu Detailů, které ukazují podrobnosti konkrétního řádku přehledové tabulky tak, aby nebylo třeba pokaždé doklad otevírat a zavírat. Dále podporuje současnou práci na více dokladech nebo záznamech. Jednoduché Detaily, jako jsou položky faktury, zaúčtování, úhrady, odpočtené zálohy apod., jsou standardní záležitosti dodávané se systémem. Uživatelé v režimu Detailů jistě ocení i přehled navazujících dokladů, který umožní snadno dohledat posloupnost vzniku dokladu (např. faktura byla vytvořena na základě objednávky a z faktury pak vznikl skladový doklad), historii akcí s dokladem, připojené dokumenty apod. Ostatní pohledy jsou předmětem implementace a otázkou schopností partnera. Detail může obsahovat prakticky jakékoliv informace, včetně údajů z úplně jiných modulů. Příkladem může být adresář zákazníků, kde v detailu je obsah karty adresáře. K němu lze na míru vytvořit záložku, zobrazující historii vztahu s daným zákazníkem, která obsahuje proměnné podle představ zákazníka. Grafické uživatelské rozhraní (Záložky a Detaily)
GUI umožňuje také cokoliv v systému importovat nebo exportovat v XML formátu. Uživatel má možnost si označit část tabulky a pomocí ikony vyexportovat data do MS Excel. Další exporty jsou k dispozici v rámci tisků a náhledů. Tiskovou sestavu si navíc zkušený uživatel může upravit a je schopen ji exportovat do PDF (nativní formát) či do formátů podporovaných jinými systémy (XLS, CSV, JPG, TIFF, TXT atd.) a výsledný soubor buď uložit, nebo odeslat jako přílohu e-mailu. 14.01.2008 - Hana Klčová - četlo 165698 čtenářů.
|
|