Diskuze

IFS Aplikace: Světový ERP systém, který udává trendy

IFS Aplikace pocházejí ze Švédska. Ze systému původně zaměřeného na řízení údržby postupně vzniklo komplexní řešení patřící dnes do první desítky světového ERP trhu. IFS Aplikace řadí k absolutní špičce nejen jejich globální přítomnost a podíl na trhu, ale také vyspělá detailní funkcionalita a využití moderních technologií. Proto také tento systém užívá tisíce prestižních, především výrobních podniků a projektově zaměřených organizací. V sedmé části našeho seriálu Informační systémy pro české podniky vám podrobně představíme právě tento vyspělý ERP systém a opět uvedeme několik příkladů, které by vás mohly vést k zamyšlení nad jeho volbou pro vaši organizaci.
  Podkapitoly seriálu
 Jednotlivé kapitoly
  1. Představení společností IFS a Altec ... (06.04.2009)
  2. Komponentová architektura a použité technologie ... (06.04.2009)
  3. Plánování a řízení výroby ... (06.04.2009)
  4. Plánování dle DOP a specifika práce s výrobní zakázkou ... (06.04.2009)
  5. Kolaborativní plánování v režimu Multisite ... (06.04.2009)
  6. Řízení vztahů se zákazníky a partnery ... (06.04.2009)
  7. Servis a údržba pro interní i externí potřeby ... (06.04.2009)
  8. Široká paleta nástrojů pro projektové řízení ... (06.04.2009)
  9. Implementační a servisní služby ... (06.04.2009)

Pro potřeby servisu a údržby je určen modul IFS Údržba, který dokáže postihnout všechny oblasti zahrnující záruční a pozáruční opravy, preventivní prohlídky a údržbu, a také reklamace. Součástí této komponenty je funkcionalita pro Enterprise Asset Management – komplexní řízení životního cyklu a údržby majetku, strojů, zařízení, budov atd. V této oblasti patří IFS Aplikace k naprosté světové špičce, což potvrzuje mj. jejich klasifikace mezi předními produkty tohoto typu v magickém kvadrantu analytické agentury Gartner (2008).

Komponentou IFS Údržba lze postihnout nejen servis poskytovaný k prodaným výrobkům a komplexní EAM pro vlastní majetek. Využívají ji rovněž společnosti, jejichž hlavním předmětem podnikání je poskytování servisu jako takového. Součástí funkcionality servisu je také příjem a reakce na požadavky zákazníků, přijaté prostřednictvím Call Centra. Zákazník přitom nemusí být evidován v systému, což je běžným jevem u společností, které poskytují servis k vlastním výrobkům, prodávaným ale prostřednictvím obchodních partnerů. Zde je důležitá rychlá reakce, až v dalším sledu se řeší evidence požadavku, jeho vyřízení, informace o zákazníkovi, typu opravy a fakturaci.

Pracovní objednávka

IFS Údržba zahrnuje také plánování periodických činnosti na základě kalendáře (týdně, měsíčně atd.) nebo událostí, případně podle měření (např. u lisu, kde je stanovena kontrola určité části po definovaném počtu hodin provozu). Tyto servisní činnosti generují tzv. pracovní objednávky, ke kterým se přiřazují odbornosti, materiály či požadavky na ně a vážou se mzdové náklady. K plánu jsou pak navázány rozpočty a schvalování. U naléhavých oprav se rozpočty obvykle nedělají a evidují se ex-post na základě servisních smluv. Existuje i mobilní pracovní objednávka, kde lze hlášení o opravě provádět přímo v terénu.

Pracovní objednávka je používána také u netypických servisních služeb, které mění dodavatelsko-odběratelský vztah. Jedná se o organizace, které poskytují služby při nákupu, za který dostanou zaplaceno a prodávají služby, za něž naopak platí. Příkladem mohou být zpracovatelé komunálního nebo nebezpečného odpadu. Řeší svoz odpadu (vstup), za který dostanou platbu a dodávají jej na skládku (výstup), kde naopak platí oni.

Pracovní objednávka má dvě fáze. V přípravě se provádí předběžná kalkulace s určitou mírou přesnosti. Buď se náklady určí čistým odhadem, nebo se rovnou zpřesňují na základě odborností, počtu pracovníků, doby práce, použití materiálů a služeb. V další fázi se sledují skutečné náklady, kapacity jednotlivých pracovníků a oddělení. Pomocí Ganttova grafu lze sledovat danou objednávku a provádět korekce tak, aby nedocházelo k překročení kapacit.

Pracovní objednávku lze vytvářet také na každou z komponent výrobku a díky stromové struktuře celého finálního výrobku je možné vyhodnotit náklady a výnosy, a to v rámci libovolného uzlu struktury. Díky tomu se získají významná finanční data, např. kolik stál servis za definované období, oblast, zákazníka apod. Při tvorbě standardní pracovní objednávky (ekvivalent technologického postupu), se mohou použít tzv. standardní práce, zahrnující jednotlivé odbornosti odpovídají technologickému postupu a použité materiály zase kusovníku.

Zpětná dohledatelnost

Ve výrobě i servisu hrají klíčovou roli informace o vyrobených dílech a jejich přesné identifikaci, což je důležité pro automobilový průmysl i další průmyslová odvětví. Dojde-li např. k chybě na určité výrobní dávce brzd, není problém tyto komponenty dohledat dle výrobních čísel, šarží a zjistit, kde se právě nachází. Zároveň lze bez obtíží zjistit, kde byl výrobek prodán a cíleně oslovit majitele vozů k bezplatné náhradě nebo opravě. V oblasti servisu je pak možno stejným způsobem sledovat zápůjčky, náhradní díly. Tohoto využívá např. dodavatel čerpacích stanic, společnost ADAST-Systems.

Většině zákazníků je proto doporučováno, aby nakupované materiály byly evidovány v šaržích. Příkladem může být společnost Bonatrans, která vyrábí železniční dvojkolí. Je odběratelem kontislitků (ocelárenský polotovar), kde musí sledovat několik významných ukazatelů (číslo tavby, chemické složení tavby v jednotlivých dodávkách atp.). Přesně eviduje, do kterých kol či dvojkolí byl materiál použit, a kterému zákazníkovi byl výrobek následně dodán. K přesné identifikaci výrobku a na něm provedených činností slouží ve výrobě odhlašování každé operace pomocí čárových kódů. Snímače čárových kódů jsou bezdrátové a on-line propojitelné s IFS Aplikacemi. Systém řízení přes čárové kódy běží 24 hodin, a to z důvodu nepřetržité výroby, přičemž každý výpadek je přesně zaznamenán.

Významnou vlastností IFS Údržby je možnost vrátit k opravě pouze část výrobku. Nevyhovující komponenta se vrátí na sklad, poté se opraví, repasuje nebo vyřadí. Opravenou část lze evidovat jako náhradní díl a dále jej nabídnout k prodeji za zlomkovou cenu. Pro přesné sledování komponent je dobré nastavit sledování výrobních čísel již ve výrobě, a na základě toho automaticky vygenerovat strukturu výrobku nebo ji ručně vytvořit.

Např. výrobce lokomotiv eviduje rychloměr, který je možno v případě poruchy dodat s jiným výrobním číslem. Vadný rychloměr se přijme zpět, opraví se a může se použít u jiné lokomotivy. V systému je pak možné vysledovat trajektorii a celou historii jeho použití.

Údržba se dělí na tzv. funkční a sériové objekty. Funkční objekty v případě vlastní údržby jsou budovy, haly, místnosti atd. Sériové objekty představují jednotlivé stroje. V případě servisu výrobků, jak je tomu u ADAST–Systems, jsou sériové objekty čerpací stanice, jejichž komponenty se přesně sledují.


Podkapitoly seriálu
 Jednotlivé kapitoly
  1. Představení společností IFS a Altec ... (06.04.2009)
  2. Komponentová architektura a použité technologie ... (06.04.2009)
  3. Plánování a řízení výroby ... (06.04.2009)
  4. Plánování dle DOP a specifika práce s výrobní zakázkou ... (06.04.2009)
  5. Kolaborativní plánování v režimu Multisite ... (06.04.2009)
  6. Řízení vztahů se zákazníky a partnery ... (06.04.2009)
  7. Servis a údržba pro interní i externí potřeby ... (06.04.2009)
  8. Široká paleta nástrojů pro projektové řízení ... (06.04.2009)
  9. Implementační a servisní služby ... (06.04.2009)

06.04.2009 - Hana Klčová - četlo 167753 čtenářů.

[ Zpět ]


Tento článek ješte není ohodnocen.Hodnocení článku:
nejlepší [ 1 | 2 | 3 | 4 | 5 ] nejhorší
Verze pro tisk

Jméno
E-mail
Opište kód :    
Text
*)
   
Odkazy - pravý sloupec


  • Odběr novinek
  • Partneři webu:




  •  
  • Aktuální akce CVIS:


  •  
    Informační systémy
    v podnikové praxi
    (2. aktualizované a rozšířené vydání)
     

  • Nejčtenější články:
    1. SystemOnLine.cz:

    2. Přehledy informačních systémů 

      ERP systémy
       

      Plánování a řízení výroby
       

    3. ČSSI
    4. SSSI
    5. VUT v Brně
    6. Systemonline.cz
    7. Výzkum a vývoj v ČR
    8. ICT unie
    9. Cacio
    10. Živě
    11. Lupa
    12. AKA-MONITOR
    13. Jiko Blog
    14. Databázový svět
    15. destinationCRM.com
    16. MyCustomer.com
    17. ZDNet
    18. Nucleus Research
    19. ComputerWeekly.com
    20. IDC
    21. Gartner
    22. Deloitte
    23. Accenture
    24. Capgemini
    25. CIO
    26. Forrester Research
    27. Aberdeen Group
    28. Archiv: